سعید لیلاز تحلیلگر اصلاح طلب در روزهای اخیر گفته بود در شرایط فعلی ایران با توانایی ساخت بمب اتمی امن‌تر است. این اظهارات لیلاز با واکنش های چهره های همراه شده است.

به گزارش جماران؛ بخشی از واکنش ها به اظهارات سعید لیلاز در پی می آید:

 

عطریانفر: ایران به دنبال نظریه بمب اتمی نیست

رویکرد نظامی ایران از سال ۸۲ تغییر نکرده است

یک عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: رویکرد مقامات کشورمان در موضوع پرونده هسته ای همواره رویکرد سیاسی بوده و نظامی‌گری اولین سخن رهبران ما نبوده است.

محمد عطریانفر در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اظهارات اخیر لیلاز مبنی بر حرکت به سمت دانش ساخت بمب اتمی اظهار کرد: شخصا صحبت های آقای لیلاز را دنبال نکرده‌ام، اما اگر این اظهارات جزء پرداخت های ذهنی او باشد باید بگویم الان نیروهای نظامی ایران هم به چنین نظریه ای قائل نیست. این نظرات یعنی کاتولیک تر شدن از پاپ.امروز نهاد ارزشمند سپاه پاسداران در سیاست های منطقه‌ای خیلی هوشمندانه عمل می‌کند.

وی ادامه داد: قدرت دفاعی می‌تواند ضامن برخی جهت‌گیری‌های سیاست خارجی کشور باشد، اما هیچ کشوری ابتدا با زبان زور سخن نمی گوید، بلکه دنبال گفت‌وگو و دیپلماسی می‌رود و اگر در دیپلماسی دچار بن بست شد می‌تواند به سراغ ظرفیت‌های دفاعی و نظامی برود. تا وقتی زبان سیاست، برا بوده و کارایی دارد، هیچ فرد عاقلی توصیه نمیکند که دیپلماسی را کنار بگذاریم.

 

عطریانفر

 

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد:از سال۸۲ که موضوع هسته‌ای در ایران جدی شد، رویکرد مقامات کشورمان و همچنین رهبر انقلاب، سیاسی بوده و نظامی گری اولین سخن رهبران ما نبوده است، البته توان دفاعی  پشتیبان دیپلماسی ما است، ولی هیچ کس در ابتدا زبان زور را جایگزین دیپلماسی نمی‌کند.

وی با اشاره به ضرورت اجماع در داخل کشور درباره توافق هسته ای گفت: فرقی نمی کند چه کسی در کشور با طرف های مقابل توافق کند. من خودم علاقمند هستم دولت در این زمینه دستاورد داشته باشد  و مذاکرات را به نتیجه برساند زیرا این توافق به نفع ملت است.من طرفدار اجماع داخلی درباره توافق برجام هستم.

 

محسن امین زاده

 

امین‌زاده: جریان اصلی اصلاح‌طلبان حامی توافق و مخالف نظر آقای لیلاز است

 

محسن امین‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به صحبت‌های سعید لیلاز، اقتصاددان در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد گفت: در شرایطی که تندروها در تلاویو، واشنگتن و تهران،‌ آخرین تلاش‌هایشان را برای پیشگیری از توافق برجام دنبال می‌کنند،‌ سخنان دوست عزیزم سعید لیلاز درباره قدرت هسته‌ای ایران عجیب بود. سخنانی که با باور غالب اصلاح‌طلبان نیز در تعارض است.

طبق گزارش اعتمادآنلاین،‌ امین‌زاده تاکید کرد: مسلما توان هسته‌ای صلح‌آمیز بخشی از قدرت ملی ایران است و افزایش کیفیت و کمیت صنایع صلح‌آمیز هسته‌ای نیز می‌تواند بخش مهمی از قدرت بازدارندگی ایران در برابر تهدیدات هسته‌ای باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه افزود: تصور امکان دستیابی به اقتدار اقتصادی در وضعیت تحریم جهانی هم هر روز بی‌اعتبارتر شده است. اما اگر سعید تصور می‌کند که بدون اقتدار اقتصادی مبتنی بر تعامل با جهان که پایه تجربه موفق همه پدیده‌های نو توسعه از جمله چین است و بدون قدرت نرم و دیپلماسی مقتدرانه و موثر و بدون خردمندی در حکمرانی، ملتی می‌تواند در زیر لوله توپ و موشک و کلاهک هسته‌ای به آرامش برسد باید راهی پیدا کنیم که سری به کره شمالی بزند.

او افزود: اگر اجازه دهند که به میان مردم برود،‌ در آنجا خواهد دید که چگونه ملتی بسیار فقیر و گرسنه و بی‌خبر از همه عالم، در یک زندگی شبه حیوانی، زیر لوله‌های بی‌شمار موشک و توپ درهم می‌لولند و با رویای جنگ با آمریکا برای نجات از بدبختی‌هایشان، تنها در آرامستانهایشان آرام می‌گیرند. جایی که البته ویژگی‌های جغرافیایی هم  کمک کرده که همه طرف‌ها این دولت و این ملت را با توپ‌ها و بمب‌ها و آرزوها و آرامستانهایشان، به حال خود رها کنند.

 

تکمیل می شود...

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.