هاشمی استاندار سمنان گفت: متاسفانه در استان هم نرخ فرزندآوری نرخ پایینی است و هم از نظر تعداد ازدواج ها با کاهش مواجه هستیم و از همین رو مسئله جمعیت یکی از چالش های استان است.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایسنا، استاندار سمنان از تعدد تصادفات در محورهای طولانی و پرتردد استان، کمبود شدید منابع آبی و رشد پایین جمعیت به عنوان سه معضل جدی این استان نام برد و گفت: "تاج" مخفف این سه معضل و چالش بزرگ پیش روی استان است که "ت" آن اشاره به تعدد تصادفات جاده ای؛ "آ" آن نمدی از بحران کم آبی و "ج" آن مشکل رشد پایین جمعیت و فرزندآوری در استان است.

سیدمحمدرضا هاشمی، به تعدد سوانج جاده ای در این استان پهناور پرداخت و اظهار کرد: حدودا ۷۰۰ کیلومتر از مسیر رفت محور پرتردد تهران، سمنان و مشهد و ۷۰۰ کیلومتر در مسیر برگشت این محور در استان سمنان قرار دارد و تقریبا در مسیر ۱۴۰۰ کیلومتری خالی از تنوع و عمدتا کویری و یکنواخت است و همین سبب بروز بسیاری سوانح جاده ای در استان شده است.

وی با اشاره به تنوع افلیمی این استان افزود: استان سمنان از جاذبه های طبیعی و تاریخی متعددی برخوردار است اما متاسفانه عمده این جاذبه ها از این مسیر پرتردد فاصله دارند و از این جهت متاسفانه کمتر توانستیم از ظرفیت عبور میلیونی زوار از استان نیز بهره بگیریم.

وی بر ضرورت ایجاد زیرساخت های گردشگری در استان تاکید و تصریح کرد: گردشگری یک صنعت پردرآمد است و می تواند اقتصاد استان را متحول کند.

وی با بیان اینکه استان سمنان یک استان معبر است، ادامه داد: معبر بودن ویژگی استان سمنان است و ما نمی توانیم این ویژگی را به طور صد درصد تغییر دهیم اما می توانیم مدت ماندگاری مسافران در استان را تا حد زیادی افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه در دو سال اخیر مدت ماندگاری مسافران در استان افزایش یافته اظهار کرد: ایجاد برخی زیرساخت های گردشگری برای افزایش این ماندگاری امری ضروری است که اقدامات خوبی در این راستا در استان شروع شده است.

وی از کمبود شدید منابع آبی به عنوان دیگر چالش مهم استان نام برد و گفت: امروزه در برخی مناطق استان تا ۲۷۰ متر چاه حفر شده اما به آب نرسیده است.

 

خشکسالی ۱۷ ساله در استان

وی از خشکسالی ۱۷ ساله در استان خبر داد و گفت: استان سمنان در این سال ها بعد از سیستان و بلوچستان دومین استان خشک در کشور بوده است.

هاشمی بر لزوم انتقال آب به این استان تاکید و اضافه کرد: دولت و حاکمیت وظیفه دارد که آب شرب مورد نیاز مردم را تامین کند.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم گام های بلندی برای حل این مشکل برداشته شده افزود: مقدمات اجرای برخی از این پروژه ها انجام و ان‌شاءالله امسال اجرایی می شوند.

تنش آبی در سه شهر گرمسار، سمنان و شاهرود

وی به تنش آبی در سه شهر گرمسار، سمنان و شاهرود اشاره و اظهار کرد: مشکل کم آبی در غرب استان که قطب مهم کشاورزی نیز هست نگران کننده است. متاسفانه در مناطق بالادست حبله رود شاهد برداشت های غیرمجاز هستیم.

وی از مدیریت مصرف آب در تابستان امسال خبر داد و گفت: علی رغم کم آبی ها با مدیریتی که شده تاکنون قطعی جدی آب در استان نداشتیم. البته در استان شاهد افت فشار آب بودیم که با هدف کاهش مصرف صورت گرفته اما قطعی آنچنانی آب تاکنون در استان نداشتیم.

استاندار سمنان به صنعتی بودن استان اشاره و تصریح کرد: متاسفانه برخی واحدهای صنعتی استان با مشکل کمبود آب مواجه اند که باید برای آن نیز چاره جویی شود.

سمنان پیرترین استان کشور

وی از "ج" به عنوان یکی دیگر از چالش های "تاج" در استان نام برد و گفت: متاسفانه سمنان در حال حاضر یکی از پیرترین استان های کشور است.

 

62691311

 

این مقام ارشد اجرایی ادامه داد: متاسفانه در استان هم نرخ فرزندآوری نرخ پایینی است و هم از نظر تعداد ازدواج ها با کاهش مواجه هستیم و از همین رو مسئله جمعیت یکی از چالش های استان است.

هاشمی ادامه داد: اگر مردم در این بخش همراهی نکنند در آینده از نظر تامین نیروی کار با مشکل جدی مواجه خواهیم بود.

وی تصریح کرد: هم اکنون در واحدهای صنعتی استان با کمبود ۲۰ هزار نیروی کارگری مواجه هستیم. اگر شرایط به اینگونه تداوم بیابد چه بسا در آینده ممکن است در بحث نیروی اداری هم با مشکل مواجه شویم.

وی یادآوری کرد: مدیریت استان به جد پیگیر این سه چالش اساسی تر استان است و دولت آیت الله رییسی هم همراهی زیادی در این بخش داشته است.

در دو سال گذشته هیچ واحد صنعتی در استان تعطیل نشده

استاندار سمنان با بیان ینکه در دو سال گذشته هیچ واحد صنعتی در استان تعطیل نشده گفت: در بدو ورود به استان وعده دادیم که مانع از تعطیلی واحدهای صنعتی در استان شویم و به این وعده عمل کردیم.

وی  گفت: امروز با افتخار اعلام می کنم که با تلاش همکاران و مدیران استان به آن وعده روز نخست که اجازه نمی دهیم که ۱۴۸ واحد تعطیل و راکد استان به ۱۴۹ واحد افزایش یابند؛ محقق شده و در این دو سال هیچ واحد صنعتی در استان تعطیل نشده است.

این مقام ارشد اجرایی گفت: در این دو سال ۱۱۶ واحد راکد استان به چرخه تولید برگشتند.

وی بازگشت بیش از ۳۰۰۰ نفر به کار را ثمره فعال سازی واحدهای راکد در استان برشمرد و گفت: در یک سال اخیر با اعطای تسهیلات حمایتی به افزایش ظرفیت بسیاری از واحدهای استان نیز کمک شده است.

استاندار سمنان افزود: استان سمنان بعد از استان البرز دومین استان کشور در پرداخت تسهیلات حمایتی به واحدهای مشکل دار بوده است.

خبرنگاران چشم بینای جامعه

استاندار سمنان همچنین شامگاه گذشته در آیین بزرگداشت روز خبرنگار در محل مجتمع پردیس فراجا سمنان از خبرنگاران به عنوان چشم بینای جامعه نام برد و  گفت: خبرنگاران، اصحاب قلم و رسانه استان نقش بسیار تعیین کننده ای در تحقق جهاد تبیین خواهند داشت و به نوعی می توان گفت: خبرنگاران می توانند نقش بازوان توانمند دولت در عرصه اطلاع رسانی را ایفا کنند.

وی گفت: تهیه خبر اقدامی لحظه ای است و منحصر به زمان و مکان خاص نیست، خبرنگار در حقیقت‌ پل ارتباطی بین مردم و مسئولان است.

استاندار سمنان افزود: در عرصه اطلاع رسانی نوین، رسانه، مطبوعات و فعالان عرصه خبر نقش بسیار کلیدی دارند و نقش خبرنگار یک نقش انکار ناپذیر است.

هاشمی خاطر نشان کرد: بر اساس فرموده امیرالمومنین(ع)، کارگزاران نظام مکلف هستند عملکرد خود را به اطلاع مردم برسانند که یقینا اصحاب رسانه‌ یکی از مولفه های تحقق این مهم هستند.

استاندار سمنان عنوان کرد: یقینا خبرنگاران و اصحاب رسانه استان می توانند در اطلاع رسانی و تبیین دستاوردها و عملکرد دولت سیزدهم نقش تعیین کننده خوبی داشته باشند.

هاشمی خبر داد: ۱۲۷ نفر از خبرنگاران و اصحاب رسانه استان از محل سفر ریاست جمهوری به استان برای دریافت وام قرض الحسنه ۱۵ میلیون تومانی معرفی شدند که بالغ بر ۱۰۰ مورد تاکنون پرداخت شده است.

وی بیان کرد: همچنین ۷۰ نفر از خبرنگاران و اصحاب رسانه استان برای دریافت تسهیلات در قالب تسهیلات تبصره ۱۶ معرفی شدند.

استاندار سمنان در این آیین تصریح کرد: همه‌ مدیران استان اعم از استاندار، فرماندار، بخشداران و مدیران کل دستگاه های اجرایی مکلف و موظف به پاسخگویی به سوالات خبرنگاران در زمان و مکان‌ مناسب هستند.

هاشمی گفت: منتقدان از نظر ما دارای احترام و عزت هستند و شنوای نقد منصفانه آنها هستیم و لسان هیچ منتقدی در دولت سیزدهم بسته نخواهد شد، اما کسانی که فراتر از نقد رفته و به بی احترامی و توهین روی آورند، یقینا مورد تایید ما نیستند.

استاندار سمنان تاکید کرد: ما در بحث تحقق عدالت و توسعه متوازن در سطح استان در تمامی حوزه ها از جمله اعتبارات، مصوبات سفر ریاست جمهوری، انتصابات و نیروی انسانی و سایر حوزه ها تمام تلاش و اهتمام خود را بکار گرفتیم.

وی افزود: بنده اعلام می کنم که در طول مدت خدمت خود در مقام استاندار سمنان تمام تلاش خود را برای اعتلای نام استان و عزتمندی مردم این دیار بکار گرفتم و در همین راستا پیگیر امورات استان بوده ایم.

هاشمی همچنین خاطر نشان کرد: استان سمنان امروز در تمامی حوزه های عمرانی، اقتصادی، اجتماعی، خدمات سفر، فرهنگی، اشتغال، مسکن، تسهیلات، جشنواره شهید رجایی و سایر موارد توانسته در سطح کشور رتبه های نخست و برتر را به خود اختصاص دهد.

وی در ادامه گفت: استان سمنان در سه حوزه تصادفات جاده ای ، بحران کمبود آب و پیری جمعیت و کاهش نرخ فرزندآوری، با چالش جدی و اساسی روبروست که برای مدیریت موارد و رسیدگی به این سه مهم به صورت ویژه و مستمر اقدامات در دستور کار است.

استاندار سمنان گفت: موارد و مباحث مطرح شده خبرنگاران در حوزه تسهیلات خبرنگاران، مطالبات شهرستانی، تکریم و حفظ جایگاه و شان خبرنگاران، مسائل مرتبط با مدیران کل و توجه به نشریات محلی و استانی پیگیری و رسیدگی خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.