منوچهر متکی رئیس خانه احزاب با اشاره به قانون جدید انتخابات گفت: این بخش پیش ثبت نام یک نوع آرامشی را برای کسانی که می خواهند در انتخابات ثبت نام کنند از ماه ها قبل بوجود آورده و صرفا با یک ثبت نام مجازی یک نوع آرامشی را به افراد منتقل می کند که از حاشیه دور باشند.

به گزارش جماران؛ به نقل از رصد، رئیس خانه احزاب گفت: انتخابات تناسبی یکی از راهکارهای آوردن قشر خاکستری به پای صندوق‌های رای بود و می توانست نقش خوبی برای مشارکت گسترده مردم فراهم کند.

منوچهر متکی در برنامه تلویزیونی «صف اول» درباره نقش احزاب در انتخابات پیش رو گفت: یکی از کمیته های خانه احزاب، کمیته انتخابات است و ما در ماههای اخیر چند نشست مستقل در رابطه با انتخابات داشتیم و اولین نشست با عنوان آسیب شناسی انتخابات های اخیر برگزار شد.

وی افزود: در این نشست وزیر کشور حضور داشت و ما در این نشست بررسی کردیم که چرا در دو انتخابات گذشته مشارکت به زیر پنجاه درصد رسید، علی رغم این که در خیلی از کشور ها مشارکت ها بسیار پایین است.

متکی گفت: این آسیب شناسی ها برای انتخابات صورت گرفت و رسیدیم به نشست دوم و در این جلسه ما نقش احزاب در انتخابات را مورد بررسی قرار دادیم.

رئیس خانه احزاب با اشاره به قانون جدید انتخابات گفت: این بخش پیش ثبت نام یک نوع آرامشی را برای کسانی که می خواهند در انتخابات ثبت نام کنند از ماه ها قبل بوجود آورده و صرفا با یک ثبت نام مجازی یک نوع آرامشی را به افراد منتقل می کند که از حاشیه دور باشند.

وی تصریح کرد: ما ۱۳۹ حزب داریم که پروانه فعالیت دارند. هیچ حزبی نداریم که به فکر انتخابات نباشد و ما هم مدافع حضور همه سلیقه ها در انتخابات هستیم. البته در بحث ثبت نام ها برای انتخابات مته به خشخاش هم نگذاریم اگر کسانی که صلاحیتی ندارند، احزاب کسانی دیگر را جایگزین کنند.

متکی یاد آور شد: ما بخش وسیعی از نخبگان جامعه را داریم که تعلقات حزبی ندارند و این ها هم نقش تعیین کننده‌ای در انتخابات پیش رو دارند و این تکلیف همه ماست که در انتخابات شرکت کنیم.

رئیس خانه احزاب با اشاره به رویکرد احزاب درباره انتخابات مجلس خبرگان تصریح کرد: همه احزاب ما، علاوه بر انتخابات مجلس در حوزه انتخابات خبرگان رهبری حرف دارند و ما این موضوع را در کف جامعه هم می بینیم که نسبت به انتخابات خبرگان فعالیت‌ها آغاز شده است.

وی افزود: به نظر بنده فلسفه وجودی یک حزب حضور در انتخابات و حکمرانی در چارچوب مسائل کشور است. اگر یک حزبی بگوید؛ انتخابات را تحریم می‌کنم، از فلسفه خود دور شده است، به عبارتی دیگر، قهر از صندوق و قهر از مشارکت در هیچ جای دنیا پسندیده نیست.

متکی اضافه کرد: در اروپا از ۲۸ کشور، انتخابات ۲۲ کشور تناسبی است و هیچ کس به فکر تحریم انتخابات نیست و ما باید به وظیفه خودمان عمل بکنیم حالا ممکن است موفق بشویم یا نه.

رئیس خانه احزاب گفت: ما در انتخاب نامزدها باید نگاه تخصصی داشته باشیم و براى ۱۴ کمیسیونی که در مجلس وجود دارد باید افرادى  را انتخاب کنیم.

وی افزود: مجلس و دولت به هر میزانی که از علم و تجربه لازم بهره ببرند و کارهایشان به نخبگان سپرده شود، نتیجه بهتری در بحث خدمت رسانی به مردم خواهند داشت.

متکی با اشاره به قانون انتخابات تناسبی گفت: باور ما در خانه احزاب همین بود که انتخابات تناسبی در واقع دو اثر می‌توانست داشته باشد، اول این که احزاب احساس هویت می‌کنند و دوم احزاب به طرف هم‌گرایی بیش‌تر با یک دیگر پیش می‌روند.

وی گفت: انتخابات تناسبی یکی از راهکارهای آوردن قشر خاکستری به پای صندوق های رای بود و می توانست نقش خوبی برای مشارکت گسترده مردم فراهم کند که البته این موضوع در قانون جدید انتخابات هم وجود دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.