ربیعی وزیر اسبق تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه بدون تردید سلامت یکی از اساسی‌ترین حقوق و محور توسعه هر جامعه‌ای است، اظهار داشت: تنها در یک جامعه سالم انتظار رفاه و خوشبختی مردم را می‌توان داشت. جامعه به نظام بهداشت، سلامت و کارا نیازمند است و پرستاری حرفه‌ای است که بیشترین تاثیر را در نظام سلامت دارد. بنابراین بی‌توجهی به این حرفه بی‌توجهی به نظام سلامت در جامعه است چراکه پرستاران قشری هستند که سهم بزرگی در بهداشت و سلامت هر جامعه دارند‌

به گزارش جماران؛ به نقل از ایلنا، وزیر اسبق تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه هنوز راه طولانی برای رسیدن به استانداردهای زندگی پرستاری در راه داریم، تاکید کرد: مشکلات عدیده‌ای برای بهبود وضعیت زندگی و کار جامعه پرستاران به چشم می‌خورد؛ معیشت پرستاران آنها را مجبور می‌کند در چند شیفت و چند بیمارستان دولتی و خصوصی کار کنند.

علی ربیعی در مراسم بزرگداشت ولادت حضرت زینب سلام الله علیها و روز پرستار ضمن تبریک میلاد حضرت زینب (س) گفت: زینب (س) مظهر پاکی و دینداری و درسی بزرگ برای کسانی است که زن‌ها را در فضای سیاسی و اجتماعی نمی‌پسندند‌. زینب نقش‌های سیاسی بزرگی را ایفا کرد که این نقش‌ها درس‌های بسیار بزرگ‌تری را آموزش داد.

وی ادامه داد: حضور زینب (س) در جنگی نابرابر و علیه ظلم سیاسی‌ترین کنشی است که یک زن می‌تواند آن را انجام دهد. همراهی، قافله‌سالاری و صفت مراقبت‌گری او و خواندن خطبه و دادن بیانیه علیه ظلم در هر فرصتی نشاندهنده این است که این بانو الگوی زنانی است که در پاکی و کنش سیاسی از او تبعیت می‌کنند.

به گفته این استاد دانشگاه، نامگذاری این میلاد نشانگر مفاهیمی برای روز پرستار است. این بانوی بزرگ را با صبر، استقامت، مراقبت و پرستاری از دیگران می‌شناسیم. پرستاران با الگو از این بانوی بی‌نظیر صبر را به منحصه ظهور می‌گذارند. معتقدم پرستاری در چارچوب نظام سلامت و بهداشت و درمان باید معنا پیدا کند.

ربیعی با تاکید بر اینکه بدون تردید سلامت یکی از اساسی‌ترین حقوق و محور توسعه هر جامعه‌ای است، اظهار داشت: تنها در یک جامعه سالم انتظار رفاه و خوشبختی مردم را می‌توان داشت. جامعه به نظام بهداشت، سلامت و کارا نیازمند است و پرستاری حرفه‌ای است که بیشترین تاثیر را در نظام سلامت دارد. بنابراین بی‌توجهی به این حرفه بی‌توجهی به نظام سلامت در جامعه است چراکه پرستاران قشری هستند که سهم بزرگی در بهداشت و سلامت هر جامعه دارند‌

وی با بیان اینکه هنوز راه طولانی برای رسیدن به استانداردهای زندگی پرستاری در راه داریم، تصریح کرد: مشکلات عدیده‌ای برای بهبود وضعیت زندگی و کار جامعه پرستاران به چشم می‌خورد؛ معیشت پرستاران آنها را مجبور می‌کند در چند شیفت و چند بیمارستان دولتی و خصوصی کار کنند. مولفه‌هایی مانند نوع وخامت بیماری، تعداد تخت و ترکیب مهارت در دوره‌های مختلف را باید در نظر بگیریم تا نسبت بین نظام سلامت و جایگاه پرستار را نشان دهیم.

به اعتقاد این استاد دانشگاه، عدم همسان بودن تصویر دانشگاهی با تصویر بالینی رشته پرستاری، عدم قائل بودن دانشجویان به پرستاری به عنوان یک حرفه نه یک شغل به دلیل وضعیت معیشتی جامعه، عدم صورت گرفتن تناسب بین ساختار مدیریت پرستاری و تعریف جامع از نظام سلامت تاکنون، مشکل در اجرای قوانین و تعرفه‌گذاری خدمات بالینی پرستاری، فقدان تعریف مشخص از نقش پرستار در سیاستگذاری‌ها و حاکمیت بالینی، فقدان رشته‌های تخصصی تکمیلی پویا در حوزه بالینی پرستاری، توزیع نامناسب درآمد در بین اعضای کادر درمان و شکاف بین درآمد پزشکان و پرستاران، تقدم درمان و پیشگیری و درمان‌سالاری و پزشک‌سالاری و کاستن از سایر عوامل مانند پرستاری، عدم جاری شدن قوانین موجود پرستاری و نبود تشکیلات زیرساختی لازم و عدم رعایت عدالت و دیده شدن جایگاه پرستاری در تیم درمان از مشکلات پیش روی نظام سلامت است.

ربیعی افزود: فرصتی فراهم شده است تا نقش پرستاران را در کادر درمان گرامی بداریم و مسائل عمده نظام سلامت را در چنین روزی مرور کنیم. از پرستاران می‌خواهم که در تشکل‌ها و نهادهای ویژه خود بیشتر حضور داشته باشند، در خانه کارگر ظرفیت وجود دارد تا به مسائل و مشکلات شما پرداخته شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.