جمعی از دانشجویان عراقی و متقاضیان تحصیل از کشور عراق در دانشگاه تهران با حضور حجت‌الاسلام سید حسین موسوی بخاتی، معاون تعلیم و تربیت بسیج مردمی عراق (حشدالشعبی) با رئیس دانشگاه تهران، معاون بین‌الملل و جمعی از اساتید بسیجی دانشگاه تهران دیدار کردند.

به گزارش جماران؛ رئیس دانشگاه تهران با استقبال از تقاضای ادامه تحصیل برادران حشدالشعبی در دانشگاه تهران، تاکید کرد: استانداردهای علمی را درباره دوستان‌مان در حشدالشعبی بیشتر از دیگر دانشجویان خارجی اعمال می‌کنیم زیرا هدف ما ارتقای توانمندی تخصصی مجاهدین مسلمان است.

جمعی از دانشجویان عراقی و متقاضیان تحصیل از کشور عراق در دانشگاه تهران با حضور حجت‌الاسلام سید حسین موسوی بخاتی، معاون تعلیم و تربیت بسیج مردمی عراق (حشدالشعبی) با رئیس دانشگاه تهران، معاون بین‌الملل و جمعی از اساتید بسیجی دانشگاه تهران دیدار کردند.

در این نشست که رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز حضور پیدا کرد، گسترش همکاری‌های علمی و فرهنگی دو کشور و گسترش پذیرش دانشجو از کشور عراق با رعایت استانداردهای کیفی مورد تاکید قرار گرفت؛ همچنین تقاضای ادامه تحصیل برادران حشدالشعبی در دانشگاه تهران مطرح شد.

 

1402041607070474927900794 (1)

 

سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در این نشست که در تالار شهید سلیمانی مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران برگزار شد، ضمن اینکه تعامل علمی با برادران عراقی بویژه مجاهدان حشدالشعبی را در امتداد الگوی تعاملی شهیدان سلیمانی و المهندس دانست و از تقاضای ادامه تحصیل برادران حشدالشعبی در دانشگاه تهران استقبال کرد، اظهار داشت: سختگیری‌ها و استانداردهای علمی را راجع به دوستان‌مان در حشدالشعبی بیشتر از دیگر دانشجویان خارجی اعمال می‌کنیم. چون هدف ما از این تعامل علمی نه کسب درآمد است و نه اعطای مدرک؛ بلکه هدف اصلی ارتقای سطح دانش و توانمندی تخصصی مجاهدین مسلمان است.

سید محمد مقیمی در نشست با جمعی از دانشجویان عراقی و متقاضیان تحصیل از کشور عراق در دانشگاه تهران گفت: مسیر حرکت اجزای مختلف اکوسیستم دانش و فناوری از جمله مسیر حرکت دانشگاه تهران مسیر روشنی است. این مسیر را رهبر عزیزمان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برای همه ما روشن کرده‌اند. هدف نهایی همه ما ایجاد تمدن نوین اسلامی و زمینه‌سازی برای ظهور حضرت ولی‌عصر (عج) است. برای تحقق این هدف مهم، ما با قدرت مسیر شهیدان عزیز حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و الگوی تعاملی آنها را ادامه خواهیم داد.

وی با اشاره به مطالعات خود بر روی سبک زندگی و مدیریتی شهید سلیمانی، گفت: همان طور که رهبر عزیزمان اشاره کرده‌اند، جوهره مکتب شهید سلیمانی، اخلاص ایشان بوده است. بر این اساس و با توجه به خلوصی که شهید سلیمانی داشت، مجموعه‌ای را مدون کرده و شاخص‌هایی را بر اساس سیره نظری و عملی شهید سلیمانی تدوین کرده‌ام که هم برای انتخاب همکارانم بر اساس آن شاخصه‌ها عمل می‌کنیم و هم اینکه برای بهبود کارمان از این شاخص‌ها تمسک می‌جوییم.

 مقیمی با اشاره به سوال بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران عرصه بین‌المللی درباره چرایی و چگونگی تاثیرگذاری بی‌نظیر شهید سلیمانی، یادآور شد: صاحب‌نظران در موضوعات جدید علمی در علم مدیریت برای اینکه شاخص‌های یک مدیر موفق را برای جهان امروز ترسیم کنند، به مفهومی تحت عنوان مدیریت صادقانه و با خلوص نیت رسیده‌اند. این مفهوم تحت عنوان «رهبری صادقانه» نامگذاری شده است و صاحب‌نظران به شدت به دنبال این هستند که مصداق‌های عینی آن را شناسایی و به جهان مدیریت ارائه کنند.

**تعامل علمی با برادران عراقی بویژه مجاهدان، در امتداد الگوی تعاملی شهیدان سلیمانی و المهندس

رئیس دانشگاه تهران، شهید سلیمانی را یکی از بهترین مصداق‌های رهبری صادقانه نام برد و گفت: شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس به ما آموختند که چگونه می‌توان مرزهای تصنعی را درنوردید و افراد با فرهنگ‌ها و زبان و قومیت‌های مختلف را زیر چتر ولایت گرد هم آورد.

نویسنده کتاب «رهبری اخلاص‌مدار؛ جوهره مکتب شهید سلیمانی» ضمن اشاره به برخی گزاره‌های مدیریتی مرتبط با شهید سلیمانی، بیان داشت: سید حسن نصرالله و ابومهدی المهندس از جمله کسانی بودند که با شهید سلیمانی حشر و نشر زیادی داشتند. این عزیزان اشاره می‌کنند در اولین جلسات با شهید سلیمانی که به منظور هماهنگ‌سازی فعالیت‌ها برگزار می‌شد، تاکید شهید سلیمانی بر آموختن زبان همدیگر بوده است؛ یعنی ما زبان عربی را فرا گیریم و دوستان عراقی و لبنانی ما به یاد گرفتن زبان فارسی همت گمارند. همه ما می‌دانیم امروز دانش مبنای قدرت است و حتماً اولین گام برای حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی و هدف مشترکی که همه ما دنبال می‌کنیم، این است که خود را به دانش روز مجهز کنیم. خوشبختانه دانشگاه تهران و اساتید آن امروز در مرزهای دانش جهانی در حال حرکت هستند.

**درخشش دانشگاه تهران با وجود شرایط تحریم و ملاحظات سیاسی در نظام‌های رتبه‌بندی

استاد دانشگاه تهران با اشاره به قرارگیری و درخشش دانشگاه تهران در میان 300 دانشگاه برتر دنیا، خاطرنشان کرد: این جایگاه و رتبه جهانی را در حالی به دست آورده‌ایم که در شرایط تحریم قرار داریم و در نظام‌های رتبه‌بندی نیز ملاحظات سیاسی وجود دارد. در مصاحبه‌هایی که شخصاً با متقاضیان جذب به عنوان عضو هیات علمی دارم که بعضاً از بهترین دانشگاه‌های دنیا فارغ‌التحصیل شده‌اند، این سوال را می‌پرسم که اگر بخواهید وضعیت علم‌آموزی و تعلیم و تدریس در نظام دانشگاهی خودمان را با دانشگاه‌های رتبه برتر دنیا مقایسه کنید، وضعیت علمی دانشگاه تهران را چگونه ارزیابی می‌کنید. تقریباً همه آنها با اتفاق نظر دیدگاه‌شان این است که دانشگاه تهران نه تنها در این زمینه نسبت به دانشگاه‌های برتر دنیا چیزی کم ندارد بلکه حتی در برخی زمینه‌ها از کیفیت بیشتری نسبت به آنها برخوردار است.

مقیمی افزود: قریب به اتفاق نخبگانی که در دانشگاه‌های برتر دنیا تحصیل کرده و اکنون متقاضی جذب در دانشگاه تهران هستند، معتقد هستند که اگر ما امکانات آزمایشگاهی مناسب در اختیار داشتیم و تحریم‌ها اجازه می‌داد و این امکانات آزمایشگاهی پیشرفته در دانشگاه‌های ایران وارد شده بود، قطعاً اولویت اول ما برای تحصیل در مقطع دکتری، دانشگاه تهران بود.

**تحول عظیم در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه تهران در آینده نزدیک

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: شاهد دیگری بر این ادعا که کیفیت علمی دانشگاه تهران در سطح دانشگاه‌های تراز اول دنیا است، این است که آنها دائماً مشغول رایزنی برای جذب اساتید ما در دانشگاه خود هستند، آن هم با پرداخت مبالغی چندین برابر میزانی که ما در دانشگاه تهران پرداخت می‌کنیم. البته پاسخ عمده اساتید به این تقاضاها منفی است چراکه می‌گویند ترجیح‌مان این است که در کشور اسلامی خودمان بمانیم و حتی با کمبودها هم بسازیم ولی به کشور و فرهنگ اسلامی خودمان خدمت کنیم. خیلی از این اساتید فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های تراز اول دنیا هستند و علاقمند هستند فرزندان‌شان در فرهنگ اسلامی ایرانی پرورش پیدا کنند و فرهنگ و تمدن غربی را برای پرورش فرزندان خود مناسب نمی‌بینند. ما خودمان را در قبال این احساس مسئولیت اساتید متعهد می‌دانیم و تلاش می‌کنیم تا امکانات آزمایشگاهی و زیرساخت‌های فنی بخش‌های مختلف دانشگاه را توسعه دهیم؛ لذا با تامین اعتبار جدیدی که از طریق دولت و از مسیر منابع ارزی صورت گرفته است به زودی شاهد تحول عظیمی در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه تهران خواهیم بود.

**مقیمی: با سربلندی تمام، اعتبار و جایگاه دانشگاه تهران را برای ارتقای علم و فناوری در جهان اسلام به میدان می‌آوریم

وی با تاکید بر اینکه با سربلندی تمام، اعتبار و جایگاه دانشگاه تهران را برای ارتقای علم و فناوری در جهان اسلام به میدان می‌آوریم و در اختیار خواهران و برادران عزیز خودمان در کشور عراق قرار می‌دهیم، خاطرنشان کرد: همان طور که شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس به ما آموختند که پیشرفت دو کشور ایران و عراق و پیشرفت دو ملت، باید مورد مطالبه ما باشد؛ بنابراین در زمینه همکاری‌های علمی و دانشگاهی هم همان رویکرد خالصانه شهید سلیمانی را خواهیم داشت و امیدواریم بتوانیم با همین سبک برای آن تمدن نوین اسلامی تلاش کنیم. در گام اول، هدفگذاری اصلی خود را بر روی دوستان‌مان در حشدالشعبی قرار دادیم. همان طور که بسترسازی برای پذیرش دانشجویان کشورهای محور مقاومت را با همین دیدگاه با جدیت دنبال می‌کنیم.

**اعمال استانداردهای سختگیرانه علمی برای دانشجویان عراقی با هدف ارتقای دانش تخصصی

 مقیمی افزود: بنابراین همه چیز آماده است تا بتوانیم یک حرکت و نهضت بسیار بزرگی را در خصوص توسعه علمی و فناوری آغاز کنیم. برای رسیدن به این هدف مهم اعتقاد دارم که سختگیری‌ها و استانداردهای علمی را راجع به دوستان‌مان در حشدالشعبی بیشتر از دیگر دانشجویان خارجی اعمال کنیم. چون هدف ما از این تعامل علمی نه کسب درآمد است و نه اعطای مدرک؛ بلکه هدف اصلی ارتقای سطح دانش و توانمندی مجاهدان مسلمان است. البته ما در این مسیر با چالش‌های بسیاری مواجه هستیم. آمریکا و اسرائیل از مهمترین دشمنان توسعه علمی و فناوری مسلمانان هستند. البته ما در کشور ایران و کشور عراق نیز دشمنانی داریم که باید تلاش کنیم با ارتقای سطح علمی خودمان این موانع را کنار بزنیم و مانع‌تراشان داخلی را به دوستان خودمان در داخل دو کشور تبدیل کنیم.

**تدابیر دانشگاه تهران برای تسهیل آموزش زبان فارسی به داوطلبان عراقی

 مقیمی افزود: اگر می‌خواهیم به هدف ارتقای علمی دست پیدا کنیم، آموختن با کیفیت زبان فارسی برای شما عزیزان حتماً ضروری است. ما تلاش می‌کنیم که امکانات مناسبی را از طریق موسسه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی که به طور تخصصی آموزش زبان فارسی را برای دانشجویان بین‌الملل انجام می‌دهد، هم در خاک عراق و هم در تهران در محل موسسه دهخدا برای متقاضیان تحصیل در دانشگاه تهران فراهم کنیم. در بغداد در کنار سفارت جمهوری اسلامی ایران شعبه‌ای را برای موسسه دهخدا به زودی افتتاح خواهیم کرد. شعبه‌ای نیز در آبادان در نزدیک مرز ایران و عراق ایجاد خواهد شد. همه اینها بخاطر این است که تاکید داریم کیفیت این آموزش‌ها در سطح استانداردهای آموزشی دانشگاه تهران و با نظارت کامل باشد.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه برنامه مشخصی برای توسعه روابط علمی با برادران خود در عراق و بویژه دوستان عزیزمان در حشدالشعبی داریم؛ تاکید کرد: خانم دکتر امین‌زاده معاون بین‌الملل دانشگاه تهران که هم سابقه نمایندگی مجلس شورای اسلامی را در کارنامه خود دارند و در دوره‌ای معاون رئیس‌جمهوری بوده و در حال حاضر هم به عنوان مشاور وزیر امور خارجه کشورمان نقش‌آفرینی می‌کنند، به عنوان یک متخصص دیپلماسی علمی در این زمینه تبحر ویژه‌ای دارد. خانم دکتر امین‌زاده در زمینه این تعاملات دارای اختیارات تام هستند و تمام تلاش‌مان این است که ظرفیت مجموعه پردیس‌های دانشگاه بویژه پردیس البرز را در تعامل با معاونت بین‌الملل دانشگاه برای این امر مهم اختصاص دهیم.

**استقبال رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها از مراودات علمی و فرهنگی ایران و عراق

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز با حضور در نشست جمعی از دانشجویان عراقی و متقاضیان تحصیل از کشور عراق با رئیس دانشگاه و معاون بین‌الملل و جمعی از اساتید بسیجی دانشگاه تهران، گفت: شما عزیزان میهمانان کشوری هستید که به رغم ترور مسئولان عالی رتبه‌اش، به رغم جنگ تحمیلی، به رغم شدیدترین تحریم‌ها از جمله تحریم دارو، به بالاترین قله‌های پیشرفت علمی دست پیدا کرده است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: تمام تلاش دشمنان این کشور و ملت و در رأس آنها آمریکا و رژیم صهیونیستی، جلوگیری از ترقی ایران در همه عرصه‌ها است اما آنچه امروز از پیشرفت‌های علمی در زمینه‌های دفاعی و نظامی، پزشکی، نانو، کارآفرینی و غیره مشاهده می‌کنیم ناشی از دو عامل اساسی است. عامل اول پیشرفت‌های علمی ایران اسلامی، ایمان به خدا و طلب یاری از او است و عامل اصلی دوم، اتکای به استعدادها و داشته‌های خود و مجاهدت و تلاش دانشمندان مخلص می‌باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی در پایان گفت: ما ضمن استقبال از مراودات علمی و فرهنگی با کشور دوست و برادر عراق و برادران مجاهدمان در حشدالشعبی، آمادگی خود را برای هرگونه همکاری و همیاری اعلام می‌داریم.

**ارتقای کیفی و کمی پذیرش دانشجویان کشورهای مختلف به ویژه کشورهای همسایه در دانشگاه تهران

 الهام امین‌زاده، معاون بین‌الملل دانشگاه تهران نیز در این نشست، با اعلام آمادگی کامل دانشگاه تهران برای استقبال از حضور دانشجویان عراقی در دانشگاه تهران، گفت: فرایند اصلاح و ارتقای کیفی و کمی پذیرش دانشجویان کشورهای مختلف به ویژه کشورهای همسایه در معاونت بین‌الملل دانشگاه تهران آغاز شده است. همچنین ایجاد زیرساخت رسیدگی به امور پذیرش متقاضیان تحصیل از همسایگان به ویژه از کشور عراق در دانشگاه تهران مدنظر قرار دارد.

معاون بین‌الملل دانشگاه تهران همچنین گفت: در واکنش به اتهام‌زنی‌های ناروایی که به محور مقاومت و ملت‌های مستقل صورت می‌گیرد، لازم است روشنگری صورت پذیرد. در این راستا شهید سلیمانی و شید ابومهدی المهندس اثبات کردند که نه تنها هیچ‌گونه خشونتی در اسلام وجود ندارد بلکه رفاه، امنیت و حذف ترور، مبنای تعالی دینی مسلمانان است. بنابراین ضروری است که با جهاد تبیین و همکاری‌های علمی بین دانشجویان و اساتید دو کشور، مواضع و مبانی عالمانه و صلح‌طلبانه قرآن کریم، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه برای جهان تبیین شود.

*معاون حشدالشعبی در دانشگاه تهران: به همه قوانین دانشگاه تهران و وزارت علوم ایران و عراق متعهد خواهیم بود

حجت‌الاسلام سید حسین موسوی بخاتی، معاون تعلیم و تربیت بسیج مردمی عراق (حشدالشعبی) نیز در این نشست تاکید کرد: در توافق و همکاری که با دانشگاه تهران خواهیم داشت، به تمام قوانین و استانداردها و شرایط قانونی مدنظر دانشگاه تهران متعهد خواهیم بود و هر آنچه که مدنظر قوانین وزارت آموزش عالی عراق و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران است را به طور کامل انجام خواهیم داد.

وی به سابقه فعالیت‌های آموزشی و همکاری با دانشگاه‌های ایران اشاره کرد و یادآور شد: قبل از اینکه حشدالشعبی تشکیل شود، مدارس و موسسات ویژه مجاهدان داشتیم. پیش از تشکیل حشدالشعبی و با نظارت ابومهدی المهندس، 95 نفر از دانشجویان ما برای تحصیل در دانشگاه‌های ایران اعزام شدند.

حجت‌الاسلام سید حسین موسوی بخاتی با اشاره به ارائه پیشنهادهای کشورهای دوست عراق به منظور عرضه خدمات آموزشی خود به حشدالشعبی، بیان داشت: در پی برقراری همکاری با دانشگاه‌های ایرانی هستیم که در رأس آن دانشگاه‌ها، دانشگاه تهران است. ما به این دانشگاه قدیمی و پرسابقه افتخار می‌کنیم. شخصاً با وزیر آموزش عالی عراق که از مجاهدان هستند و همچنین با معاون آموزشی این وزارتخانه که مشاور ارشد حشدالشعبی بودند، صحبت کردم و همه تعاملات علمی و دانشگاهی را می‌توانیم با هماهنگی مستقیم وزارت آموزش عالی عراق انجام دهیم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، نشست جمعی از دانشجویان عراقی و متقاضیان تحصیل از کشور عراق و حجت‌الاسلام سید حسین موسوی بخاتی، معاون تعلیم و تربیت بسیج مردمی عراق (حشدالشعبی) با حضور دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، دکتر الهام امین‌زاده معاون بین‌الملل دانشگاه تهران، دکتر مهدی شهبازی مشاور رئیس دانشگاه و رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر عبدالرضا سیف رئیس بسیج اساتید، دکتر یحیی بوذری‌نژاد رئیس پردیس البرز و جمعی از اساتید بسیجی دانشگاه تهران برگزار شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.