اوجی وزیر نفت گفت: آخرین فاز پارس جنوبی که فاز ۱۱ است و مهمترین و مرزی ترین فاز پارس جنوبی محسوب می شود، حدود ۲۰ سال برای انجام آن تمدید قرارداد صورت می‌گرفت. اما خوشبختانه در دولت سیزدهم صفر تا ۱۰۰ عملیات این فاز انجام شد و بهره بردای از این فاز با حضور آقای رییس جمهور در دستور کار قرار دارد.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، وزیر نفت با اشاره به میادین مشترک نفتی و گازی ایران با کشورهای همسایه در حوزه خلیج فارس گفت: ذره ای از حق ایران در بهره برداری از میدان آرش کوتاه نمی آییم.

جواد اوجی روز چهارشنبه درحاشیه جلسه هیات دولت به خبرنگاران گفت: وزارت نفت در خلیج فارس همکاری های مشترکی در حوزه نفتی دارد و با تفاهم‌های انجام شده بهره بردای از آن در حال انجام است.

وزیر نفت درباره میدان آرش که بین ایران و کویت مشترک است، تصریح کرد: در این باره به کشور کویت اعلام کردیم که مانند سایر میادین مشترک این آمادگی را داریم تا از این میدان به صورت مشترک بهره بردای کنیم و آن را حق جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم.

وی افزود: اگر کشور کویت علاقه‌ای به این همکاری ندارد، ما تکلیف خود را می‌دانیم و ذره‌ای از این موضوع کوتاه نخواهیم آمد.

ایجاد کارت سوخت بانکی نیازمند فراهم شدن زیرساخت‌ها است

وزیر نفت درباره کارت سوخت بانکی عنوان کرد: کارت سوخت بانکی به صورت پایلوت از طریق یکی از جایگاه‌ها انجام شده ولی به زیرساخت گسترده‌ای در کشور نیاز دارد و در این باره علاوه بر وزارت نفت باید شبکه بانکی و وزارت اقتصاد پای کار باشند.

وی درباره اینکه با اجرای این تغییر، آیا قیمت بنزین افزایش خواهد یافت، تصریح کرد:‌ خیر در قیمت بنزین اثری ندارد و امیدواریم با فراهم شدن زیرساخت‌ها به صورت فراگیر کارت سوخت بانکی نهایی شود.

همه گازهای مشعل تا پایان دولت جمع آوری و تعیین تکلیف می‌شوند.

اقدام دولت برای جمع آوری گازهای مشعل

اوجی درباره اقدامات این وزارتخانه برای جمع آوری گازهای فلر به عنوان ثروت ملی یادآور شد: در دولت سیزدهم اقدامات بسیار مثبتی را برای جمع آوری گازهای فلر انجام دادیم. البته می‌دانید که این گازها همراه با تولید نفت و میعانات نفتی و پالایشگاه‌های گازی استخراج می‌شوند.

وزیر نفت با بیان اینکه در وزارتخانه همه پروژه‌های گازهای مشکل تعیین تکلیف شدند، اضافه کرد: برنامه ریزی لازم در این باره انجام شده و در این مدت ۲ پروژه به بهره بردای رسیدند که یکی از آنها با حضور رییس جمهور بود که ان جی ال ۳۱۰۰ در مجموعه گازی هویزه است که گازی ها غرب کارون را جمع آوری می کند.

وی ادامه داد: با برنامه ریزی که وزارت نفت انجام داده است، بنا داریم گازهای مشعل که همراه میادین است تا پایان دولت سیزدهم جمع آوری کنیم.

فاز ۱۱ پارس جنوبی پس از ۲۰سال آماده بهره برداری است

اوجی با اشاره به یک خبر خوب برای کشور گفت: آخرین فاز پارس جنوبی که فاز ۱۱ است و مهمترین و مرزی ترین فاز پارس جنوبی محسوب می شود، حدود ۲۰ سال برای انجام آن تمدید قرارداد صورت می‌گرفت. اما خوشبختانه در دولت سیزدهم صفر تا ۱۰۰ عملیات این فاز انجام شد و بهره بردای از این فاز با حضور آقای رییس جمهور در دستور کار قرار دارد.

وزیر نفت با بیان اینکه بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون متر مکعب از میدان پارس جنوبی در فاز ۱۱ بهره برداری خواهد شد،‌ گفت: صفر تا ۱۰۰ این فاز در دولت سیزدهم انجام شد و ۳ سال زودتر از برنامه ریزی به نتیجه رسید.

۱۵۴ محل برای نصب سیستم میترینگ‌‎ها شناسایی شده است

وی درباره کارهای انجام شده وزارت نفت در نصب سیستم میترینگ‌ها(سیستم اندازه‌گیری حجم یا جرم سیالات) گفت: میترینگ‌ها همیشه یکی از دغدغه‌های دستگاه‌های نظارتی بوده است و در قانون بودجه ۱۴۰۲ نزدیک به ۸ میلیارد تومان اعتبار برای آن در بخش بالادستی،‌ پایین دستی گاز،‌ نفت و فراوردهای نفتی و گازی دیده شده است.

اوجی خاطرنشان کرد: ۱۵۴ نقطه توسط همکاران برای نصب میترینگ ها شناسایی شده که امیدواریم به صورت جد نصب آنها انجام شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.