وزیر علوم گفت: ما باید با برنامه‌هایی، در این رشته‌ها جاذبه ایجاد کنیم تا با حمایت بیشتر از استعدادهای بهتری از علاقه‌مندان تحصیل در علوم پایه بهره‌مند شویم.

به گزارش جماران؛ وزیر علوم تحقیقات و فناوری در خصوص رشته‌های علوم پایه گفت: این رشته‌ها به‌طور نگران‌کننده‌ای با کاهش تقاضا مواجه هستند که در این میان هم هدایت تحصیلی دانش آموزان در مدارس باید اصلاح شود و هم خانواده‌ها با پرهیز از نگاه اقتصادی بر تحصیل فرزندان خود در رشته‌های خاص تمرکز نکنند.

منصور غلامی در پنجاه‌ودومین اجلاس معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های سراسر کشور که در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار شد، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: ما امروز در شرایط ویژه‌ای در آموزش عالی کشور قرارگرفته‌ایم که نیازمند اقدامات ویژه‌تر از سوی متولیان آموزش عالی است.

وی اضافه کرد: چهل سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، آموزش عالی از نو ساخته شد به‌گونه‌ای که در دوره اول فعالیت مجموعه آموزش عالی وظیفه تربیت نیروی انسانی و جایگزینی مسئولیت‌های آموزشی با نیروهای جدید کشور در دستور کار قرار گرفت و در اواسط دهه هفتاد تمام این نیازها تأمین شد تا جایی که بخش اعظم مسئولان و دانشگاهیان از دانش‌آموختگان ایران هستند.

غلامی ادامه داد: در دوره دوم توسعه، تحصیلات تکمیلی موردتوجه قرار گرفت و این پیشرفت‌های محسوس با رشد مقالات علمی موجب حضور دانشگاه‌ها و اساتید ایرانی در مجامع پیشرفته دنیا شد.

وی گفت: در اواخر دهه هشتاد نیز شاهد تحول در به‌کارگیری نتایج علمی بودیم که این امر با 43 پارک علم و فناوری در کشور ایده‌های منبعث از نظریات علمی به سمت تبدیل به ایده‌های تجاری و اشتغال آفرینی و تبدیل به ثروت رفته است.

تشکیل 5000 شرکت دانش‌بنیان در کشور

وزیر علوم یادآور شد: تشکیل 5000 شرکت دانش‌بنیان نتیجه همین رویکردها بوده که با هدایت پارک‌های علم و فناوری به وجود آمده است.

وی با تأکید بر اینکه باید یافته‌های علمی به سمت جامعه انتقال یابد گفت: به برکت تأسیس پارک‌ها و مراکز دانش‌بنیان، برخلاف گذشته که انتظار استخدام در ادارات دولتی بود امروز با این شرکت‌ها بسیاری از جوانان به‌سرعت به سمت ورود به بخش تخصصی مرتبط با حوزه کاری خود می‌روند.

غلامی بابیان اینکه امروزه ارتباط با صنعت در دانشگاه‌ها قدری گسترش‌یافته است، گفت: سال گذشته بسیاری از صنایع به دانشگاه‌ها مراجعه و راهکار حل مسائل خود را از دانشگاه گرفتند و انتظار می‌رود دانشگاه‌ها از این حرکت‌ها حمایت کرده و در ادامه سیاست‌های وزارت علوم توسعه دانش و فناوری‌های جدید را به سطح جامعه انتقال دهند.

به گفته غلامی با توجه به شعار سال جاری با موضوع رونق تولید دانشگاه‌ها نیز در سال‌های اخیر این مسئله را موردتوجه جدی قرار داده اند اما گزارش‌هایی از این موفقیت‌ها مدون نشده است.

وی با تأکید بر اخلاق حرفه‌ای و پژوهشی در دانشگاه‌ها گفت: بی‌اخلاقی‌ها در حوزه آموزش و گرایش به مدارک دانشگاهی بدون زحمت باعث شد تخلفاتی در دانشگاه‌ها شکل بگیرد که شأن آموزش عالی را زیر سؤال ببرد و این اتفاقات دست‌مایه کسانی شد که چشم دیدن جمهوری اسلامی را ندارند و نتایج آن را زیرسوال می‌برند.

وزیر علوم یادآور شد: در این راستا آئین‌نامه این موضوع هم در وزارت علوم تهیه و ابلاغ خواهد شد اما معاونان آموزشی هم باید در اولین نشست‌های خود این را منتقل کنند که تک‌تک اعضای هیئت‌علمی و مدیران گروه‌ها مسئول نظارت بر حُسن انجام فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دانشجویان هستند.

غلامی در خصوص رشته‌های علوم پایه نیز گفت: این رشته‌ها به‌طور نگران‌کننده‌ای با کاهش تقاضا مواجه هستند که در این میان هم هدایت تحصیلی دانش آموزان در مدارس باید اصلاح شود و هم خانواده‌ها با پرهیز از نگاه اقتصادی بر تحصیل فرزندان خود در رشته‌های خاص تمرکز نکنند.

باید در رشته‌های دانشگاهی جاذبه ایجاد کنیم

وزیر علوم افزود: البته ما هم باید با برنامه‌هایی، در این رشته‌ها جاذبه ایجاد کنیم تا با حمایت بیشتر از استعدادهای بهتری از علاقه‌مندان تحصیل در علوم پایه بهره‌مند شویم.

وی خاطرنشان کرد: البته در علوم انسانی هم این موضوع مهم است و درمجموع باید توجه شود که گرایش به علوم تجربی به سایر رشته‌ها آسیب می‌زند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.