فراستخواه یادآور شد: انتخابات به عنوان سازوکار تاسیس و نهادینه کردن فرهنگ سیاسی صلح آمیز یکی از ابزارهای موثر در پیدایش حکمرانی خوب است که خود عامل تاسیس صلح، گفت‌وگو و مشارکت است. من انتخابات را از زاویه آرمانی آن می نگرم، نه آنچه اکنون در کشور وجود دارد.

به گزارش جماران؛ استاد دانشگاه تهران گفت: انتخابات موجب رفع خودبیگانه‌پنداری افراد در جامعه می شود، جامعه خودی و غیر خودی بی معنی و احساس اشتراک مردم در همه شئونات حکومت نمود و نماد پیدا می کند.

«مقصود فراستخواه» روز چهارشنبه در نشست "نسبت خشونت سیاسی و بی اشتهایی شرکت در انتخابات" که در باشگاه اندیشه و به ابتکار گروه علمی-تخصصی جامعه شناسی صلح برگزار شد، اظهار کرد: امیدواریم به شرایطی به دور از خشونت و کم شدن فاصله های اجتماعی برسیم.

وی افزود: امروز در خصوص انتخابات، تحمل و تاب‌آوری در عرصه سیاسی کشور باید بحث و تبادل نظر شود . من بیشتر خشونت را در بستر انتخابات مورد بررسی قرار می دهم. انتخابات و امر نمایندگی در باب رفع اسباب خشونت موضوعی است که تا کنون به آن پرداخته نشده و ضرورت زمانی ایجاب می کند و مناسبت دارد در آستانع انتخابات پیش رو به آن ورود کنیم.

فراستخواه یادآور شد: انتخابات به عنوان سازوکار تاسیس و نهادینه کردن فرهنگ سیاسی صلح آمیز یکی از ابزارهای موثر در پیدایش حکمرانی خوب است که خود عامل تاسیس صلح، گفت‌وگو و مشارکت است. من انتخابات را از زاویه آرمانی آن می نگرم، نه آنچه اکنون در کشور وجود دارد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: انتخابات را باید از منظر یک نهاد مدرن نگاه کرد و کار کردهایی دارد، به عنوان مثال تولید رضایت می کند، حس مشارکت و احساس تعلق اجتماعی را در آحاد ملت به وجود آورد. انتخابات حس تعلق به مکان، شهر و سرزمین را ایجاد می کند.

وی تصریح کرد: مردمی که انتخاب می کنند به زندگی امیدوار می شوند و امید پیدا می کنند مسائل و مشکلاتشان به شکل مسالمت آمیز، قانونی و مدنی پی‌گیری و حل می شود و احساس می کنند با فشاری قانونمند و به دور از خشونت و به نحو صلح آمیز مشکلات و تنگناهای آنها از طریق نمایندگان منتخب رفع و رجوع می شود.

فراستخواه اظهار کرد: انتخابات به عنوان یکی از ارکان دموکراسی در این جغرافیای سیاسی وسیع و استراتژیک و پر خطر ایران می تواند عامل جمع کردن نمایندگان اقوام، مذاهب، تفکرات و نگرش های مختلف باشد و مسائل کلان کشور و مردم در یک مکان دیده و حل شود.

وی ادامه داد: انتخابات می تواند عامل انسجام بخشی و همگرایی ملی باشد. انتخاباتی که باید تولید رضایت و انسجام ملی باشد در صورت کاهش وسعت و شمولیت آن، مخاطرات ملی و منطقه ای را به ما نزدیک تر می کند تا جایی که رییس جمهوری افغانستان خود را مالک زبان فارسی معرفی می کند.

این استاد دانشگاه با بیان این که مردمی که نماینده ای در مجلس دارند احساس ما بودن دارند، گفت: وقتی رای می دهید احساس شراکت در حکومت را خواهید داشت و ایجاد همبستگی و دلبستگی اجتماعی خود به خود ایجاد می شود، تکرار می کنم انتخابات را از بعد آرمانی آن بررسی می کنم نه آنچه که شاهد آن هستیم.

فراستخواه با بیان این که حس خوداثربخشی در ایرانیان مرتب در حال کاهش است، تشریح کرد: در این شرایط حس فاعلیت جای خود را به مفعولیت می دهد که شبیه به حس قربانی شدن است که این خیلی خطرناک است.

عضو هیات علمی دانشگاه یادآور شد: از این حس نوعی نیهیلزم (هیچ انگاری ) را در جامعه ایجاد می کند که بسیار خطرناک است و شاید بتوان به این شرایط عنوان مرگ اجتماعی را به کار برد، پوچ گرایی پنهانی که در زندگی ما نفوذ می کند و آینده مردم و کشور را تهدید می کند.

وی افزود: تصور می کنم انتخابات به عنوان امری مثبت در شرایطی که درست استفاده شود معجزه می کند ولی در صورت سو استفاده حکومت از آن خطرناک می شود. در این شرایط مانند تخریب محیط زیست عمل می کند، به طوری که موجب تخریب نهادهای مدنی و اجتماعی می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.