یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد: عملیات امروز پاسخی به تداوم محاصره و آغاز هشتمین سال ایستادگی در برابر تجاوزات است.

به گزارش جماران؛ رئیس شورای عالی سیاسی یمن به مناسبت هفتمین سالگرد تجاوز ائتلاف سعودی به کشورش آن را هفت سال از جهاد و صبر و پایمردی توصیف و در عین حال سه روز آتش بس کامل زمینی، هوایی و دریایی با عربستان اعلام کرد.

المشاط در این سخنرانی که بخش‌‌هایی از آن در صفحات مجازی شبکه تلویزیونی المسیره هم منتشر شد گفت: امروز روز ملی پایداری است، ما وارد هشتمین سال آن شده ایم مرحله‌ای جدیدی از فعالیت‌های مقدس که فقط با صلح شرافتمندانه متوقف می‌شود.

به گفته المشاط، یمن با تجاوزی شدید مواجه شد ، تجاوزی که چهره کریه متجاوز را نمایان ساخت و نشان داد که چگونه در راستای هدف خود برای به زانو در آوردن یمن بزرگ بر انجام جنایت سازمان یافته خود پافشاری می‌کند.

رئیس شواری عالی سیاسی یمن در ادامه تاکید کرد: ما به عنوان یک ملت و یک کشور دو راه بیشتر پیش روی خود نمی دیدیدیم، یا باید مقاومت می‌کردیم و عزت و سربلندی یمن را حفظ می‌کردیم یا آن که تسلیم می‌شدیم و رنج و مشقت‌های بیشتر را به جان می‌خریدیم.

به گفته المشاط: طی سال‌های مقاومت ما و ملت مان خود را در مقابل تجاوزی یافتیم که متاسفانه با همراهی جهانی تمامی ابعاد زندگی را هدف قرار داده‌اند.

رئیس شورای عالی یمن: به فضل خداوند مردم یمن همچون کوهی استوار مقاومت و پایمردی کردند و همانند درختان ایستاده مردن را ترجیح دادند.

المشاط در این سخنرانی خطاب به مردم یمن تاکید کرد: شما با مقاومت خود در بعد راهبردی به دست آوردهای غیر قابل ارزش گذاری دست پیدا کرده‌‌اید.

به گفته وی: ملت یمن جنگ را گرامی نمی‌دارند بلکه ما در حال گرامی داشت پایمردی و مقاومت خود و دست آوردهای مربوط به آن هستیم.

او تاکید کرد ما بر صلح تاکید داریم و دشمنان خود در ائتلاف متجاوز و جامعه جهانی را هم به این امر دعوت می‌کنیم زیرا صلح یک موضوع مقدس است از اینرو از آنها می‌خواهیم تا از تجاوزگری دست بردارند.

المشاط در عین حال افزود: ما محاصره و جلوگیری از پهلو گرفتن کشتی‌های حامل سوخت و محروم کردن مردم یمن از پیش پا افتاده‌‌ترین حقوق انسانی اش را اقداماتی منافی اعتماد سازی و صلح می‌بینیم.

المشاط محاصره علت اصلی ادامه جنگ و کارشکنی درتحقق صلح دانسته و جامعه جهانی و ائتلاف متجاوز را مسئول چنین شرایطی معرفی کرد.

رئیس شورای عالی سیاسی یمن قول داد، هشتمین سال مقاومت مردم یمن مملو از غافلگیری‌ها و تحولات در اقدامات دفاعی خواهد بود.

او در عین حال از اعلام آتش بس یک طرفه 3 روزه و تعلیق حملات موشکی و پهپادی و تمامی اقدامات نظامی هوایی، دریایی و زمینی علیه عربستان خبر داد.

المشاط ضمن اعلام آمادگی دولت یمن برای آزادی و مبادله تمامی اسرای ائتلاف ـ از جمله برادر منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن و اسرای گروه‌های شبه نظامی محلی از جمله مزدوران که از تابعیت‌های مختلف در  این جنگ حضور داشتند ـ با تمامی اسرای دولت یمن از فرستاده سازمان ملل خواست تا تدابیر مربوط را انجام و اسناد مربوط به این امر را یکجا یا در چند مرحله آماده کند.

 

صنعا: اگر ائتلاف سعودی حملاتش را متوقف کند آتش‌بس دائمی می‌شود

مهدی المشاط گفت: ما از ائتلاف متجاوز سعودی می‌خواهیم همه اقداماتی را که مانعی در برابر صلح است، متوقف کنند.

محاصره یمن دلیل اصلی و مستقیم طولانی شدن دوره جنگ و مانعی برای صلح است. 

 اگر عربستان به محاصره پایان دهد ما بر آمادگی خود برای تبدیل آتش‌بس سه روزه به یک تعهد نهایی تاکید می‌کنیم.

 

 رسانه‌های عربستان سعودی: آتش‌سوزی در مخازن سوخت جده مهار شد 

رسانه‌های عربستان سعودی از مهار آتش سوزی در مخازن سوخت جده که شامگاه گذشته هدف حملات پهپادی و موشکی نیروهای مسلح یمن قرار گرفته بودند خبر دادند.

 

***

به گزارش جماران؛ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن جمعه شب از انجام عملیات گسترده در عمق خاک عربستان از جمله در شرکت آرامکو و چندین مرکز مهم در ریاض خبر داد.

ایرنا به نقل از المسیره نوشت: یحیی سریع گفت: امروز سومین عملیات شکست محاصره یمن انجام شد که در پاسخ به تداوم محاصره کشور است.

وی افزود: در جریان عملیات امروز، شرکت آرامکو در جده و چندین مرکز مهم در ریاض هدف حملات موشک‌های کروز قرار گرفت.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن اضافه کرد، در حملات نیروهای یمنی پالایشگاه‌های «رأس تنوره» و «رابغ» هدف چند پهپاد قرار گرفت. جیزان و نجران نیز هدف شمار زیادی پهپاد قرار گرفتند.

سریع همچنین گفت: نیروهای یمنی در گسترش عملیات‌های خود تا توقف حملات و رفع محاصره تردید نخواهد کرد.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه رو هستند.

 

 

 المیادین: با حمله یمن، تاسیسات نفتی سعودی ها در جده به طور کامل منهدم شد!

المیادین گزارش داد: حمله امروز یمنی‌ها از شدیدترین حملات به عربستان بوده است.

اطلاعات حاکی از آتش‌گرفتن کامل تاسیسات نفتی آرامکو در جده و شعله‌ور شدن بی‌سابقه آتش در آن است.

آتش گرفتن مخازن و پالایشگاه‌های سوخت منجر به انهدام کامل تاسیسات آرامکو در جده شده است.

حمله به نیروگاه برق شهر صامطه منجر به از کار افتادن آن و خاموشی شهر شده است.

صنعا بر عزم خودم در راستای انهدام پالایشگاه‌های حیاتی آرامکو در شهرهای جده، راس التنوره و رابغ تاکید دارد.

در صورت استمرار محاصره در روزهای آتی نقاط حیاتی عربستان هدف حمله قرار خواهد گرفت.

 

 

 حمله ارتش یمن به آرامکو خواب بن سلمان را خراب کرد

شبکه الحدث با انتشار تصاویری زنده از پالایشگاه آرامکو در جده، گزارش داد که شعله‌های گسترده‌ای در این تأسیسات زبانه می‌کشد و دود غلیظ سیاه تمام منطقه را دربرگرفته است.

همزمان نیز برخی منابع از جلسه «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی با فرماندهان نظامی ارشد این کشور خبر می‌دهند.

خبرگزاری رسمی سعودی «واس» گزارش داده است: عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر در گفت‌وگوی تلفنی با بن سلمان ولیعهد سعودی حمله ارتش یمن را محکوم کرده است.

 

مسئولان سعودی: باد می آید، نمی توانیم آتش آرامکو را خاموش کنیم!

شبکه «الحدث» به نقل از مسئولان سعودی گزارش داد که وزش باد در جده باعث گسترش شعله‌های تأسیسات نفتی آرامکو شده و عملیات اطفای حریق هنوز در مراحل ابتدایی است.

 

واکنش آمریکا به پاسخ یمن به سعودی ها و آتش گرفتن بی سابقه تاسیسات نفتی آرامکو

وزارت خارجه آمریکا ضمن محکوم کردن حمله یمن به عربستان سعودی، مدعی شده است که در همکاری با شرکای خود در منطقه سامانه‌های دفاعی سعودی ها را تقویت خواهد کرد.

آمریکا همچنین ادعا کرده که در صدد تهیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای در سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ در یمن است.

 

عربستان سعودی: کمبود نفت به ما مربوط نیست!

 وزارت انرژی عربستان سعودی: ایستگاه توزیع فرآورده های نفتی در جده و ایستگاه مختاره در جازان با موشک مورد حمله قرار گرفتند.

پادشاهی سعودی مسئولیتی در قبال کمبود نفت با توجه به حملات مداوم نخواهد داشت.

 

امارات هم نگران حمله یمن شد

 در پی پاسخ نظامی یمن به عربستان سعودی و آتش گرفتن تاسیسات نفتی آرامکو، سطح آماده‌باش امارات از بیم حملات انصارالله یمن افزایش یافت.

 

 مشاور امنیت ملی کاخ سفید: حملات یمن به سعودی ها بی دلیل است!

جیک سالیوان گفت: ما حملات حوثی ها (انصارالله یمن) را که اوایل امروز (شنبه) علیه زیرساخت‌های شهری عربستان سعودی آغاز شد، محکوم می‌کنیم.

سالیوان مدعی شد: حملات بی‌دلیل حوثی‌ها علیه تأسیسات نفتی آرامکو سعودی در جده و همچنین حملات علیه تأسیسات غیرنظامی در جیزان، نجران و ظهران اقدامات تروریستی با هدف طولانی کردن رنج مردم یمن است».

 

حجم ویدیو: 609.95K | مدت زمان ویدیو: 00:00:06
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1546032
  • منبع: خبرگزاری ها
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.