محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور در دوازدهمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه مشکلاتی از گذشته باقی مانده است، گفت: باید اعتراف کنم به دلیل اینکه رئیس‌جمهور قبل از آنکه نامزد انتخابات شوند مسائل را می‌دانستند و برای حل آن‌ها برنامه‌ای تدوین کرده بودند، کار ما راحت شد.

به گزارش جماران؛ معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: اعتراف می‌کنم به دلیل اینکه رئیس‌جمهوری قبل از آنکه نامزد انتخابات شوند مسائل را می‌دانستند و برای حل‌شان برنامه‌ای تدوین کرده بودند، کار دولت راحت شد.

محمد مخبر در دوازدهمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه مشکلاتی از گذشته باقی مانده است، گفت: باید اعتراف کنم به دلیل اینکه رئیس‌جمهور قبل از آنکه نامزد انتخابات شوند مسائل را می‌دانستند و برای حل آن‌ها برنامه‌ای تدوین کرده بودند، کار ما راحت شد.

وی با تأکید بر اینکه در حالی دولت سیزدهم روی کار آمد که روزانه بین ۷۰۰ تا ۷۵۰ نفر از کرونا، فوت می‌کردند، اظهار داشت: در این حال، نه به ما واکسن می‌دادند و نه اجازه می‌دادند واکسن بسازیم. حتی وقتی واکسنی در کشور ساخته شد و اولین تزریق انسانی آن انجام شد، تجهیزات و مواد اولیه ما را ضبط کردند و شرکت دانش‌بنیانی که برای این کار در نظر گفته شده بود را تحریم کردند!

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در ابتدای دولت، وضعیت ذخایر کشور بسیار بد بود و در برخی استان‌ها برای ۱۲ روز ذخیره گندم داشتیم، گفت: وضعیت فروش نفت دچار مشکل بود، تورم کشور ۹.۳۶ درصد بود، تقریباً تمام تنخواه کشور مصرف شده و رشد نقدینگی بیش از ۴۲ درصد بود و با این وضعیت کار را آغاز کردیم، اما به دلیل اشراف رئیس‌جمهور و برنامه‌ای که از قبل تدوین کرده بود کار راحت‌تر شد و ظرف مدت دو ماه وضعیت به حد قابل قبول رسید.

وی افزود: رئیس‌جمهور موضوع واکسن را با دیپلماسی حل کردند و ما ۱۵۰ میلیون دُز واکسن با پول خودمان از برخی کشورها تأمین کردیم و برخی تحریم‌ها برای واکسن‌سازی داخلی رفع شد. ۶۰ میلیون واکسن هم در داخل کشور تولید کردیم. پول‌های بلوکه شده در اکثر کشورها آزاد شد و در اختیار کشور قرار گرفت.

مخبر یادآور شد: یکی از بهترین اسفندماه‌هایی که در سال‌های گذشته داشتیم در ۱۴۰۰ بود؛ هم به دلیل فراوانی اجناس و هم ارزانی قیمت‌ها و می‌خواستیم در سال ۱۴۰۱ طرح دوم رئیس‌جمهور را اجرا کنیم، اما اتفاقاتی همچون جنگ در منطقه که باعث شد فراوانی کالاهای اساسی در کل دنیا مشکل پیدا کند و ما نیز هم در تأمین کالا و هم در قیمت‌ها مشکلاتی پیدا کردیم.

وی افزود: البته در کشورهای اروپایی هم تورم از رشد عجیبی برخوردار شد؛ مثلاً در بلژیک ۱۲ برابر، در هلند هفت برابر، در دانمارک ۹ برابر و در دیگر کشورها نیز همین طور و در نتیجه، بالاترین سطح تورم مواد غذایی در ۲۰ سال گذشته در کشورهای اروپایی اتفاق افتاد.

معاون اول رئیس‌جمهور تأکید کرد: اتفاق دیگر، حذف ارز ترجیحی بود که ما به سه دلیل این کار را کردیم؛ اولاً الزام قانونی بود؛ چون در قانون بودجه ۱۴۰۱ آمده بود. ثانیاً تفاوت قیمت جدی کالاهای اساسی در کشور ما و در کشورهای همسایه وجود داشت که عامل قاچاق کالاهای اساسی بود و ثالثاً در سال ۱۴۰۰، از طریق ارز ترجیحی ۳۶۰ همت یارانه می‌دادیم که خلاف عدالت بود؛ زیرا عادلانه به همه مردم تعلق نمی‌گرفت.

مخبر اظهار کرد: این اتفاقات باعث شد در خردادماه ۱۴۰۱ تورم ماهانه ما ۱۲.۲ درصد باشد که همگی بسیج شدیم تا تورم را در مردادماه به دو درصد برسانیم که با قضیه اغتشاشات روبه‌رو شدیم که نباید از کنار آن راحت عبور کرد؛ زیرا اتفاقات بی‌سابقه‌ای در اغتشاشات رخ داد و آمریکا ۴۰۰ میلیون دلار برای حمایت از اغتشاشات اختصاص داد.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: مدیریت بانک‌ها و حل ناترازی بودجه از اقدامات لازم برای مهار تورم است که در حال پیگیری است و در این جهت برنامه‌هایی برای کاهش رشد نقدینگی در دست اقدام است که آن را تا اسفندماه ۱۴۰۲ به ۲۵ درصد برسانیم؛ امروز این میزان حدود ۲۶ درصد است و تا قبل از پایان سال به نقطه هدف خواهیم رسید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.