نماینده آمریکا در امور ایران اظهار کرد: ما نخواهیم گذاشت ایران سیاست‌ خارجی توسعه طلبانه خود را ادامه دهد و از کشورهای جهانی می خواهیم که برای پاسخگو کردن ایران به ما بپیوندند.

به گزارش جماران؛ نماینده آمریکا در امور ایران با تکرار حمایت از اغتشاش در ایران، گفت : ندامتگاه بزرگ تهران و قرچک به عنوان ناقضان حقوق بشر تحت تحریم قرار می گیرند.

"برایان هوک" روز پنج شنبه در نشست خبری خود که در محل وزارت خارجه آمریکا برگزار شد، بار دیگر از اغتشاش در ایران و آنهایی که علیه نیروهای امنیتی، دست به سلاح شده بودند، حمایت کرد.

وی افزود: گزارش‌ هایی از کشته شدن افراد مختلف در اعتراض های اخیر به دستمان رسیده است اما اطلاعات دقیقی نداریم که تعداد آنها چند نفر بوده است. امروز آمریکا، ندامتگاه بزرگ تهران و قرچک را به عنوان دو محل نقض حقوق بشر شناسایی و معرفی کرد.

هوک با اشاره به اغتشاش در ماهشهر و انسداد راه‌هایی مواصلاتی آن از سوی آنچه که او معترض نامید، گفت: آن‌ها به نیزارها پناه بردند.

وی اشاره نکرد که در صورت وجود اعتراض دلیل انسداد راه‌های مواصلاتی و داشتن سلاح از سوی معترضان چه بوده است اما عملکرد نیروهای امنیتی در قبال آنها را مورد نکوهش قرار داد.

نماینده آمریکا در امور ایران بدون ارائه هیچ مستندی مدعی شد در این اعتراض‌ها حدود یکهزار نفر کشته شده اند اما وقتی مورد پرسش خبرنگار قرار گرفت که منابع این آمار کجاست در حالی که اخبار قبلی به مراتب کمتر از این عدد بوده است، گفت اطلاع دقیقی نداریم اما می دانیم که چند صد نفر کشته شده اند.

هوک مدعی شد که هفت هزار نفر هم بازداشت شده اند که برخی به ندامتگاه بزرگ تهران و برخی هم به زندان قرچک فرستاده شده‌اند.

وی اظهار کرد آمریکا خواستار آزادی زندانیان در این دو بازداشتگاه و همه زندانیانی که او "سیاسی" نامید شد و از جامعه بین المللی هم خواست تا رفتار ایران را محکوم کنند.

این دیپلمات آمریکایی مدعی شد که آمریکا از این اعتراض‌ها حمایت می کند و جامعه جهانی هم باید با مردم ایران همراه شود اما نگفت که تروریسم اقتصادی آمریکا باعث مشکلات شدید برای مردم ایران شده است.

هوک به آتش کشیده شدن حوزه‌های علمیه را نشان دهنده کاهش محبوبیت نظام اسلامی دانست و گفت در این اعتراض‌ها شاهد شعار علیه آمریکا نبودیم.  

وی به راهپیمایی گسترده مردم ایران در حمایت از نظام جمهوری اسلامی که در سراسر کشور برگزار شد و در آن علیه دولت آمریکا شعار داده شد، هیچ اشاره ای نکرد.

اتهام ارسال سلاح به یمن

این دیپلمات آمریکایی همچنین با ادعای اینکه شناوری را توقیف کرده اند که تسلیحاتی را به یمن ارسال می کرده اند، گفت : به نظر می‌رسد این تسلیحات از سوی ایران ارسال شده است. این کشف گواه دیگری بر تلاش ایران برای منازعات منطقه‌ای است.

هوک که از تصمیم دولت خود برای خروج از برجام و نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت حمایت کرده و کشورهایی که بخواهند این قطعنامه را اجرایی کنند، مورد تهدید قرار داده است، ایران را به نقض قطعنامه ممنوعیت ارسال تسلیحات به یمن متهم کرد.

وی بار دیگر ایران را به حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی متهم کرد و گفت ایران تلاش می کند تا جنگ یمن را طولانی کند تا نفوذ خود را بسط دهد.

البته حافظه نماینده آمریکا در امور ایران یاری نداد که بگوید جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران یمن تا کنون با ارائه طرح‌های سیاسی، خواستار پایان دادن فوری این بحران که با تجاوز آشکار سعودی با سلاح های ساخت آمریکا به خاک این کشور آغاز شد، بوده است.

نماینده آمریکا در امور ایران با به نمایش گذاشتن تصویری از یک فرد مدعی شد که نماینده نیروی قدس سپاه پاسداران در یمن است و برای شناسایی فعالیت‌های مالی و شبکه‌های او، ۱۵ میلیون دلار تعیین کرد و آن را پاداش برای عدالت دانست تا عملیات سپاه پاسداران او را قطع کند.

هوک اظهار کرد: ما نخواهیم گذاشت ایران سیاست‌ خارجی توسعه طلبانه خود را ادامه دهد و از کشورهای جهانی می خواهیم که برای پاسخگو کردن ایران به ما بپیوندند.

تلاش برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی

نماینده آمریکا در امور ایران درباره نامه سه کشور اروپایی به شورای امنیت و ناسازگار دانستن فعالیت‌های موشکی ایران با قطعنامه ۲۲۳۱ هم گفت: آن نامه تخلف ایران را محکوم کرده است و اقدام ایران را برخلاف قطعنامه دانسته‌اند.  

هوک افزود: ایران به فعالیت‌های موشک‌های بالستیک و پرتاب موشک‌های فضایی ادامه می دهد. ما سعی می کنیم که تحریم تسلیحاتی شورای امنیت و تحریم‌هایی که علیه افراد وضع شده بود را باز گردانیم.

وی با انتقاد از توافق هسته‌ای ایران، ادامه داد: گسترش موشک‌های بالستیک و آزمایش‌های آن در طول برجام کاهش نیافت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.