کرباسچی گفت: به هر حال من در این مصاحبه درباره مسائل مختلفی صحبت کردم. از جمله نقدهای اساسی نسبت به عملکرد مجلس و به گفته خودشان مجلس انقلابی داشتم که هیچ کارنامه قابل ارائه‌ای از خودشان به‌جای نگذاشته‌اند. انتقادهایی نیز از سایر نهادها و مسئولان داشتم که به گفته خودشان صلاح ندیدند حرف‌هایم را منتشر کنند.

به گزارش جماران؛ غلامحسین کرباسچی، فعال اصلاح‌طلب و مدیر مسئول روزنامه هم‌میهن گفت و گویی با خبرگزاری مهر انجام داده که بخش‌هایی از این مصاحبه بازتاب گسترده‌ای پیدا کرده است. خبرنگار هم‌میهن در گپ و گفتی کوتاه با آقای کرباسچی جویای بخش‌هایی از سخنان ایشان با خبرگزاری مهر شد. آقای کرباسچی نیز توضیحاتی داد که در پی می‌آید.

غلامحسین کرباسچی گفت: من همیشه در مصاحبه با رسانه‌ها، خودم هم آن مصاحبه را ضبط می‌کنم. از جمله گفت‌و‌گویی که اخیرا با خبرگزاری ایرنا داشته‌ام و هنوز منتشر نشده است. اما آقای رامین عبدالله شاهی، دبیر گروه سیاسی خبرگزاری مهر که با من مصاحبه کرد، موفق شد اعتماد من را جلب کند و در نتیجه من این مصاحبه را ضبط نکردم. قرار بر این بود که مصاحبه به شکل تمام و کمال کار شود. خب این اتفاق صورت نگرفت و تمام مصاحبه کار نشد. من نیز بعد از انتشار مصاحبه با تشکر از زحمات‌شان گفتم بخش اعظم و اهم مطالب مورد عنایت قرار نگرفته و تیغ سانسور مجموعه‌شان، محتوای مصاحبه را درجهت خلاف آنچه گفته شده، تغییر داده است.

خواستم فایل تصویر و صوت را برای من ارسال کنند. ایشان در پاسخ گفت که مصاحبه خوبی بود اما اظهار تاسف کردند که تمام مطالب من کار نشده است. اقای شاهی توضیح داد که همه گفت‌و‌گو را ارسال کرده است، اما بازنگری‌های صورت گرفته مانع انتشار بخش‌هایی از گفت‌و‌گو شده است. توضیح آخرشان این بود که قصد توجیه ندارم اما احتمال سو استفاده شبکه‌های فارسی زبان از بریده سخنان شما خیلی زیاد بود و حتی مقدمه من را هم کامل منتشر نکردند. در مورد فرستادن فیلم کامل مصاحبه برای من هم پیگری کردند و گفتد، چون لوگوی مهر دارد حتی خود ایشان هم نمی‌توانند فیلم را در اختیار داشته باشند. این توضیحات با اظهار تاسف من همراه بود و خواستم اگر فرستادن فیلم امکان ندارد همان متن کاملی که پیاده کرده‌اند را برای من بفرستند که هنوز میسر نشده است. 

البته این مصاحبه بیشتر از ده روز قبل انجام شده و حالا پس از این مدت با تاخیر و بالا و پایین کردن و سانسور مصاحبه سرانجام به این شکل منتشر شده است. درعین حال من این مصاحبه را پس از سه هفته اصرار و تکرار درخواست خبرگزاری مهر قبول کردم.

به هر حال من در این مصاحبه درباره مسائل مختلفی صحبت کردم. از جمله نقدهای اساسی نسبت به عملکرد مجلس و به گفته خودشان مجلس انقلابی داشتم که هیچ کارنامه قابل ارائه‌ای از خودشان به‌جای نگذاشته‌اند. انتقادهایی نیز از سایر نهادها و مسئولان داشتم که به گفته خودشان صلاح ندیدند حرف‌هایم را منتشر کنند. حتی درباره انتخابات نیز نکاتی را مطرح کردم. تاکید من درباره انتخابات در این مصاحبه که مجال انتشار پیدا نکرد این بود که جمعی در سیستم اجرایی و نظارت شورای نگهبان، باوجود تاکید رهبری نمی‌خواهند انتخابات پر شور و با شرکت حداکثری مردم برگزار شود. حتی به گونه‌ای برخورد می‌کنند که بخش‌های بسیار زیادی از جامعه انگیزه مشارکت در انتخابات را از دست بدهند.

اما در باره آن بخش از صحبت هایم درباره رئیس جبهه اصلاحات نیز حرف من فارغ از جنسیت مطرح شده است. چون بحث شایستگی و توانایی ربطی به زن و مرد بودن ندارد. توضیح دادم که آقای بهزاد نبوی که چندین سال رئیس جبهه اصلاحات بوده، سابقه‌ای طولانی در مبارزات سیاسی هم قبل از انقلاب و هم بعد از انقلاب داشته است. او شخصیتی است که سوابق اجرایی ارزشمندی از وزارت تا وکالت برعهده داشته و از تجربه بسیار خوب اجرایی در دولت‌های مختلف و نمایندگی مجلس برخورده بوده است. در واقع موضوع صحبت من به زن و مرد بودن بر نمی‌گردد. منظور این است که در جبهه اصلاحات می‌توانستیم کسی یا کسانی را انتخاب کنیم که در چنین سطح و ترازی قرار داشته باشند. این‌که دوستان به‌صفت جنبشی که از سال گذشته در کشور به راه افتاده کسی را انتخاب کنند، خب این‌که دلیل نمی‌شود لزوما براساس جنسیت دست به انتخاب بزنیم. بلکه باید براساس صلاحیت انتخاب کنیم. اگر عقیده داریم یک نفر از صلاحیت‌های لازم برخوردار است، همان شخص را فارغ از جنسیت انتخاب کنیم. اما انتخاب براساس جنسیت استدلالی بوده که صورت گرفته و من این مسئله را رد کردم. بنابر این مسئله من سازوکار و استدلالی است که می‌تواند منجر به انتخاب افراد برای مدیریت در جبهه اصلاحات شود. پس توجه داشته باشید که نقد من روی شخص و حتی زن و مرد بودن نیست. بلکه منظور من این است که باید با تمرکز، دقت و حساسیت بیشتری در جبهه اصلاحات گفت‌و‌گو کنیم و انتخاب‌هایمان نیز با پختگی بیشتر و معطوف به بهترین ها باشد. البته من در این بحث دنبال مقصر‌یابی نیستم و نمی‌خواهم کسی یا کسانی را زیر سوال ببرم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.