سردار حسین علایی در این مراسم ضمن قدردانی از تمام کسانی که او را در تولید و توزیع کتاب خاطراتش یاری کردند، گفت: در این اثر سعی کرده‌ام روایتی صادقانه از حوادث را بیان کنم و این کتاب محصول تجربه و مشاهده فردی از دوران کودکی تا جنگ تحمیلی است. یکی از ویژگی‌های این خاطرات آن است که روایت‌های آن مستند به حوادثی است که خودم در آن حضور داشتم و دراین مدت کوشش کردم تا این وقایع را با کمترین خطای ناشی از فاصله زمان و گذر ایام، به ثبت برسانم.

به گزارش جماران؛ مراسم رونمایی کتاب سردارعلایی با عنوان پسر آشیخ محمود، با حضور تعداد زیادی از چهره های سیاسی و نظامی در موسسه روزنامه ایران برگزار شد.

دیدارنیوز نوشت: روز گذشته در موسسه روزنامه ایران از کتاب خاطرات سردار حسین علایی فرمانده پیشین نیروی دریایی سپاه رونمایی شد. در این مراسم شماری از چهره‌های سیاسی و فرهنگی کشور حضور داشتند که برخی از آنها نیز دقایقی صحبت کردند.

در ابتدای این مراسم‌ دکتر صالحی امیری گفت: حافظه تاریخی در ایران عمر کوتاهی داشته و این ویژگی از سوی برخی اهالی فکر و اندیشه مطرح و آسیب شناسی شده است که چرا ایرانیان حافظه تاریخی بلندی  ندارند. چالش حافظه تاریخی هنگامی مشکل‌ساز‌تر می شود که  برخی روایت های رسمی از جنگ و جبهه  با تحریف رسانه ای مواجه می‌شود و مخاطب را گمراه می‌کند. برخی از اهالی نظر معتقدند برای جبران کوتاهی حافظه تاریخی، باید اهتمام بیشتری کرد و شاید تاریخ شفاهی کوششی برای این موضوع باشد. وزیر اسبق ارشاد با اشاره به کتاب سردار علایی افزود: این اثر که در نوع خود کم‌نظیر است تلاش می‌کند، روایت صادقانه‌ای از روند حوادث جنگ را به مخاطب ارایه کند.

 

 

395720_292

 

علی مطهری دیگر سخنران گفت: سابقه آشنایی بنده با آقای علایی به دانشگاه فنی تبریز باز می‌گردد و در این دوران ایشان همواره در مسیر متعادلی حرکت می‌کرد و هیچگاه از اصول و ارزش های دینی و انقلابی خود عدول نکرد. وی افزود: با شناختی که از روحیه نویسنده کتاب دارم، این اثر شفاهی بخشی از تحولات جنگ را ثبت و در اختیار ما قرار داده است.

علی ربیعی وزیر اسبق کار در ارتباط با شخصیت سردار علایی گفت: علایی از متن جامعه مذهبی برخاسته است و در طول زندگی صداقت و انصاف در گفتار و کردار داشته و این کتاب مصداق روشنی از این مدعاست. امروز جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای روایت‌های ناصوابی از حوادث خلق می‌کنند وحتی از عصر پهلوی چنان سخن می‌گویند که گویی در آن برهه مردم ایران در آزادی سیاسی و رفاه بودند.

محسن هاشمی رفسنجانی در مورد کتاب «پسر آشیخ محمود» گفت: اسم کتاب سردار علایی ابتکاری و خلاقانه است و این اثر می‌تواند کاستی‌های تاریخ معاصر را پاسخ دهد. وی در مورد چالش‌های نظارت در تاریخ‌نگاری افزود: خانواده ما در طول سال‌های اخیر تلاش کرده است تا روایت و دست نوشته‌های آیت‌الله هاشمی را به دست مخاطب برساند و این روند به راحتی انجام نشده است.

 

 

395721_712

 

 

سردار حسین علایی در پایان این مراسم ضمن قدردانی از تمام کسانی که او را در تولید و توزیع کتاب خاطراتش یاری کردند، گفت: در این اثر سعی کرده‌ام روایتی صادقانه از حوادث را بیان کنم و این کتاب محصول تجربه و مشاهده فردی از دوران کودکی تا جنگ تحمیلی است. یکی از ویژگی‌های این خاطرات آن است که روایت‌های آن مستند به حوادثی است که خودم در آن حضور داشتم و دراین مدت کوشش کردم تا این وقایع را با کمترین خطای ناشی از فاصله زمان و گذر ایام، به ثبت برسانم.

او توضیح داد: مورخ هر قدر هم صادق باشد، گذر زمان و ضعف حافظه، از عواملی هستند که ثبت وقایع را دچار خطا و اشکال می‌کند. طبعا مورخ و خاطره‌نویس هر قدر بتواند به شکل دقیق و روزانه مطالب را ثبت کند، ضریب خطای او کمتر است و کتاب حاضر محصول حجم انبوهی از دست نوشته‌های روزانه از گذشته تا کنون است.

وی در پایان اظهار داشت: عزیزانی که این کتاب را می خوانند، نظر و نقد خود را اعلام کنند تا بتوانم کاستی‌های آن را در چاپ های بعدی اصلاح کنم.


395723_120

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.