پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه پادشاه عمان نقش تعدیل کننده‌ای در روابط ایران و کشورهای منطقه داشته و در جریان مذاکرات هسته‌ای نیز به انعقاد برجام کمک کرد، گفت: سلطان قابوس علی رغم فشارهای عربستان و آمریکا نقش چکش تعادل را در روابط ایران و شورای همکاری خلیج فارس ایفا می‌کرد.

به گزارش جماران؛ یک کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار کرد: فوت سلطان قابوس، پادشاه عمان تاثیری بر روابط تهران – مسقط نخواهد داشت.

حسن هانی زاده با بیان اینکه سلطان قابوس در طول نیم قرن گذشته همواره تلاش کرد که روابط حسنه‌ای با ایران داشته و در تسهیل روابط ایران با برخی از کشورها نقش بسزایی داشت ، ادامه داد: در مقطعی که پادشاهی عمان از سوی گروه‌های کمونیستی تهدید می‌شد، رژیم گذشته ایران به این پادشاهی کمک کرد و این باعث گسترش روابط دو کشور شد

وی خاطرنشان کرد : بعد از پیروزی انقلاب اسلامی  نیز این روابط گسترش بیشتری پیدا کرد چنانکه  شاهد سفر پادشاه عمان و وزیر خارجه این کشور به تهران بودیم . 

این  کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه پادشاه عمان نقش تعدیل کننده‌ای در روابط ایران و کشورهای منطقه داشته و در جریان مذاکرات هسته‌ای نیز به انعقاد برجام کمک کرد، گفت: سلطان قابوس علی رغم فشارهای عربستان و آمریکا نقش چکش تعادل را در روابط ایران و شورای همکاری خلیج فارس ایفا می‌کرد.

وی با اشاره به خصوصیات و ویژگی‌های"هیثم بن طارق "پادشاه جدید عمان گفت: پادشاه جدید عمان پسرعموی سلطان قابوس بوده و او سال‌ها در کنار پادشاه به فعالیت مشغول بوده است. بنابراین تحت تاثیر خط مشی و سیاست‌های او است .

هانی زاده با اعتقاد بر اینکه روابط ایران و پادشاهی عمان در دوران جدید حفظ و پایدار خواهد ماند ، افزود: این احتمال وجود دارد که عربستان و آمریکا از فضای موجود استفاده کنند تا عمان روابط خود با ایران را کاهش دهد ولی به نظر می‌رسد که این تلاش‌ها به نتیجه نمی رسد و روابط تهران و مسقط در سطح گذشته خود باقی بماند.

وی افزود: پادشاه جدید عمان از نظر کاریزما مانند پادشاه سابق نیست ولی قطعا تجربیات آینده و گذشت سال‌ها باعث می‌شود که او از پختگی لازم برخوردار شود و همچنان عمان نقش چکش تعادل را در منطقه ایفا کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.