نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد در نامه ای که روز جمعه منتشر شد خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد: ما از تلاش‌های برخی اعضای شورای امنیت برای تحریف ماهیت و دامنه رژیم کنترل فناوری موشکی (ام تی سی آر) که حتی بین ۳۵ کشور عضو آن هم به عنوان یک مساله کنترل کارشناسی دیده نمی شود و آن را فرایند سیاسی غیر رسمی می دانند، ابراز تاسف می کنیم.

به گزارش جماران؛ نمایندگی دائم روسیه در سازمان ملل متحد اعلام کرد ایران از سوی هیچ فرایند بین‌المللی برای توسعه برنامه‌های موشکی و فضایی خود منع نشده است.

نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد در نامه ای که روز جمعه منتشر شد خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد افزوده است: جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو دائم سازمان ملل متحد و همچنین عضو فرایندهای متعدد منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی همچون ان پی تی است.

در این نامه تاکید شده است: هیچ یک از این پیمان‌ها و فرایندها و همچنین قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، ایران را از توسعه برنامه‌های موشکی و فضایی خود منع نکرده است.

روسیه ادامه داده است: با توجه به فقدان شواهدی دال بر توسعه یا تولید سلاح‌های اتمی یا حامل‌های آن و همچنین استقرار هرگونه زیرساختی برای ذخیره سازی یا خدمات مربوط به سلاح اتمی از سوی ایران، فدارسیون روسیه ارزیابی پیشین خود را مبنی بر اینکه ایران به خوبی به پاراگراف ۳ پیوست "ب" قطعنامه ۲۲۳۱ توجه دارد تا از هرگونه فعالیت موشک‌های بالستیک که برای حمل سلاح‌های اتمی طراحی شده باشد، خودداری کند، تکرار می کند.

در نامه روسیه یادآور شده است: تا کنون هیچ اطلاعات موثقی دال بر خلاف این ارزیابی هم به شورای امنیت ارائه نشده است. ما از تلاش‌های برخی اعضای شورای امنیت برای تحریف ماهیت و دامنه رژیم کنترل فناوری موشکی (ام تی سی آر) که حتی بین ۳۵ کشور عضو آن هم به عنوان یک مساله کنترل کارشناسی دیده نمی شود و آن را فرایند سیاسی غیر رسمی می دانند، ابراز تاسف می کنیم.

نمایندگی روسیه با انتقاد از رژیم کنترل فناوری موشکی تصریح کرد: این رژیم به عنوان "ابزار الزام آور قانونی جهانی" به نوعی همه کشورهای جهان را جدا از خودشان برای داشتن یا توسعه توانایی‌های فضایی ممنوع می کند.

این نامه می افزاید: با ایجاد چنین منطق ناقصی، کشورهای عضو این رژیم، همه کشورهای فاقد سلاح اتمی را که در حال توسعه برنامه موشکی و فضایی خود هستند، به طراحی موثر در سیستم‌هایی با توانایی حمل سلاح‌های اتمی متهم می کنند.

روسیه در نامه خود تاکید کرده است بر این اساس، مایلیم تکرار کنیم که ام تی سی آر هیچ‌گاه در متن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت برای مشخص کردن اینکه کدام موشک بالستیک برای تونایی حمل سلاح‌های اتمی طراحی شده، استفاده نشده است.

در این نامه تصریح شده است: به خوبی مشخص است که این نوع موشک‌ها باید دارای چه ویژگی‌های خاصی باشند و تا این زمان، هیچ مدرکی مبنی بر وجود آن‌ها در موشک‌های بالستیک یا ماهواره‌برهای ایران، در هیچ یک از مراجع ذیربط به شورای امنیت در ارتباط با پاراگراف ۳ پیوست "ّب" قطعنامه ۲۲۳۱ ارائه نشده است.

نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد با بیان اینکه تعجب‌آورتر این است که همه این اتهامات از سوی یک عضو شورای امنیت مطرح می شود که خود را از اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت خارج کرده است که نقض بند ۲۵ منشور ملل متحد محسوب می شود.

در نامه روسیه به شورای امنیت همچنین به دیگر اقدامات غیرقانونی آمریکا اشاره شده و آمده است: متوقف کردن تعهدات خود تحت پیمان منع موشک‌های میانبرد اتمی(آی ان اف)، تضعیف فعالانه همه تلاش‌های اعضای شورای امنیت برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک، تضعیف اقدامات دولت‌های منطقه برای استقرار منطقه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی و هسته‌ای دیگر اقدامات این عضو شورای امنیت است.

نمایندگی دائم روسیه در سازمان ملل متحد از دبیرکل سازمان ملل متحد و ریاست دوره ای شورای امنیت خواسته‌است تا این نامه به عنوان سند رسمی ثبت، و در گزارش مربوط به قعطنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت منعکس شود.

قرار است در نشست ۲۰ آذرماه نشست شورای امنیت، گزارش دبیرکل درباره آخرین وضعیت اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ به بحث گذاشته شود. آمریکا و سه کشور اروپایی عضو شورای امنیت در نامه ای به دبیرکل سازمان ملل متحد مدعی شده اند برنامه‌های موشکی ایران با مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ سازگار نیست.

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران هم در نامه‌ای که روز گذشته منتشر شد خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد و شورای امنیت تاکید کرد فعالیت‌های ایران متناقض با پاراگراف ۳ پیوست ب قطعنامه ۲۲۳۱ نیست.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.