ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: منابع مالی ما حاصل فروش نفت و میعانات گازی در کره جنوبی بود. این پول به صورت غیرقانونی نزد حساب‌هایی در کره مسدود شده بود و آمریکا با نفوذ و مداخلیت در نظام مالی بین‌المللی مانع دسترسی ایران به این منابع می‌شد. حال در حاشیه توافق تبادل زندانین بین ایران و امریکا، یکی از تکالیفی که به آمریکا داده و مجبور شده آن را بپذیرد رفع بسته شدن دسترسی ایران به این منابع بوده است.

نماینده دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی از تهران و سخنگوی کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی

به گزارش جماران؛ دیده بان ایران نوشت: عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در واکنش به تحریم های جدید آمریکا علیه مقامات جمهوری اسلامی، گفت: موضوع ادامه تحریم‌ها رویکرد و عادت امریکایی‌ها برای تاثیرگذاری بر فضای داخلی ایران است. در آستانه سالگرد وقایع شهریور 1401 شاهد بودیم که ایالات متحده مجموعه‌ای از افراد و نهادها را به لیست تحریم‌ها اضافه کرد. هرچند طبق اطلاعات ما این افراد منابع و ترددی به آمریکا ندارند. تحریم مسئولان جمهوری اسلامی توسط آمریکا صرفاً تبلیغاتی است و عملاً اجرایی نمی شود.

روز گذشته پس از انجام تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا، دو مقام دولتی ایالات متحده، بدون ذکر نام خود به رسانه‌های امریکایی درباره نحوه انتقال پول‌های آزاد شده ایران در کره جنوبی توضیحاتی ارائه دادند. بر اساس آنچه در رسانه‌های آمریکایی نقل شده است، این منابع به حسابی در قطر متقل شده و صرف خرید کالاهای بشردوستانه خواهد شد.

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به اینکه آیا اقدام امریکا در راستای آزادسازی منابع بلوکه شده ایران به معنای عقب‌نشینی امریکاست، گفت: «منابع مالی ما حاصل فروش نفت و میعانات گازی در کره جنوبی بود. این پول به صورت غیرقانونی نزد حساب‌هایی در کره مسدود شده بود و آمریکا با نفوذ و مداخلیت در نظام مالی بین‌المللی مانع دسترسی ایران به این منابع می‌شد. حال در حاشیه توافق تبادل زندانین بین ایران و امریکا، یکی از تکالیفی که به آمریکا داده و مجبور شده آن را بپذیرد رفع بسته شدن دسترسی ایران به این منابع بوده است.»

وی درخصوص نحوه انتقال این منابع ادامه داد: «طبق توافق منابع ایران در کره جنوبی به سوئیس منتقل و با یورو تسعیر شد و در حال انتقال به نزد 6 حساب بانک ایرانی در قطر است. پس از آن هم برای خرید کالاهایی که ایران به آن نیاز دارد استفاده می‌شود. از این جهت دسترسی ایران به این منابع مالی گام رو به جلوست و در عین حال نشان دهنده این است که امریکایی‌ها علیرغم زیاده‌خواهی که در نظام اقتصاد بین‌‌الملل دارند، همه ابزارها در اختیارشان نیست و ملت‌ها این توانایی را دارند که از حقوق خود دفاع کنند.»

این نماینده مجلس در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه اگر این اقدام امریکا عقب‌نشینی است، چرا همچنان به تحریم کردن اشخاص ادامه می‌دهد، گفت: «موضوع ادامه تحریم‌ها رویکرد و عادت امریکایی‌ها برای تاثیرگذاری بر فضای داخلی ایران است. در آستانه سالگرد وقایع شهریور 1401 شاهد بودیم که ایالات متحده مجموعه‌ای از افراد و نهادها را به لیست تحریم‌ها اضافه کرد. هرچند طبق اطلاعات ما این افراد منابع و ترددی به آمریکا ندارند.  تحریم مسئولان جمهوری اسلامی توسط آمریکا صرفاً تبلیغاتی است و  وعملاً اجرایی نمی شود. این اقدام بیش از هرچیز استفاده و بهره‌برداری خبری امریکا و یک سیگنال خبری برای برخی از جریاناتی بود که فکر می‌کردند فضای ایران را می‌توانند ناامن کنند. ولی مردم ایران مهم‌ترین پاسخ را دادند و پس از چند ماه کار جریانات ضد انقلاب برای ایجاد ناآرامی در روز 25 شهریور ماه شاهد بودیم که مردم زندگی عادی خود را در امنیت گذراندند.»

عمویی درباره تاثیر ادامه تحریم‌ اشخاص بر امکان توافق عنوان کرد: «توافق موضوع جدایی است. واقعیت این است که در مذاکرات 4+1در سال گذشته به یک متن رسیده بودیم که به جز یک موضوع، درباره باقی موضوعات با همه طرف‌ها به توافق رسیده بودیم ولی اراده سیاسی از جانب امریکا وجود نداشت. در آن مقطع بهانه‌شان در پیش بودن انتخابات کنگره بود و بعد از آن هم یک اشتباه محاسباتی برای ایجاد ناآرامی در ایران کردند. آنچه مانع رسیدن به توافق شده نه این موضوعات بلکه عدم اراده در طرف امریکایی است. علیرغم اینکه آمریکا می‌داند سیاست فشار حداکثری شکست خورده اما حاضر نیست از ادامه تحریم‌ها دست کشد.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.