باید درباره FATF تصمیمی گرفته شود که هم راه سوءاستفاده آنها را ببندد و از سوی دیگر راهی را برویم که فشارها بر کشور کم و ارتباطمان با کشورهای دیگر قطع نشود.

به گزارش جماران،  احمد همتی، نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی گفت:  پیوستن و یا عدم پیوستن به FATF موضوعی است که با بررسی مجدد آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام بار دیگر به میان آمده و بحث در مورد آن بسیار است. اغلب کشورها به این کنوانسیون پیوسته‌اند و مواردی را که در قوانین بین‌المللی بانکی است را رعایت می‌کنند. ما هم برای آنکه بتوانیم با جوامع بین‌الملل تعامل داشته باشیم، نیازمند تصویب این لوایح هستیم آنها باید به سیستم بانکی ما اعتماد داشته باشند به همین دلیل مجلس لوایح مربوط به FATF از جمله CFT و پالرمو را تصویب کرده است و منتظر نظر مجمع تشخیص مصلحت هستیم.

 در این رابطه اما باید توجه داشته باشیم که درحال حاضر تحت یک سری تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی هستیم که این تحریم‌ها در هیچ مجمع جهانی تصویب نشده است! در اینجا یک پارادوکسی به وجود می‌آید که آیا ما باید این قوانین بین‌المللی را راعایت کنیم یا نه؟ برخی نگرانی از این بابت دارند که تضمینی وجود ندارد که ما این قوانین را بپذیریم و ممکن است طرف ما هرکاری که بخواهند انجام بدهند از همین رو با آن مخالفت می‌کنند. ما باید این پارادوکس را مد نظر قرار بدهیم و به آن توجه کنیم. باید تحت شرایطی اینها را اجرا کنیم که در آن طرف هم رفتارهای غیرقانونی بر خلاف قوانین بین‌المللی وجود نداشته باشد. این پارادوکس بسیار حساس است یعنی اگر ما بخواهیم FATF را به تصویب نهایی برسانیم و اجرایی کنیم قطعا باید تمام زیر و بم و فعل و انفعالات بانکی و مالی خودمان را در اختیار آنها قرار بدهیم که در این شرایط با وجود تحریم‌هایی که هم اکنون وجود دارد آنها حداکثر سوء استفاده را از این شرایط خواهند برد و اگر تصویب نکنیم و در لیست سیاه قرار بگیریم عواقب شدیدی برای کشور در پی خواهد داشت و جزء کشورهای با ریسک بالا قرار خواهیم گرفت.

برهمین اساس اینجا یک تصمیم دقیق و حساب شده‌ای لازم است گرفته شود تا آسیبی به کشور وارد نشود و در عین حال جلوی سوء استفاده کسانی که می‌خواهند بر این کشور فشار اقتصادی وارد کنند گرفته خواهد شد. به عبارت دیگر باید تصمیمی گرفته شود که هم راه سوءاستفاده آنها را ببندد و از سوی دیگر راهی را برویم که فشارها بر کشور کم و ارتباطمان با کشورهای دیگر قطع نشود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.