کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: روابط اسرائیل و اعراب پروژه ایالات متحده است و در این راستا قصدشان به فراموشی سپردن پرونده فلسطین است.

به گزارش جماران، «علی‌اصغر زرگر» کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا برای تعامل اعراب و اسرائیل عنوان کرد: سیاست خارجی ایالات متحده در خاورمیانه که طی سال‌های اخیر ابعاد مختلف آن را مشاهده کردیم، تماماً در راستای برقراری آسایش و امنیت اسرائیل نقطه‌گذاری شده است. اقدام‌هایی که در سوریه، عراق و خلیج‌فارس توسط آمریکایی‌ها انجام می‌شود به علاوه مواضعی که اخیراً وزیر خارجه و رئیس جمهوری این کشور در مورد شهرک‌سازی‌ها اتخاذ کرده‌اند، در همین راستا قابلیت ارزیابی دارد. نکته‌ای که در اینجا باید به آن توجه شود، بحث عقیم کردن کشورهای عربی توسط ایالات متحده است؛ چراکه بسیاری از این کشورها با توجه به ملی‌گرایی عربی، واکنش‌های بسیار تندی علیه اسرائیل و اقدام‌های آن داشتند اما آمریکایی‌ها سعی کردند بتوانند در سال‌های اخیر این مواضع را تغییر دهند.

 وی ادامه داد: شاهد آن هستیم که عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی و حتی قطر روابط خود با اسرائیل را علنی کرده‌اند که تمام این سناریو به نوعی در جهت مشروعیت‌بخشی به اسرائیل انجام شده است. باید متوجه باشیم که حکومت‌های عربی منطقه تا حد زیادی در رفاه نسبی قرار دارند و تا حدودی توانسته‌اند با استفاده از سرکوب داخلی، اوضاع خود را آرام نگه دارند و از این جهت مخالفت چندانی با اسرائیل ندارند. در این راستا سیاست ایالات متحده و هیات حاکمه این کشور به صورتی پیش رفته که گزینه تامین امنیت اسرائیل در رأس آن قرار دارد. بسیاری از مفسران و همچنین افکار عمومی باور دارند که این سیاست توسط دولت‌های ایالات متحده طراحی می‌شوند اما باید بدانید که ساختار کلی ایالات متحده پشت این قضیه قرار دارد؛ به گونه‌ای که آنها طرح کلی در مورد حمایت از اسرائیل را طراحی کرده و آن را به تمام دولت‌هایی که روی کار می‌آیند ابلاغ می‌کنند تا بتوانند منافع مورد نظر لابی یهود را تامین کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دولت ترامپ در مقاطع مختلف به گونه‌های متفاوت سعی در نزدیک کردن اعراب و اسرائیل داشته است، گفت: در مرحله نخست بحث انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس را شاهد بودیم و پس از آن بحث تایید مالکیت بلندی‌های جولان به نفع رژیم صهیونیستی رقم خورد. سپس چند روز پیش شاهد بودیم که شهرک‌سازی در کرانه باختری و سرزمین‌های اشغالی از سوی واشنگتن مورد تایید قرار گرفت. روند مذکور به خوبی نشان می‌دهد که کابینه فعلی ایالات متحده به دنبال تثبیت مشروعیت رژیم صهیونیستی است و حتی مایک پمپئو اعلام می‌کند که کشورهای عربی باید شهرک‌سازی‌ها را به رسمیت بشناسند.

زرگر افزود: در مقابل، شاهد آن هستیم که تشکیل دولت در اسرائیل با مشکل روبه‌رو شده است. بسیاری بر این عقیده‌اند که حمایت فعلی دولت ایالات متحده از تل‌آویو برای تشکیل دولت در سرزمین‌های اشغالی است اما باید متوجه بود که اسرائیل از حیث ساختار سیاسی با بحران حاکمیت روبه‌رو نیست بلکه مشکل فعلی در آنجا، عدم اتفاق نظر بر سر ائتلاف‌سازی جهت تشکیل کابینه است. به همین جهت تلاش‌های اخیر وزیر خارجه آمریکا و انتشار توئیت‌های زاویه‌دار که از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند ارتباطی به تشکیل دولت اسرائیل ندارد؛ بلکه او به دلیل ریشه یهودی‌اش در حال اجرای سیاست‌های کلی آمریکا در منطقه و به خصوص در قبال اسرائیل است.

وی در پایان تصریح کرد: واشنگتن به دنبال آن بود تا صدای اعراب علیه اسرائیل را خفه کند و به نظرم تا حدودی این سناریو عملیاتی شده است ولی به صورت کامل انجام نشده است. در این میان بحث رضایت اعراب و به رسمیت شناختن شهرک‌سازی‌ها از سوی آنها برای اسرائیل مهم نیست. بارها دیدیم که مسائل این چنینی از سوی رسانه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برجسته شده و چند روز بعد هم تب و تاب آن کاهش پیدا کرده است. به عنوان مثال در مورد انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس چنین اتفاقی رخ داد و حتی در سازمان ملل هم فعل و انفعال‌های سیاسی رخ داد اما چندی بعد همه چیز آرام شد. رفتار کشورهای عربی هم به خوبی نشان می‌دهد که آنها تا حدی زیادی آرام شده‌اند و اینکه مخالفت نمی‌کنند، نشان از تایید این مسائل است. آنها به دنبال پاک کردن صورت ‌مساله هستند که به هر ترتیب اصل قضیه به فراموشی سپردن مساله فلسطین خواهد بود

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.