خداییان سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال درخصوص انتشار تصاویر خشن در فضای مجازی گفت: متولیان فضای مجازی باید رصد کنند و مواردی که موجب جریحه‌دار شدن افکار عمومی شود و مشاهده آن تصاویر بار روانی داشته باشد نباید اجازه داد چنین تصاویری در فضای مجازی پخش شود. چنانچه پیشگیری صورت نگیرد دستگاه قضائی چه با کسانی که منجر به این می‌شوند که فضای مجازی رها شود و چه کسانی که موجب جریحه‌دار شدن عفت عمومی شوند، برخورد می‌کند.

به گزارش جماران؛ سخنگوی قوه قضاییه گفت: پرونده شکایت بیماران پروانه‌ای علیه دولت ایالات متحده آمریکا در مرحله تکمیل مستندات در پزشکی قانونی است.

ذبیح‌الله خداییان روز سه شنبه در نشست خبری ضمن گرامیداشت ایام دهه فجر افزود: بی شک انقلاب اسلامی ایران بزرگترین تحول در قرن معاصر بود و همه معادلات جهانی را برهم زد در حالی که جهان دو قطبی بود و انقلاب اسلامی مبتنی بر آموزه‌های دینی با شعار نه شرقی نه غربی به پیروزی رسید.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی، الگوی انقلاب های بعدی شد و به همه مستضعفان جهان اعتماد به نفس بخشید و برای همه آزادیخواهان جهان الگو شد.

خداییان با اشاره به  ۱۹ بهمن روز نیروی هوایی افزود: همافران نیروی هوایی با بیعت با امام خمینی کمر طاغوت را شکستند.

سخنگوی قوه قضاییه اضافه کرد: شهادت مظلومانه افسر جوان نیروی انتظامی را تسلیت عرض می کنم؛ بی‌شک امنیت پایدار امروز مرهون خون این شهدا است که در راه دفاع از این مملکت جان خود را فدا کردند.

خداییان در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه چندی پیش دادگاه رسیدگی به پرونده شکایت بیماران پروانه‌ای از دولت ایالات متحده آمریکا در شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی روابط بین الملل برگزار شد. آیا حکم این دادگاه صادر شده است؟ گفت: بیماران پروانه‌ای نیازمند پانسمان های خاصی هستند که این پانسمان ها توسط یک شرکت سوئدی ساخته می شود و در اثر تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران از ورود این پانسمان ها به کشور خودداری شد و در نتیجه این اقدام چند تن از این بیماران جان خود را از دست دادند.

وی ادامه داد: جمعی از بیماران پروانه ای در شعبه ۵۵ دادگاه امور بین الملل تهران اقدام به طرح دعوا علیه دولت آمریکا کردند که تعداد شاکیان در این پرونده حدود ۲۹۵ نفر است که علیه حدود ۳۰ نفر اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله رییس جمهور وقت آمریکا و وزیر امور خارجه این کشور شکایت خود را مطرح کردند.

خداییان گفت: این پرونده در جریان رسیدگی قرار دارد و اکنون در مرحله تکمیل مستندات در پزشکی قانونی است.

بازار رمز ارزها شفاف سازی شود

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره شفاف سازی بازار رمز ارزها و ساماندهی این بازار گفت: این پدیده هنوز در کشور ما ساماندهی یا تعیین تکلیف نشده است.

وی ادامه داد: رییس قوه قضاییه از باب پیشگیری تذکر داده است تا بانک مرکزی و متولیان امور اقتصادی این موضوع را شفاف سازی کنند؛ یا سامان بدهند یا ممنوع کنند.

خداییان افزاود: تا فرصت هست متولیان امور اقتصادی باید چارچوب فعالیت رمزارزها را مشخص کنند همچنین در سازمان بازرسی هم قبلاً هشدارهای لازم داده شده است و امیدواریم این موضوع هرچه سریعتر شفاف سازی شود. 

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره مهرشاد سهیلی گفت: این شخص هنوز تحت تعقیب دادسرای عمومی و انقلاب قم قرار دارد که با نیابت قضایی نسبت به بازداشت وی اقدام شد.

وی ادامه داد: اتهامات متعددی متوجه این شخص است و اکنون به لحاظ عجز در تودیع وثیقه در بازداشت به سر می برد و چند نفر دیگر به عنوان مظنون و مطلع در این پرونده دعوت شدند اما در این پرونده فعلا اتهام متوجه فرد دیگری نیست. 

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره پرونده بابک خرمدین گفت: پدر این فرد با اتهام سه فقره قتل عمد فوت کرد و پرونده مادر بابک خرمدین به اتهام معاونت در سه فقره قتل در جریان رسیدگی قرار دارد.

خداییان اظهارداشت: اکنون کیفرخواست این پرونده صادر شده و در مرحله ارجاع به دادگاه قرار دارد.

آخرین وضعیت پرونده کرسنت

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره پرونده کرسنت و نامه بیش از ۲۶۰ نماینده مجلس شورای اسلامی به رییس قوه قضاییه گفت: این پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه ارجاع شده است و از برخی دستگاه‌های اجرایی استعلام‌هایی درخواست شده که هنوز پاسخی داده نشده است.

وی ادامه داد: به محض پاسخ به استعلام‌ها روند رسیدگی به پرونده ادامه می‌یابد؛ در هر حال پرونده در جریان رسیدگی قرار دارد و بعد از پاسخ به استعلام ‌ها جریان محاکمات آغاز و تصمیمات مقتضی هم صادر خواهد شد. 

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره پرونده شرکت کروز و انتشار یک فیلم تبلیغاتی از صدا و سیما در هفته گذشته در حالی که رسیدگی به این پرونده در جریان است، گفت: مسوولان این شرکت به لحاظ جرایمی که مرتکب شدند اکنون تحت تعقیب هستند و دادگاه این پرونده به صورت علنی در حال رسیدگی است و تاکنون ۱۱ جلسه دادگاه برگزار شده و محاکمه ادامه دارد.

وی درباره پخش آگهی تبلیغاتی شرکت کروز ادامه داد: برخی از این برنامه‌ها به صورت مشارکتی و پرداخت هزینه از سوی آن شرکت انجام می شود.

خداییان اظهارداشت: دستگاه قضایی کار خود را انجام می دهد و پخش آگهی تبلیغاتی تاثیری در روند رسیدگی به پرونده ندارد و دلالت ندارد که مسئولان آن شرکت مرتکب سواستفاده یا جرایمی نشدند.

رسانه‌ها از  انتشار مواردی که موجب تشویش اذهان عمومی می‌شود، خودداری کنند

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برای انتشار صفحه حوادث دیدگاه مشخص وجود داد، گفت:انتشار فیلم و عکس که منجر به جریحه دار شدن و ناراحتی مردم می شود در رسانه ها ممنوع است و لازم است از این اقدامات پیشگیری شود و دستگاه قضایی هم قطعا با این موضوع برخورد قاطع دارد. 

خداییان اظهارداشت: اخیرا هم دیدید که هیات نظارت بر مطبوعات با اقدام به موقع تاثیرگذار شد و طبیعتا اگر پیشگیری شود نیازی به تشکیل پرونده نیست.  

وی اضافه کرد: همه کسانی که در رسانه ها فعالیت دارند باید این موارد را رعایت کنند و از  انتشار مواردی که موجب تشویش اذهان عمومی می‌شود، خودداری کنند.  

تخریب بناها در حریم سواحل ادامه دارد

سخنگوی قوه قضاییه درباره برخورد دستگاه قضایی با موضوع حریم‌خواری و ساحل خواری گفت: اخیرا اقداماتی انجام شد و در همین مدت کوتاه، بخش هایی از جنوب و شمال کشور و بستر رودخانه کرج آزاد شدند و بسیاری از دستگاه‌های دولتی اقدام به تخریب بناهای موجود در سواحل کردند که این روند همچنان ادامه دارد.

وی افزود: این اقدام نشان می دهد وقتی دولت و قوه قضائیه همگام باشند کارها به درستی پیش خواهد رفت.

خداییان با اشاره به دستور رییس جمهوری برای آزادسازی سواحل اظهارداشت: زمانی که رییس جمهور شخصاً دستور آزادسازی می دهد، دستگاه های دولتی باید سواحل را آزاد کنند و ما دیدیم نیروهای انتظامی و نظامی و دستگاه های دولتی پیش قدم شده و به میدان آمدند.

سخنگوی قوه قضاییه ابراز امیدواری کرد با همکاری و همدلی شاهد آزادی سازی سواحل دریاها و حریم راه آهن نیز باشیم. 

آخرین وضعیت پرونده آمیتیس

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره پرونده شرکت آمیتیس گفت: مبالغ کلانی در این پرونده اخذ شده و در اثر فعالیت رمزارزها و تبلیغاتی که در این زمینه انجام شده است، حدود ۹۵۰۰ نفر اقدام به سرمایه گذاری در این شرکت کردند.

خداییان افزود: سرکرده این شرکت دستگیر شده و اکنون با شکایت ۲۵۸ نفر سرکرده این شرکت و چهار متهم دیگر محکوم به رد مال و حبس شدند که البته این حکم هنوز قطعی نشده است.

آخرین وضعیت پرونده حبیب اسیود و جمشید شارمهد 

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در روزهای گذشته شاهد برگزاری دادگاه ۲ فرد به اتهامات تروریستی مهمی بودیم که یکی از آن‌ها یعنی آقای حبیب اسیود چعب تبعه کشور سوئد و دیگری یعنی آقای شارمهد تبعه کشور آلمان و مقیم کشور امریکا بوده است، لطفا در خصوص آخرین وضعیت پرونده‌ی این ۲ متهم توضیحاتی ارائه بفرمایید و همچنین توضیح دهید آیا در خصوص حمایت‌های ویژه برخی کشورها از گروهک‌های تروریستی ضد مردم ایران، اقدام خاصی در دست پیگیری و انجام هست یا نه؟، گفت: این روزها جریان محاکمات این دو گروهک‌ تروریستی منتشر می‌شود و مردم در جریان محاکمات بودند.

وی افزود: یکی از این پرونده ها که در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی در جریان است، پرونده شخصی به نام جمشید شارمهد است که به اتهام افساد فی الارض از طریق طراحی و هدایت اقدامات تروریستی، تحت تعقیب است. 

خداییان با اشاره به اینکه این گروهک تحت مدیریت این فرد اقدامات تروریستی زیادی از جمله انفجار حسینیه ره پویان شیراز که منجربه شهادت ۱۴ نفر از مردم شیراز شد، انجام داده است تصریح کرد:حدود ۳۰۰ نفر در این حادثه تروریستی مجروح شدند همچنین انفجار در کفش‌داری حرم مطهر حضرت امام (ره)، آتش سوزی در یکی از هتل های تهران که افراد در حال ساخت بمب بودند؛ از جمله اقدامات تروریستی متهم در داخل کشور است. 

وی توضیح داد: این شخص تبعه کشورهای غربی و مقیم آمریکا است و تحت حمایت کشورهایی است که دم از حقوق بشر می زنند.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: علاوه بر این پرونده، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی افشاری، پرونده گروهک تروریستی حرکه النضال را داریم که سرکرده آن‌ فرج الله چعب است که به اتهام افساد فی الارض از طریق طراحی، هدایت و سردستگی این گروهک تروریست، اقدام به فعالیت های تروریستی کرده است. 

وی افزود: از جمله اقدامات تروریستی این گروهک؛ حمله به مردم اهواز در حاشیه اجرای رژه نیروهای نظامی بود که در این رابطه ۲۵ نفر از مردم اهواز به شهادت رسیدند، همچنین بمب گذاری در ادارات متعددی در خوزستان اعم از اداره مسکن و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه، محیط زیست، خطوط انتقال نفت، فرمانداری های دزفول و آبادان است. 

خداییان ادامه داد: این شخص هم تبعه کشور سوئد است و مردم مشاهده می کنند کسانی که دستشان به خون مردم بی گناه آلوده است، تحت حمایت کشورهایی قرار دارند که دم از حمایت از حقوق بشر می زنند اما برای مردم سایر کشورها حقی قائل نیستند.

ثبت ۱۴۶ هزار شکایت مزاحمت تلفنی در دو سال اخیر

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره مزاحمت های تلفنی و مجازات مزاحمان در قانون گفت: پیشرفت های فناوری ضمن مزایایی که دارند مشکلاتی را هم به همراه دارند و بر این اساس تلفن و وسایل مخابراتی هم مستثنی نیستند و قانون گذار به این موضوع توجه کرده است و هر گونه مزاحمت تلفنی جرم تلقی می شود اما مجازاتی که در نظر گرفته شده  خفیف و از یک تا ۶ ماه حبس است.

خداییان افزود: طبق اطلاعاتی که از پرونده‌های این موضوع دریافت شد، از سال ۹۸ تا خرداد ۱۴۰۰، ۱۴۶ هزار مزاحمت تلفنی منجر به تشکیل پرونده شده که از این میزان  هشت هزار پرونده منتهی به صدور حکم به جزای نقدی شده و تعداد پنج هزار و ۶۴۰ مورد مجازات حبس داشتیم همچنین حدود هزار حکم مجازات جایگزین حبس صادر شده است و مابقی یا در جریان رسیدگی قرار دارد و یا با رضایت شاکی مختومه شده است. 

وی با تاکید بر لزوم آموزش ها و اقدامات پیشگیرانه خاطرنشان کرد: لازم است آموزش های لازم داده شود و قبل از تشکیل پرونده، مسئولان مربوطه می توانند تلفن مزاحمین را قطع کنند که البته این اقدامات هم در زمره اقدامات پیشگیرانه محسوب می شود.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره حادثه اخیر شهادت مامور ناجا در درگیری با اراذل و اوباش و انتشار تصاویر این حادثه گفت: همانگونه که پیشتر هم اشاره شد، انتشار این تصاویر و یا فیلم ها در فضای مجازی و در رسانه ها ممنوع است. 

خداییان خاطرنشان کرد: فضای مجازی متولیانی دارد و آنها باید این فضا و مسائل آن را رصد کنند و مواردی که موجب جریحه دار شدن افکار عمومی می‌شود و مشاهده آن تصاویر بار روانی دارد، نباید اجازه داد که در فضای مجازی پخش شود.

وی اضافه کرد: چنانچه پیشگیری نشود، دستگاه قضایی با کسانی که موجب رها بودن فضای مجازی می‌شوند و چه کسانی که موجب جریحه دار شدن عفت عمومی می شوند، برخورد می کند. 

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر گلایه رهبر معظم انقلاب در خصوص گرانی لوازم خانگی و اینکه دستگاه قضایی متولی برخورد است یا سازمان تعزیرات حکومتی گفت:  همه دستگاه‌ها باید به فرمایشات مقام معظم رهبری توجه داشته باشند و در مورد مسأله گرانی، بازار باید ساماندهی شود اما تنظیم بازار و قیمت گذاری بر عهده دولت است و اکنون دولت اهتمام لازم را در این زمینه دارد و اگر چنانچه در بخشی از کالاها شاهد گرانفروشی باشیم تعزیرات که جزئی از بدنه دولت است، وظیفه پیگیری این موضوع را دارد. 

وی ادامه داد: همچنین سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و وزارت صمت هم در این رابطه وظایفی را برعهده دارد. 

خداییان اضافه کرد: دستگاه قضایی هم همکاری های لازم را با دولت و تعزیرات دارد همچنین مواردی که مربوط به گرانی ها یا احتکار کلان باشد، موضوع در صلاحیت دادگاه های انقلاب است که قوه قضاییه باید ورود کند.

استقبال از بازگشت ایرانیان خارج از کشور

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اظهارات اخیر رییس قوه قضاییه در راستای بازگشت ایرانیان خارج از کشور گفت: هم ریاست قوه قضاییه و هم ریاست جمهوری بارها تاکید کردند که ایرانیانی که قصد بازگشت به وطن را دارند، می توانند به کشور برگردند و در داخل کشور سرمایه گذاری کنند و با آغوش باز مورد استقبال قرار می گیرند. 

وی ادامه داد: تاکید اخیر رئیس قوه قضاییه هم در همین رابطه و به دنبال تمهیدات قبلی بود که ایرانیان خارج از کشور فریب برخی از افراد که آنها را تهدید می کنند، نخورند.

خداییان اظهارداشت: برخی افراد هستند ایرانیان خارج از کشور را می ترسانند که اگر به ایران برگردید پرونده قضایی برای شما تشکیل می شود و بسیاری از این افراد در ایران اموالی دارند که این دلالان اموال آنها را به نام خود می کنند. این افراد وکالتنامه هایی برای پیگیری اموال از سوی ایرانیان خارج از کشور می‌گیرند، اما در نهایت اقدام به کلاهبرداری می کنند. 

رسیدگی به وضعیت بازار بورس در جریان است

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات روز گذشته رییس قوه قضاییه و ماموریت به سازمان بازرسی برای همکاری با هیات تحقیق و تفحص از سازمان بورس گفت: بازار بورس در بسیاری از کشورها از امن ترین بازارها برای سرمایه‌گذاری است و ما هم انتظار داریم بازار سرمایه کشور ما به این ترتیب باشد اما در مدتی دیدیم شاخص ها سقوط آزاد داشتند که باید متولیان، رعایت جهاتی که بازار را در مسیر صحیح خود قرار گیرد، در دستور کار داشته باشند. 

خداییان افزود: در سازمان بازرسی برای برخی از مسئولان سابق بورس پرونده‌ای تشکیل شده و  برای برخی از مسئولان نیز پرونده کیفری در حال تشکیل است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی با اشاره به شهادت سرهنگ رنجبر در درگیری با اراذل و اوباش و عدم استفاده ایشان از سلاح  و انتقاد از  قانون به‌کارگیری سلاح و نواقص این قانون گفت: اکنون قانونی با عنوان «قانون بکارگیری سلاح توسط مأمورین نیروهای مسلح در موارد ضروری» مصوب ۱۳۷۳ داریم که این قانون ظرفیت‌هایی دارد.

وی ادامه داد:  در ماده ۳ این قانون مواردی که می توان از سلاح استفاده کرد تصریح شده است. البته این قانون، قانون جامع و کاملی نیست و قانونی که سه دهه از آن گذشته نیازمند اصلاح است.

سخنگوی قوه قضاییه اضافه کرد : لایحه‌ای برای اصلاح این قانون در سال ۹۵ به مجلس ارائه شده و در کمیسیون امنیت در حال بررسی است و امیدواریم با اخذ نظر کارشناسان اصلاحات لازم انجام شود.

 سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره چگونگی رعایت پروتکلهای بهداشتی در دادگاه ها و مراجع قضایی گفت: همه ملزم به رعایت پروتکل‌ها و مصوبات ستاد ملی کرونا هستند اما در وضعیت کنونی همه همکاران ما ملزم به حضور در محل کار خود هستند اما حضور مراجعان از قبل تعیین وقت می شود و در وقت‌های تعیین شده باید پروتکلهای بهداشتی رعایت شود اما کسانی که مراجعه می‌کنند بعضاً با همراهان خود می آیند که این موضوع منجر به ازدحام و حتی درگیری می شود.

خداییان از مراجعان به دستگاه قضایی خواست از مراجعات غیرضروری پرهیز کنند و در صورت لزوم فقط کسی که برای رسیدگی دعوت شده به دادگاه بیاید تا تجمعی در دادگاه‌ها ایجاد نشود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.