در همان مقطع زمانی(۱۱ آذرماه ۱۳۹۲‌)، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در این رابطه گفت: «بنده دقیقا موضع معمول کشور را گفته ام که ما آماده گفتگو با امارات برای رفع سوء تفاهمات پیرامون ابوموسی هستیم.»

به گزارش جماران؛ روزنامه کیهان در شماره روز دوشنبه در مطلبی با عنوان « وطن‌دوستی به شما نمی‌آید! » نوشت: 

«ظریف در سفر به کویت (۱۱ آذرماه ۱۳۹۲‌) توجه کنید. ایشان در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که «‌ایران درباره مالکیت بر جزیره ابوموسی آماده مذاکره است‌»! آقای ظریف را به طرفداری از دیپلماسی پادشاهان قاجار و رضا خان و محمدرضا پهلوی متهم نمی‌کنیم ولی اظهارات ایشان در مصاحبه یاد شده چه بخواهند و بدانند و چه نخواهند و ندانند با اقدامات وطن‌فروشانه قاجارها و پهلوی‌ها قابل مقایسه است! کدام دیپلمات وطن‌دوستی اعلام می‌کند که بر سر بخشی از اراضی تحت مالکیت وطن خود آماده مذاکره است؟! » 

 

 اصل ماجرا چه بود؟ 

 محمد‌جواد ظریف، در سفر دوره ای به منطقه خلیج فارس از کشورهای کویت،عمان و قطر دیدن کرد و رایزنی هایی با مقامات این کشورها صورت داد. نقل قول منتسب به او در رسانه های عربی درباره جزایر سه گانه مبنی بر اینکه «تهران آماده گفت‌وگو درباره یکی از این جزایر به نام «ابوموسی» است» به سرعت در رسانه های داخلی منعکس شد به گونه ای که گویا تغییری در سیاست اصولی ایران در خصوص تمامیت ارضی اش ایجاد شده است. 

 

مرضیه افخم، سخنگوی وقت وزارت امور خارجه در توضیحاتی در این‌باره گفته بود: 

 برخی رسانه ها ترجمه ناقص و غیر دقیقی از مطالب وزیر امور خارجه داشته اند. آقای ظریف در پاسخ به سئوالی در مورد سفر وزیر خارجه امارات و تاثیرات آن از جمله بر موضوع ابوموسی اینگونه پاسخ داده  که "سفر وزیر خارجه امارات به تهران آغاز خوبی برای تقویت روابط دو جانبه است طبیعی است اختلافاتی در دیدگاه ها و استنباطهای همسایگان وجود داشته باشد در این سفر در مورد مسائل مورد اهتمام دو کشور گفتگو شد و به گفتگوهای خود برای رفع همه سوء تفاهماتی که در میان دو کشور وجود دارد از جمله مسئله ابوموسی ادامه می دهیم و ما با دوستان خود در امارات برای رفع این مشکل و سوء تفاهم گفتگو می کنیم.»

 

در همان مقطع زمانی، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در این رابطه گفت: «بنده دقیقا موضع معمول کشور را گفته ام که ما آماده گفتگو با امارات برای رفع سوء تفاهمات پیرامون ابوموسی هستیم.»

درباره این نقل قول مبنی بر آمادگی ایران برای گفتگو باید اشاره کرد که آمادگی برای گفتگو موضع همیشگی ایران در خصوص جزیره ابوموسی بوده که البته با شرایط و مقدماتی از سوی وزارت امور خارجه به عنوان مرجع اصلی اعلام مواضع رسمی ایران در مقاطع مخلف مطرح شده است. 

به عنوان مثال در شهریور 87، حسن قشقاوی سخنگوی وقت وزارت خارجه در خصوص ادعاهای واهی امارات درباره ابوموسی گفته‌بود : هر گونه سوء تفاهم در مورد ترتیبات اجرایی در جزیره ابوموسی در چارچوب گفتگوی دو جانبه بدون دخالت طرفهای دیگر قابل رفع است.

 در اسفند 89 نیز رامین مهمانپرست گفته بود: «جمهوری اسلامی ایران همواره آمادگی خود را برای گفتگوی دو جانبه و مستقیم درباره سوء تفاهم ایجاد شده در مورد جزیره ابوموسی در خصوص ترتیبات اجرایی یادداشت تفاهم 1971 اعلام کرده است.»

منبع: جهان دیپلماسی

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.