سخنگوی سازمان فضایی ایران در پیامی در شبکه اجتماعی اکس اظهار کرد: ماهواره «نور ۳» با ماهواره‌بر «قاصد» و توسط نیروی هوافضای سپاه با موفقیت در مدار ۴۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفت.

به گزارش جماران؛ ماهواره «نور ۳» لحظاتی پیش با ماهواره‌بر قاصد با موفقیت در مدار ۴۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفت.

حسین دلیریان، سخنگوی سازمان فضایی ایران در پیامی در شبکه اجتماعی اکس با اعلام این خبر اظهار کرد: ماهواره «نور ۳» لحظاتی پیش با ماهواره‌بر «قاصد» و توسط نیروی هوافضای سپاه با موفقیت در مدار ۴۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفت.

وی افزود: این موفقیت را به تمام متخصصان صنعت فضایی تبریک می‌گویم.

 

 

نخستین تصاویر پرتاب موفق ماهواره بر قاصد که حامل ماهواره نور 3 بود

 

 

 

 سردار سلامی: سپاه برای تامین نیازهای اطلاعاتی خود از ماهواره نجم بهره می‌گیرد

فرمانده کل سپاه گفت: ماهواره نجم با موفقیت پرتاب و در ارتفاع ۴۵۰ کیلومتری از سطح زمین در مدار قرار گرفت.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای نیازمندی‌های اطلاعاتی خود از این ماهواره بهره‌مند خواهد شد.

 

 

سردار حاجی‌زاده: تا پایان سال ۲ پرتاب ماهواره دیگر خواهیم داشت

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران گفت: در آینده نه‌چندان دور منظومه‌ای از ماهواره‌ها را در مدار خواهیم داشت و تا پایان سال دو پرتاب دیگر نیز داریم.

، سردار امیرعلی حاجی‌‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نور3 گفت: امروز به توفیق الهی ماهواره نور 3 با موفقیت توسط ماهواره‌بر قاصد که توانسته ماهواره‌های نور یک، دو و امروز هم نور 3 را در ارتفاع 450 کیلومتری در مدار قرار دهد، پرتاب شد و در مدار قرار گرفت و این موفقیت بزرگ را در هفته دفاع مقدس به ملت بزرگ ایران تبریک عرض می‌کنم.

حاجی‌زاده با بیان اینکه به سمت برخورداری از منظومه کاملی از ماهواره‌ها در مدار زمین پیش می‌رویم، گفت:  امروز اطمینان به زیرمجموعه‌ها، به ماهواره و ماهواره‌برها روز به روز بیشتر می‌شود و موفقیت‌های متوالی نوید این مهم را می‌دهد که می‌توانیم قدم‌های بزرگ‌تری را در آینده نزدیک برداریم.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه با تاکید بر اینکه در حال آماده شدن برای پرتاب‌های بعدی هستیم و انشاالله تا سال آینده یک منظومه بزرگ و کامل ماهواره‌ای که کاملاً ایرانیست در مدار خواهیم داشت، گفت:  امروز تعداد زیادی از دانشجویان و دانشگاهیان خواهر و برادر هم میهمان ما بودند و همه مراحل را رصد و از نزدیک توفیقات ایران اسلامی را دیدند و ان‌شاءالله تا پایان سال دو پرتاب دیگر نیز خواهیم داشت.

حاجی زاده در خصوص ویژگی‌های ماهواره جدید و بیان اینکه ماهواره‌ها ماموریت‌های مختلفی دارند، اظهار داشت: ماهواره نور 3 هم قابلیت تصویربرداری و هم جمع آوری سیگنالی دارد. با پیشرفت تکنولوژی ماهواره‌ها بسیار کوچک و با کارایی بالا شده و در همین وزن حدود 32 کیلوگرم ما موفق شدیم هم دوربین ایرانی، هم جمع‌آوری سیگنال ایرانی نصب و کلیه مراحل ساخت این ماهواره طی 18 ماه انجام پذیرفته است.

وی افزود: ما چون تحریم هستیم مجبوریم همه بخش‌های زیرمجموعه‌ از ماهواره و بخش‌های دیگر را خودمان داشته باشیم و در شرایط تحریم نه تنها قطعه‌ای به ما نمی‌دهند  بلکه مدیریت می‌کنند که حتی با چند واسطه هم به دست ما نرسد اما تحریم این فرصت را در اختیار ما قرار داده تاخودکفایی و بومی‌سازی را عمق بیشتری بدهیم و همه چیز بحمدالله امروز ایرانی شده است.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در پایان تاکید کرد: ما در دنیا دهمین کشور هستیم که هم ماهواره هم ماهواره‌بر داریم و اولین کشور اسلامی هستیم که به این موفقیت دست پیدا کرده ایم.

طبق گزارش تسنیم، با تلاش متخصصان نیروی هوافضای سپاه، صبح امروز ماهواره تصویربرداری نور3 با ماهواره‌بر ایرانی قاصد با موفقیت در مدار 450کیلومتری زمین قرار گرفت.

پیش از این، نیروی هوافضای سپاه، ماهواره نور1 را در تاریخ 3 اردیبهشت 1399 در مدار 425کیلومتری و ماهواره نور2 را در تاریخ 8 اسفند 1400 در مدار 500کیلومتری قرار داده بود.

هر سه این پرتاب‌ها توسط ماهواره‌بر قاصد که توسط متخصصان نیروی هوافضای سپاه ساخته شده است، به فضا پرتاب شدند.

نیازهای یک نیروی نظامی به فضا امروزه بسیار گسترده است و به‌گفته سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در گذشته، سایر کارها بدون دستیابی به فضا ناقص می‌ماند. به‌طور خلاصه تصویربرداری در طیفهای مختلف نوری با کیفیت و تفکیک بالا، خدمات رله مخابرات، ارسال فرامین و دریافت داده در مسافتهای بسیار دور به‌صورت بی‌درنگ (Real time) مثلاً برای پهپادها و شناورهای دریایی و در نهایت خدمات مکان‌یابی جهانی برای سامانه‌های هدایت و ناوبری موشکها و ادوات نظامی و نفرات از جمله مهمترین نیازهای یک نیروی نظامی به خدمات ماهواره‌ای است.

در نتیجه سپاه با محوریت فرماندهی فضایی نیروی هوافضای سپاه نقشه راهی برای رسیدن به ماهواره‌های نظامی لازم را بر اساس تمامی تجربیات کسب‌شده در بخش‌های مختلف کشور در عرصه طراحی و ساخت ماهواره در دستور کار قرار داد که محموله آزمایشی نبأ با پرتاب در فروردین سال 1398، ماهواره سنجشی نور1 با پرتاب در اردیبهشت 1399 و نور2 با پرتاب در 17 اسفند 1400 و امروز ماهواره نور3 اولین نتایج مسیر فضایی شدن سپاه هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.