در پی توقیف نفتکش ایرانی توسط نیروهای بریتانیایی در تنگه جبل الطارق، برخی کارشناسان نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.

به گزارش جماران؛ حجت الاسلام سیدرضا اکرمی، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در خصوص توقیف نفتکش ایرانی معتقد است: به نظرم می آید بالاخره اروپا به تبعیت از آمریکا یا با معاونت از این کشور به دنبال تنش است که درگیری در منطقه به وجود آورد.

اکرمی گفت: به هر حال تا کنون تنش های اقتصادی، نظامی و سیاسی داشته اند و تنش نفتی هم در پی ایجاد آن هستند. لذا بهترین راه این است که اقدام قانونی انجام شود و ایران بر اساس قانون و ضوابط عمل کند. همانطور که ایران قانونا به دنبال تحویل نفت به سوریه بوده است و سوریه نیز از تحریم ها معاف است بنابراین کار ما قانونی است.

وی در مورد اینکه برخی هم صحبت از اقدام متقابل کرده اند گفت: برخی می خواهند پای ما را به درگیری بکشانند اما ما نباید سوژه و بهانه به دست آنها بدهیم.

صباح زنگنه: ایران در محاکم بین المللی با اتکا به قوانین دریاها از انگلیس شکایت کند

صباح زنگنه درباره مناسب ترین واکنش ایران به توقیف نفتکش توسط انگلیس، اظهار کرد: ایران عملاً هیچ گونه تخلفی به لحاظ مقررات بین المللی مرتکب نشده و این دولت انگلیس است که مرتکب تخلف شده بنابراین ایران هم باید در محاکم انگلیس و هم در محاکم بین المللی با اتکا به قوانین دریاها و تجارت آزاد شکایت کند و خواستار خسارت و ضرر شود؛ همچنین ایران می تواند در برابر حرکت آزاد کشتی های تجاری، نفتی و نظامی انگلیس در منطقه خلیج فارس و دریای عمان محدودیت بیشتری ایجاد کند. سوریه و روسیه نیز باید نسبت به این اقدام انگلیس معترض باشند و علیه انگلیس دست به اقدامات قانونی، حقوقی و اجرایی بزنند.

او به اهداف انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کشتی های نفتی ایران قبلاً در دریای مدیترانه تردد داشتند و حتی از کانال سوئز هم رد می شدند و هیچ دولت و کشوری به آنها تعرض نمی کردند. و با توجه به اینکه سوریه دائم از کشورهایی مانند ترکیه و روسیه یا از منابع مختلف مانند شرکت های خصوصی و دولتی نفت دریافت می کرد و انگلیسی ها یا اروپایی ها متعرض نمی شدند، به نظر می آید اقدام انگلیس در توقیف نفتکش ایران در این زمانبندی خاص به دنبال اعمال فشار بیشتر بر ایران و سوریه انجام شده است.

این کارشناس مسایل بین الملل افزود: علیه ایران محدودیتی از نظر مقررات بین المللی وجود ندارد، تنها تحریمی که وجود دارد از طرف آمریکاست لذا تحریم، یک جانبه است که بسیاری از کشورها آن را نمی پذیرند، ممکن است که این کشورها نفتی از ایران خرید نکنند، اما مانع فروش و تردد کشتی های حامل نفت ایران نمی شوند بنابراین هدف انگلیس بیشتر اعمال فشار تبلیغاتی و سیاسی بر ایران است.

صباح زنگنه در پایان گفت: در شرایطی که انگلیس با مشکل برگزیت روبه روست و اختلافات احزاب داخل انگلیس در مورد برگزیت بسیار اوج گرفته و حتی در حزب حاکم هم اختلاف نظر وجود دارد و نخست وزیر هم عملاً در حال حاضر ریاست حزب را از دست داده و به صورت موقت دولت را اداره می کند لذا انگلیسی ها به ایجاد یک موج تبلیغاتی نیازمند هستند. از سوی دیگر ایران هم با ورود به مرحله دوم کاهش تعهدات خود در برجام موجب ناراحتی و نارضایتی کشورهای اروپایی شده و از آن طریق بی میل نبودند که به ایران لااقل از نظر تبلیغاتی و سیاسی فشار بیاورند. از سوی دیگر اغلب مناطق اشغال شده سوریه توسط داعش آزاد شده و کم کم به سمت آزادسازی منطقه ادلب می رود و به موازات آن هم بحث تشکیل گروه های تدوین قانون سیاسی سوریه مطرح است و برخی از کشورهای اروپایی مایل هستند که در این روند حاضر شوند و مسیر این روند را به نفع خودشان منحرف کنند بنابراین این هم فشار به سوریه است؛ در واقع اقدام انگلیس با هدف فشار به این کشورها بوده است.

فیاض زاهد: توقیف نفتکش ایرانی باید از طریق مجاری دیپلماتیک حل و فصل شود

فیاض زاهد، تحلیلگر مسایل بین اللمل گفت: طرفدار افزایش تنش نیستم.

وی افزود: معتقدم این مساله باید از طریق مجاری دیپلماتیک حل و فصل شود چون ما یک جبهه با آمریکا داریم و نیاز نیست جبهه دیگری باز کنیم.

حسین شریعتمداری: شناورهای انگلیس توقیف شوند

در این حال، حسین شریعتمداری تصریح کرد که در پاسخ به توقیف نفتکش ایرانی توسط انگلیس باید شناورهای این کشور توقیف شوند.

شریعتمداری با اشاره به مواد ۱۷ تا ۲۳ کنوانسیون ۱۹۸۲ جامائیکا که در کنوانسیون ۱۹۵۸ ژنو نیز با تغییراتی جزیی در عبارات تکرار شده است، به فارس گفت: با توجه به مفاد این دو کنوانسیون، فقط عبور کشتی‌هایی از تنگه هرمز مجاز خواهد بود که برای «امنیت، نظم، آسایش و حقوق ملی» جمهوری اسلامی ایران «بی‌ضرر» تشخیص داده شود و از آنجا که انگلیس موضعی تخاصمی علیه ایران اتخاذ کرده و منافع ملی و نظم و امنیت کشورمان را به خطر انداخته است، نه فقط ممنوعیت عبور کشتی های انگلیس از تنگه هرمز، بلکه توقیف شناورهای این کشور حق قانونی جمهوری اسلامی ایران است و چنانچه از این حق مسلم و قانونی خود استفاده نکنیم روباه پیر را گستاخ تر کرده ایم.

حسین رویوران: ایران می تواند با توقیف کشتی های انگلیس در تنگه هرمز اقدامی متقابل داشته باشد

حسین رویوران درباره اهداف انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی و بهترین واکنش ایران به این اقدام، اظهار کرد: ادعای دولت انگلیس یا اداره تنگه جبل الطارق وابسته به دولت انگلیس این است که این نفتکش ایرانی مشمول تحریم های یک جانبه اروپاست، در صورتی که تحریم اروپا متوجه سوریه است و این کشتی اساساً چنین جرمی را مرتکب نشده، این دولت انگلیس است که می گوید این نفتکش به سمت سوریه در حرکت است وگرنه فاصله آن با سوریه نزدیک دو هزار کیلومتر است.

او ادامه داد: همه می دانند ایران برای دور زدن تحریم ها معمولاً نفتکش های خود را به دریاهای آزاد می برد و نفت را در مناطق آب های بین المللی به فروش می رساند لذا اقدامی که انگلیس انجام داده، اول اینکه یک راهزنی دریایی است چرا که نفتکش ایران در آب های بین المللی بوده و انگلیسی ها این نفتکش را به سمت آب های سرزمین جبل الطارق منتقل کردند. دوم اینکه تحریم های یک جانبه اروپا شامل اعضای این اتحادیه است و مشمول ایران نمی شود به همین دلیل از نظر ایران اقدامی که انگلیس انجام داده راهزنی دریایی است و ایران تهدید کرده که در صورت آزاد نشدن این نفتکش به اقدام متقابل دست خواهد زد.

رویوران در پاسخ به اینکه واکنش ایران به توقیف نفتکش باید به چه صورت و در چه چارچوبی باشد؟ گفت: یک اقدام ایران، اقدام قانونی است، کاری که دولت انگلیس انجام داده خارج از چارچوب حقوق دریاست و ناقض آن است؛ در توافق برجام دولت انگلیس به ادعای خود از برجام حمایت می کند و برجام ایجاب می کند که انگلیس فروش نفت ایران را تسهیل کند لذا آنچه اتفاق افتاده، نشان دهنده این است که انگلیس به دستور آمریکا برخلاف توافق هسته ای عمل می کند لذا ایران می تواند هم از طریق محاکم بین المللی و هم از طریق اقدام متقابل نسبت به انگلیس واکنش نشان دهد.

او افزود: ایران می تواند انگلیس را به دلیل اقدامی که انجام داده تحریم کند و هر کشتی که از تنگه هرمز عبور می کند، توقیف کند و از این طریق، اقدامی متقابل در برابر انگلیس داشته باشد.

رویوران تصریح کرد: بر روی تنگه جبل الطارق بین انگلیس و اسپانیا اختلاف است، نخست وزیر اسپانیا می گوید انگلیس توقیف نفتکش ایرانی را به درخواست آمریکا انجام داده و سرپرست وزارت خارجه اسپانیا عنوان کرد که این اقدام انگلیس خصمانه و ناقض برجام است و دولت انگلیس به تنهایی مسئولیت آن را به گردن می گیرد و دولت اسپانیا چنین رفتاری را تأیید نمی کند. این نکات نشان می دهد که اول اینکه دولت انگلیس نمی خواهد برجام را اجرا کند، دوم اینکه به صورت خصمانه همراه با امریکا علیه ایران اقدام می کند، سوم اینکه دولت انگلیس با اقدامی که انجام داد، نشان داد که ایران نباید به توافق هسته ای خوش بین باشد چرا که معلوم نیست به نتیجه خاصی برسد و اروپایی ها همانند انگلیس قابل اعتماد نیستند.

 
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.