کنعانی سخنگوی وزارت امورخارجه در خصوص گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر مذاکره میان ایران و آمریکا در یکی از کشورهای همسایه اظهارداشت: ما با هدف تحرک بخشی به مذاکرات لغو تحریم‌ها از مساعی جمیله عمان و مقامات ارشد این کشور که چندین هفته قبل مطرح شده بود استقبال کردیم و تبادل پیام‌هایی با طرف مقابل داشتیم. این تبادل پیام‌ها ادامه دارد و دستگاه دیپلماسی از همه امکانات موجود در چارچوب سیاست های اصولی ایران برای تامین منافع ملی استفاده می‌کند و ما از ظرفیت و کمک‌های عمان به عنوان کشوری دوست استفاده کردیم.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، کنعانی در خصوص گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر مذاکره میان ایران و آمریکا در یکی از کشورهای همسایه اظهارداشت: ما با هدف تحرک بخشی به مذاکرات لغو تحریم‌ها از مساعی جمیله عمان و مقامات ارشد این کشور که چندین هفته قبل مطرح شده بود استقبال کردیم و تبادل پیام‌هایی با طرف مقابل داشتیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست خبری صبح امروز (دوشنبه) در خصوص گمانه‌زنی‌ها مبنی بر تبادل پیام‌ها میان ایران و آمریکا در تداوم مذاکرات لغو تحریم‌ها، اظهارداشت: ما در ارتباط با برجام و روند مذاکرات دیدگاه اصولی و روشنی داریم و ضمن اینکه ایران سیاست خنثی سازی تحریم ها را با تکیه بر ظرفیت های داخلی و روابط گسترده با همسایگان سرلوحه کار خودش قرار داده، اما فرایندهای دیپلماتیک را با هدف رفع تحریم‌های ظالمانه رها نکرده است.

وی گفت: تبادل پیام‌ها و رایزنی دیپلماتیک با طرف‌های مقابل در سطوح مختلف از طریق کشورهای واسطه و دوست ادامه داشته و دارد و برای تامین حداکثری منافع ملی هیچ گاه طرف ایرانی میز مذاکره را ترک نکرده و برای به نتیجه رسیدن آن هم همواره آمادگی خود را نشان داده و ملاک ما عملکرد طرف مقابل بوده و نه اظهارات رسانه‌ای آنها.

کنعانی افزود: دولت سیزدهم از ابتدا سیاست اصولی را در خصوص برجام داشته و آن این بود که برجام همه موضوع سیاست خارجی ما نیست بلکه فقط یکی از آنهاست و در خصوص توافق هم بارها اعلام شد که در هرگونه توافقی، منویات مستحکم رهبری معظم انقلاب، منافع ملی، قانون راهبردی مجلس شورای اسلامی و عدم عدول از خطوط قرمز مورد توجه تیم مذاکره کننده بوده و هست و این روند را تا حصول نتیجه ادامه خواهیم داد.

وی در خصوص وضعیت پول‌های بلوکه شده کشورمان گفت: این موضوع برای دولت سیزدهم مهم بوده و از طرق مختلف پیگیری‌ها در این خصوص جریان دارد. 

کنعانی با بیان اینکه آزادسازی این پول‌ها مورد اهتمام دولت قرار دارد خاطرنشان کرد: تلاش‌ها در این خصوص ادامه داشته و گام‌های موثری نیز برداشته شده است.

سفر رئیس جمهور؛ نقطه عطفی در روابط ایران و آمریکای جنوبی

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر رئیس جمهور به سه کشور آمریکای جنوبی گفت: ما امروز شاهد آغاز تور آمریکای لاتین آقای رئیس جمهور در رأس هیات همراه به سه کشور آمریکای جنوبی هستیم.

وی گفت: آمریکای جنوبی از حوزه های مورد توجه ایران بوده و این توجه افزایش پیدا خواهد کرد، خوشبختانه ما با اغلب کشورهای این منطقه دیدگاه های سیاسی مشترکی داریم که به همکاری های میان ایران با آنها کمک می‌کند و ظرفیت های اقتصادی مکمل هم میان دو طرف وجود دارد.

کنعانی بیان داشت: توانمندی‌ های ایران در حوزه های اقتصادی، صنعتی و تکنولوژی های جدید مورد نیاز کشورهای دوست ما در آمریکای لاتین هست و فرصت خوبی برای توسعه همکاری های تجاری میان دو طرف است.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: پیش از عزیمت آقای رئیس جمهور هیاتی تجاری از ایران به آن کشورها سفر کرده و گفتگوهای خود را با طرف مقابل آغاز کردند و امیدواریم باتوجه به حوزه های مختلف همکاری میان دو طرف، اسناد همکاری های خوبی میان دو طرف به امضا مقامات برسد.

وی گفت: این سفر نقطه عطفی است که می‌تواند سطح مناسبات تجاری  ایران با کشورهای آمریکای جنوبی را همپای مناسبات سیاسی افزایش دهد.

تبادل زندانیان؛ در گرو اراده متقابل

کنعانی در خصوص تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا اظهارداشت: امیدواریم شاهد تبادل زندانیان باشیم چرا که تمام تلاش های لازم را با نگاه به جنبه انسانی موضوع انجام دادیم و مذاکرات از طریق واسطه ها ادامه دارد و می‌توانیم اظهار خرسندی کنیم که در صورتی که طرف مقابل هم جدیت لازم را داشته باشد می‌تواند این موضوع اتفاق بیافتاد؛ بنابراین همه چیز بستگی به اراده طرف مقابل دارد.

آخرین وضعیت از روابط ایران با مصر و لیبی

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص آخرین وضعیت روابط میان ایران و مصر بیان کرد: در ارتباط با مصر موضع صریح دولت و دستگاه‌ها دیپلماسی به صورت روشن اعلام شده و رهبری هم در دیدار با سلطان عمان موضع خود را بیان کردند. 

وی ادامه داد: دولت سیزدهم اولویتش توسعه ارتباط با کشورهای اسلامی و همسایه است و در ارتباط با مصر هم شخص مقام معظم رهبری در این خصوص تصریح کردند، بنابراین در صورت تمایل طرف مصری ما از این موضوع استقبال می‌کنیم.

کنعانی در خصوص روابط میان ایران و لیبی و تعیین تکلیف سفیر جدید ایران در آن کشور، گفت: در خصوص لیبی هم به هرحال این کشور یک کشور مهم اسلامی و عربی است و امنیت این کشور برای ما حائز اهمیت است. در ارتباط با معرفی شخص سفیر باید بگویم که فردی انتخاب شده و روند امور اداری آن طی می‌شود و امیدواریم به زودی شاهد برقراری روابط رسمی ایران با لیبی باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص برگزاری نشست چهارجانبه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه نیز بیان کرد: این نشست برای استمرار هماهنگی‌ها و مشورت‌های سازنده بین چهار کشور است تا به تثبیت شرایط امنیتی در سوریه کمک کرده و مناسبات سوریه و ترکیه به یکدیگر نزدیک شود.

حقابه ایران از هیرمند را با جدیت دنبال خواهیم کرد

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی در خصوص حق آبه ایران از هیرمند گفت: گفت وگوهای خوبی با مقامات دولت موقت افغانستان درخصوص حقابه ایران از هیرمند انجام شده است و توافق شد که طرف افغانستانی گام‌های مثبت و جدیدی در خصوص حقابه هیرمند بردارد و اقدامات فنی لازم انجام گردد.

کنعانی با اشاره به سیاست همسایگی و ضرورت حفظ فضای مثبت بین دو کشور و همچنین معاهده موجود بین ایران و افغانستان گفت: انتظار داریم طرف افغانستانی نسبت به تحویل حقابه ایران به مسئولیت خود عمل کنند و حسن نیت خود را در این رابطه نشان دهند چون این موضوع حق مردم ایران به خصوص مردم سیستان و بلوچستان است و عمل به آن می‌تواند زمینه ساز تقویت همکاری‌های دو کشور در موضوعات مشترک شود.

تبادل پیام‌ها ادامه دارد

کنعانی در خصوص گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر مذاکره میان ایران و آمریکا در یکی از کشورهای همسایه اظهارداشت: ما با هدف تحرک بخشی به مذاکرات لغو تحریم‌ها از مساعی جمیله عمان و مقامات ارشد این کشور که چندین هفته قبل مطرح شده بود استقبال کردیم و تبادل پیام‌هایی با طرف مقابل داشتیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: این تبادل پیام‌ها ادامه دارد و دستگاه دیپلماسی از همه امکانات موجود در چارچوب سیاست های اصولی ایران برای تامین منافع ملی استفاده می‌کند و ما از ظرفیت و کمک‌های عمان به عنوان کشوری دوست استفاده کردیم.

وی اظهارداشت: مبنای مذاکرات لغو تحریم ها همان توافق امضا شده است و برخی گمانه‌زنی‌های رسانه ای مبنی بر توافق موقت و امثال این موارد که توافقی جایگزین برجام باشد، نمی‌تواند مورد تایید باشد.

کنعانی با بیان اینکه از طریق واسطه‌ها گفت‌وگوها را انجام می‌دهیم گفت: هیچ مذاکره اعلام نشده‌ای نداشتیم و ما در عین توجه به خطوط قرمز، هیچ فرصتی را برای تحقق منافع ملی از دست نمی‌دهیم.

نتایج مثبت در کاهش تنش ایران و جمهوری آذربایجان

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با تنش‌های موجود بین ایران و جمهوری آذربایجان تصریح کرد: سیاست ما تنش‌زدایی و حفظ روابط دوستانه دو کشور است.

وی با بیان اینکه چهار دور گفت‌وگو بین وزرای امور خارجه دو کشور انجام شده گفت: در آخرین گفت‌وگوها بین دو کشور بر تبادل هیات‌هایی برای رفع تنش تاکید شد و گمان می‌کنیم در کاهش تنش‌ها به نتایج مثبت رسیدیم.

کنعانی گفت: ما تلاش می‌کنیم از مرحله تنش عبور کنیم و سوتفاهمات بر طرف شود تا شاهد ازسرگیری فعالیت رسمی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران باشیم. 

ایران با حضور نیروهای فرامنطقه ای در آبراه‌های منطقه‌ای مخالف دارد

کنعانی درباره ائتلاف دریایی ایران با برخی کشورهای حوزه خلیج فارس گفت: می‌توان در این خصوص اشاره کرد که اصل اساسی برای ما در خلیج فارس همکاری های دسته جمعی به منطور تامین امنیت برای کشورهای منطقه است و ایران معتقد است که امنیت باید توسط کشورهای منطقه تامین شود و حضور نیروهای فرامنطقه ای مخل امینت بوده و هست

وی گفت: امنیت امری درون زاست و در چارجوب همکارهای منطقه ای حاصل خواهد شد و خوشبختانه در فضای جدید و مثبتی که میان ایران و دیگر کشورهای منطقه شکل گرفته، شرایط بیش از هر زمان دیگری برای همکاری‌های چندجانبه میان کشورهای منطقه و از جمله همکاری های دریایی برای تامین امنیت آبراه خلیج فارس مهیاست و منافع دیگر کشورها را هم تامین می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران باحضور نیروهای فرامنطقه ای در آبراه‌های منطقه‌ای همواره مخالف بوده و نظر منفی دارد.

وزیر امور خارجه عربستان به ایران می‌آید

کنعانی در خصوص آخرین وضعیت روابط میان ایران و عربستان بیان کرد: روند اجرای توافقات میان دو کشور با شتاب خوبی پیش رفته و هیچ مانعی در روند اجرای توافق وجود نداشته و طرفین به توافق خود عمل کرده اند.

وی گفت: سفارت ایران در ریاض و کنسولگری ما در جده به خوبی انجام شد و در خصوص بازگشایی سفارت عربستان در ایران و کنسولگری آن در مشهد هم باید گفت که زمینه های لازم فراهم شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در آینده نزدیک شاهد سفر وزیر امور خارجه عربستان به ایران خواهیم بود و گمان می‌کنیم در آینده ای نزدیک شاهد بازگشایی سفارت و کنسولگری عربستان در ایران باشیم و امروز ما روند خوبی از روابط میان دو طرف را داریم.

کنعانی بیان داشت: همچنین دومین دور از گفت‌وگوها میان وزرای امور خارجه ایران و عربستان را در حاشیه اجلاس دوستان بریکس داشتیم که گفت‌وگوهای خوبی بود.

ابراز امیدواری برای برقراری روابط ایران و بحرین

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره وضعیت از سرگیری روابط میان ایران و بحرین اظهارداشت: بحرین آمادگی خود را در این خصوص اعلام کرده و ما علاقمند با توسعه روابط با هما کشورهای اسلامی و منطقه هستیم.

وی افزود: گفت‌وگوهای غیرمستقیم میان ما و بحرین در این ارتباط ادامه دارد و امیدواریم روند مثبتی که در منطقه وجود دارد منجر به برقراری روابط میان دو طرف شود.

بازپرداخت بخشی از مطالبات مالی ایران از عراق

کنعانی در خصوص بازپرداخت بخشی از بدهی های عراق به ایران گفت: ایران انتطار دارد بر اساس توافق میان ایران و عراق مطالبات مالی ایران در خصوص صادرات گاز با زمانبندی توافق شده انجام شود، اما در بازه زمانی یکساله اخیر متاسفانه با مشکلاتی در این خصوص مواجه بودیم.

وی گفت: بخشی از این مشکلات ناشی از مداخلات آمریکا و مانع تراشی های آن بود که البته این موضوع برعهده دولت عراق است که به توافقات خود با ایران پایبند باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: خوشبختانه با مذاکرات انجام شده با طرف عراقی شاهد بازپرداخت بخشی از مطالبات مالی ایران از عراق در قبال صادرات گاز بودیم.

کنعانی بیان داشت: ما بسیاری اوقات با تسامح با طرف عراقی به عنوان کشور دوست و برادر رفتار کردیم و باید بدانیم که پایبندی به توافقات لازمه برقرار و استمرار روابط سازنده دو طرف است.

آمادگی ایران برای توسعه مناسبات با کشورهای اروپایی بر اساس احترام متقابل

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص ابراز نگرانی مقامات تل‌آویو از توسعه روابط ایران با برخی کشورهای اروپایی گفت: اینکه رژیم صهیونیستی از توسعه مناسبات ایران با برخی کشورهای اروپایی ناراحت باشد امری طبیعی است، چرا که اساسا آنها مخالف هرگونه رابطه و توسعه مناسبات ایران با کشورهای مختلف هستند.   

کنعانی تصریح کرد: ما در روابط خود با کشورهای اروپایی معتقد به تمرکز بر اساس منافع مشترک هستیم و مخالف هستیم که دولت های اروپایی بخواهند منافع رژیم صهیونیستی را پیش شرط روابط با ایران قرار دهند.

وی ادامه داد: ما آمادگی داریم با هر کدام از کشورهای اروپایی که بخواهند بر اساس احترام متقابل با ما ارتباط داشته باشند، مناسبات خود را توسعه دهیم.

همکاری‌های ایران و روسیه مقدم بر جنگ اوکراین بوده است

کنعانی در خصوص همکاری‌های پهپادی ایران و روسیه نیز اظهار داشت: ایران و روسیه در زمینه‌های مختلف از جمله مسائل دفاعی با یکدیگر همکاری دارند و این همکاری‌ها مقدم بر جنگ اوکراین بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن رد ادعاهای رسانه‌ای علیه همکاری‌های دو کشور گفت: ای ادعاها که با انگیزه‌های سیاسی صورت می‌گیرد را باز هم تکذیب می‌کنیم.

دعوت از وزیر امور خارجه ترکیه

کنعانی در ارتباط با روابط ایران و ترکیه پس از انتخابات این کشور و انتصاب وزیر امور خارجه جدید برای ترکیه گفت: گفت‌وگوهای تلفنی بین آقای امیرعبداللهیان و فیدان صورت گرفت و وزیر امور خارجه از ایشان برای سفر به تهران دعوت به عمل آورده است.

وی ادامه داد: هم مبتنی بر دعوت به عمل آمده و هم دوستی سابق وزرای امور خارجه دو کشور و همچنین نیازهای دو کشور برای روابط متقابل امیدواریم این سفر در آینده نزدیک انجام شود هرچند هنوز زمانی برای این سفر تعیین نشده است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.