تاکید مردم عراق بر تظاهرات مسالمت آمیز جهت رسیدن صداشان به دولت بغداد است/ سوء استفاده کنندگان در کمین برای ایجاد فتنه در بین مردم هستند

به گزارش جماران؛ کارشناس مسائل عراق گفت:  تاکید مردم عراق بر تظاهرات مسالمت آمیز جهت رسیدن صدای مردم به حاکمان و دولتمداران این کشور است.

محمدباقر حکیم کارشناس مطالعات عراق،‌ با اشاره به تحولات عراق، گفت: از دو روز پیش تظاهراتی را در عراق شاهد بودیم، در واقع جوانانی با شعار اصلاحات تظاهرات خود را آغاز کردند، اما پس از اینکه آنها قصد ورود به موسسات دولتی را کردند، نیرو‌های امنیتی با تظاهرکنندگان درگیر شده و در نهایت برخی از آنها زخمی و راهی بیمارستان شدند.

شبکه های  اجتماعی مردم عراق را به  تظاهرات دعوت می‌کنند

او افزود: در حقیقت برخی از فعالین شبکه‌های اجتماعی در فیسبوک و اینستاگرام مردم را به تظاهرات دعوت کردند و این تظاهرات در روز بعد یعنی روز گذشته به استان‌های جنوبی کشیده شد. در برخی از استان‌های این کشور تظاهر کنندگان به موسسات دولتی و دفاتر برخی از احزاب سیاسی وارد شده و در آن جا آتش سوزی به راه انداختند.

حکیم تصریح کرد: در حقیقت  آن تظاهرات مسالمت آمیز که درخواست اصلاحات داشت به یک تظاهرات همراه با خشونت تبدیل و اموال عمومی تخریب شد. در همین راستا حکومت عراق در اکثر استان‌ها ممنوعیت رفت و آمد را اعلام و دستور قطعی اینترنت را صادر کرد که در حال حاضر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در بغداد قطع یا به شدت تضعیف شده است.

او ادامه داد: هیچ گروه سیاسی رهبری این تظاهرات را به عهده نگرفته است و بیشتر این تظاهرات‌ها توسط گروهاى موسوم به "مدنى" مدیریت می‌شود، این تظاهرات‌ها که در سالگرد تشکیل حکومت عادل عبدالمهدی آغاز گردید، در ابتدا مسالمت آمیز بود، اما با گسترش تنش‌ها، به یک تظاهرات همراه با خشونت تبدیل شد.

تظاهرکنندگان عراقی طلب اصلاحات حقیقی و ملموس را از  حکومت دارند

کارشناس مسائل عراق گفت: به نظر می‌رسد که این تحولات ارتباط مستقیمی با راهپیمایی اربعین نداشته باشد چراکه خواسته‌ها بیشتر سیاسی و مربوط به بحران خدماتی است، اما قابل ذکر است برخی از تظاهر کنندگان خواستار سرنگونى نظام بودند که این موضوع در برخی از شعار‌های مردم شنیده مى‌شد.

حکیم اضافه کرد: همه نخبگان سیاسى عراق مردم را دعوت به تظاهرات مسالمت آمیز کردند، اما سفارتخانه‌های برخی از کشور‌ها مانند انگلیس و آمریکا بیانیه دادند و حمایت خود را از تظاهر کنندگان و مخالفت خود را با هرگونه خشونت در برابر تظاهر کنندگان اعلام کردند.

photo_2019-10-03_19-50-54

تاکید مردم عراق بر تظاهرات مسالمت آمیز جهت رسیدن صدای مردم به حاکمان و دولت بغداد است/ سوء استفاده‌کنندگان در کمین برای  ایجاد فتنه در بین مردم

کارشناس مسائل عراق تاکید کرد: مردم عامه عراق در فضای مجازی حامی تظاهرکنندگانی هستند که صدای مردم را به حکومت می‌رسانند، ولی به صورت مسالمت آمیز. یعنی تاکید مردم عراق بر تظاهرات مسالمت آمیز جهت رسیدن صدای مردم به حاکمان و دولتمداران این کشور است، ولی پس از آتش سوزی‌ها و توهین‌هایی که برخی از تظاهرکنندگان در برابر جریان‌های مختلف داشتند، برائت جستند و اعلام کردند با تظاهراتی هستیم که به صورت مسالمت آمیز برای احقاق حق باشد نه افزایش درگیری و نا امنی در عراق.

او افزود: برخی از سوء استفاده کنندگان به دنبال ایجاد فتنه در بین مردم و دیگر کشور‌ها هستند و هرچه به راهپیمایی بزرگ اربعین که وحدت شیعیان و مسلمانان را منعکس می‌کند، نزدیک می‌شویم شاهد رسانه‌ای شدن برخی فتنه‌ها به دنبال ایجاد این شکاف در بین مردم عراق و سایر کشور‌ها هستیم.

نباید به صدای مخالفان وحدت اسلامی گوش داد

حکیم ادامه داد: هرچه به اربعین حسینی نزدیک می‌شویم صدای رسانه‌های مخالفان این وحدت و راهپیمایی را می‌شنویم، نباید به این صدا‌ها گوش کرد و ما باید به دنبال برگزاری هرچه بهتر راهپیمای اربعین با شعار وحدت و حب الحسین یجمعنا باشیم که به نظرم این اتفاق خواهد افتاد.

گفتنی است؛ سه‌شنبه شب گذشته شهر بغداد و برخی دیگر از شهر‌های عراق صحنه تظاهرات گروهی از مردم بود که گفته می‌شود خواسته اصلی این معترضان رسیدگی به مسائل اقتصادی است، بنا بر گزارش رسانه‌های عراق، «معترضان در اعتراض به وضع موجود در عراق از جمله فساد مالی و اداری، بیکاری، بهبود وضع معیشتی و شرایط خدمات رسانی در استان‌های مختلف، به ویژه شهر بغداد، پایتخت عراق و بصره تظاهرات کردند».

آن‌گونه که در گزارش‌ها آمده معترضان با تجمع در بغداد و به آتش کشیدن «پل جمهوریت»، نیرو‌های امنیتی را وادار کردند تا با استفاده از گاز اشک آور مانع از ورود آنها به منطقه سبز بغداد که منطقه‌ای سیاسی و امنیتی است شوند. تداوم تظاهرات و حضور نیرو‌های امنیتی به مسدود شدن برخی از خیابان‌های مناطق مرکزی بغداد منجر شد.

گفته می‌شود در میان تظاهرات‌کنندگان، گروهی هم حضور داشتند که خواستار کناره‌گیری دولت بودند و تلاش داشتند تا با سر دادن شعار‌های تند و درگیری با نیرو‌های پلیس اعتراض‌های اقتصادی مردم به خشونت کشیده شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1268704
  • منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.