محسن رضایی در جمع شرکت کنندگان در همایش فصلی خانه احزاب گفت: با گذشت چند سال از ابلاغ سیاستهای کلی انتخابات به دولت و مجلس ، این انتظار وجود دارد که خود احزاب مطالبه گر باشند و سیاستهای کلی نظام را از دولت، مجلس و قوه قضاییه مطالبه گری کنند.

به گزارش جماران از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح روز پنجشنبه 11 مهر ماه  در« همایش فصلی خانه احزاب ایران» در سالن همایش های وزارت کشور ضمن قدردانی از تلاش های  وزارت کشو و خانه احزاب ، گفت: خوشبختانه در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی، احزاب فعالتر شده اند که نشان دهنده آن است که  امسال انتخابات پرشورتری را نسبت به دوره های گذشته شاهد خواهیم بود و از همین طریق جواب محکمی به تحریمهای ظالمانه آمریکا ، خواهیم داد.

استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) با اشاره به جایگاه مهم احزاب در انتخابات گفت: انتخابات هم یک تکلیف شرعی برای ادامه نهضت مقاومت، انقلاب وحفظ میراث شهداست و هم یک پاسخ کوبنده به تحریمهای ظالمانه آمریکا ، لذا انتظار داریم مسئولان کشور، مسئله احزاب را جدی تر از گذشته دنبال کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه افزود: احزاب، تنها نهادی هستند که هم در ساختار قدرت و حاکمیت و هم در سطح جامعه حضور دارند،  بنابراین نقش مهمی را در اعتلای جامعه و اداره امور کشور به عهده دارند. البته ما نباید احزاب را فقط در بحبوحه انتخابات فعال کنیم  و لازم است یک بازنگری در ارتباط با نقش احزاب در حکومت و اداره کشور صورت بگیرد.

ایشان با تاکید بر نقش سازنده احزاب گفت: نقش احزاب در اعتلای جامعه بسیار موثر و سازنده است  و در تربیت سیاستمداران و دولتمردان آینده کشور می تواند تاثیر گذار باشند. امروز با گذشت  چهل سال از انقلاب اسلامی ، ما با دوره انتقال بین نسلی مواجه هستیم. اکنون این سوال مطرح است که تا چه اندازه نسلهای سوم و چهارم انقلاب را برای پذیرش مسئولیت های سنگینتر از گذشته آماده کرده ایم؟ 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این مهم که ایران اسلامی امروز نسبت به سال های گذشته مسئولیت و نقش های بیشتری را  در ابعاد داخلی و خارجی بر عهده گرفته است، افزود: امروزجامعه ما با گسترش جمعیتی و توسعه در زمینه های مختلف سیاسی ، فرهنگی و علمی با مسائل پیچیده تری مواجه است و ایجاب می کند دولتمردان آینده ایران، بار سنگینتر از گذشته را بر دوش بکشند.

rezaee خانه احزاب

فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس گفت: با گذشت صد سال از تشکیل احزاب در ایران ، چه از نظر اعضا و هواداران و چه از بٌعد ارتباط احزاب با حکومت،  اقدامات پژوهشی در  نقش آفرینی  احزاب در جامعه و اداره کشور ، هنوز از استانداردهای لازم  برخوردار نیستیم و نیاز است در این خصوص چاره اندیشی شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت: در چند سال گذشته سیاستهای کلی انتخابات به دولت و مجلس ابلاغ شده و اولین انتظار آن است که خود احزاب مطالبه گر باشند و سیاستهای کلی نظام را از دولت، مجلس و قوه قضاییه مطالبه گری کنند. اگر احزاب پرچمدار مطالبه سیاستهای کلی نظام شوند یک ماموریت پذیری خوب شکل خواهد گرفت که به احزاب هویتی مشخص و روشن ترخواهد داد که باعث پایداری بیشتر احزاب خواهد شد. بنابراین یکی از تکالیف احزاب باید تلاش و مطالبه برای ایجاد یک قانون انتخابات کامل می باشد.

دکتر رضایی با اشاره به اهمیت پایداری احزاب گفت: احزاب در کشورهای توسعه یافته بر اساس سلیقه سیاسی مردم شکل می گیرد مثلا در آمریکا دو سلیقه دموکرات (آزادیخواه)، و جمهوری خواه( تولید، پیشرفت و اقتصاد) وجود دارد و این سلیقه ها مرتب جابجا میشوند ولی از این دو سلیقه فراتر نمی روند در اروپا هم سه تا چهار سلیقه وجود دارد.

وی در ادامه با طرح این سوال که در جامعه ما چند سلیقه وجود دارد؟ افزود: این موضوع باید از سوی اتاق فکر احزاب مورد تحلیل و مطالعه جدی قرار بگیرد . شاید یکی از عوامل عدم پایداری احزاب این است که مطابق سلیقه جامعه شکل نگرفته اند.

دکتر محسن رضایی در پایان با ارائه پیشنهاد خود برای پایداری احزاب و تاکید بر تحقیق مطالعاتی در این حوزه، افزود: در جامعه ما اسلام، ایرانیت و انقلاب در اعتقادات همه ایرانیان است و ثابت هستند و به عنوان اصول هویت معرفی شده و همواره بر سلیقه آحاد جامعه حاکم هستند اما ، می توان گفت تقریبا سه سلیقه وجود دارد که عبارتند از آزادی، عدالت و پیشرفت که با نگاه به سابقه اجرایی دولتمردان قبلی کشور این سلیقه ها محسوس و قابل مطالعه است اما نکته مهم آن است که  احزاب و جریانات سیاسی مطابق این سلیقه ها مرتب در ساختار قدرت در حال جابجایی هستند و مهم است که احزاب هم باید بر همین اساس شکل بگیرند تا ازپایداری نسبی برخوردار شوند.

در پایان این همایش از زحمات خانم دکتر زهرا مصطفوی، به نمایندگی از پیشکسوتان خانه احزاب از سوی دکتر محسن رضایی ، قدردانی و تشکر شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.