رئیس قوه قضائیه تاکید کرد : به هیچ کسی اجازه نمی دهیم که فساد و ناسلامتی را در دستگاه قضایی بوجود آ​ورد و در این زمینه قطعا برخورد ما متفاوت تر از قبل خواهد بود.

به گزارش جماران؛ حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه امشب در یک برنامه زنده تلویزیونی که از شبکه یک سیما و رادیو سراسری پخش شد از حادثه هفتم تیر به عنوان یکی از صحنه ها و حوادث سخت برای انقلاب و مردم کشور یاد کرد.

رئیس قوه قضائیه در ابتدای این گفتگوی زنده باگرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر بویژه شهید بهشتی گفت : مرور جریان هفتم تیر و شناخت وقایعی که در روزهای آغازین پیروزی انقلاب اسلامی واقع شد هم برای کسانی که در آن زمان حضور داشتند ضرورت دارد وهم شناخت آن برای نسل جوان و عزیزانی که آن دوره ها را ندیده اند.

وی افزود : انقلاب اسلامی با اهداف بسیار مهم و با آرمانهای بسیار بلندی اتفاق افتاد و امام پرچمدار این انقلاب و نهضت بودند و یاران امام و مسئولان عالی کشور که به دنبال تحقق این آرمانها بودند، برای شکل گیری نظام اسلامی و تدوین قانون اساسی تلاش کردند.

رئیس قوه قضائیه از قانون اساسی به عنوان ساختارسازی برای نظام مبتنی بر ولایت فقیه و دین و آموزه های دینی نام برد و گفت : مرحوم آیت الله دکتر بهشتی در تنظیم و تدوین و تصویب قانون اساسی نقش محوری داشتند و نقش ایشان در مجلس خبرگان رهبری اول بر کسی پوشیده نیست .

وی افزود : یاران امام راحل در دولت ، مجلس و در دستگاه قضایی تلاش می کردند برای شکل گیری نظام چرا که دشمن در تلاش بود نظامی به نام نظام اسلامی و جمهوری اسلامی تاسیس نشود.

رئیس دستگاه قضا ایجاد جنگ تحمیلی هشت ساله علیه مردم ایران و ایجاد حرکت منافقین را از اقدامات دشمنان نام برد و گفت : حرکت منافقین همان حرکت داعشی هایی است که امروز در سوریه ، در عراق و در منطقه دست به جنایات بی شماری می زنند.

وی افزود : آن روز جریان نفاق و جریان دست نشانده استکبار ترورهایی را در این کشور صورت داد نه فقط از مسئولین و یاران امام بلکه از مردم کوچه و بازار به خاک و خون کشید.

اقای رئیسی با اشاره به تشکیل جلسات حزب جمهوری اسلامی در سرچشمه و حضور مسئولین برای رفع مشکلات مردم در آن روزها گفت : دشمن با استفاده از نفوذی هایی که در ریاست جمهوری و بخش های مختلفی که داشت تلاش کرد مواد منفجره را وارد محل حزب جمهوری اسلامی کند و با انفجار در این مکان هفتاد و دو یار انقلاب و در راس آن شهید بزرگوار انقلاب آیت الله بهشتی به شهادت رسید.

رئیس قوه قضائیه از این واقعه به عنوان یکی از سخت ترین وقایع انقلاب و مردم ایران یاد کرد و گفت : مردم برای همه ناراحت بودند و بیشتر از آن برای آیت الله شهید بهشتی چرا که نقش ایشان در انقلاب نقش کلیدی بود و امام درباره ایشان فرمودند بیش از شهادت ایشان مظلومیت ایشان بود.

وی با اشاره به تبلیغات مسموم دشمنان علیه آیت الله بهشتی در آن دوران گفت : آیت الله بهشتی در مقابل این همه تبلیغات مسموم که بر علیه وی بود جواب می داد که امام فرمودند سکوت سکوت سکوت و حاضر نبودند از خود سخنی بگویند و این ناشی از ولایی بودن آقای بهشتی بود و نیروهای ارزشی و انقلاب به خاطر شهادت وی سوختند.

رئیسی با اشاره به اینکه این مکان که اکنون در اینجا این گفتگو صورت می گیرد ، یادآور شهادت شهدای هفتم تیر است ، گفت یاد شهدای هفتم تیر را گرامی می داریم ، جریان نفاق که این حادثه بسیار خونبار را بوجود آورد ، مردم را به عزا نشاند و تلاش آنها این بود که آقای بهشتی را از مردم بگیرند ولی مردم شعار دادند دشمن در چه فکریه - ایران پر از بهشتیه.

وی گفت : رویش هایی که پس از شهید بهشتی داشتیم رویش های بسیاری بود و امروز همین مکان به دست این رویش ها اداره می شود و اینجا جوانهای انقلابی و دلداده به انقلاب اینجا را اداره می کنند و کم نیستند از این جوانان که در جای جای کشور در تلاش هستند.

رئیس قوه قضائیه همچنین با اشاره به اینکه این سوال باید در ذهن جوانان ما بماند که چرا اروپاییها و غربیها به تروریستهایی که در داخل کشور بیش از 17 هزار نفر از مردم و مسئولین ما از جمله امامان جمعه را به شهادت رساندند ، پناه داده اند ؟

رئیسی گفت : چرا اروپاییها به خود اجازه دادند سازمان منافقین تروریستی که همین الان هم برنامه های ترور را دنبال می کنند در آن کشورها آزادانه فعالیت کنند و این نشانگر این است که بحث مبارزه با تروریست و بحث انسانی که اروپاییها از آن نام می برند فقط در جهت منافع آنهاست و اصلا مسئله ملت ها و جان انسانها مورد نظر آنها نیست .

photo_2019-06-23_21-59-41

 

افزایش ورودی پرونده ها از مشکلات اصلی است

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اصلی ما افزایش ورودی پرونده هاست ، گفت: برای رفع این معضل ، تیمی را تشکیل داده ایم .

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه چه تغییراتی قرار است بر مبنای سند تحول قضایی رخ دهد که منجر به افزایش امید در مردم شود؟ افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش بسیار زیادی برای اصلاح قوانین در دادگستری صورت گرفت و تلاش شد نیروهای کارآمدی از حوزه و دانشگاه جذب دادگستری شوند.

وی گفت: در این مسیر مرحوم آیت الله بهشتی، مرحوم آیت الله اردبیلی، آیت الله یزدی، مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی و آیت الله آملی لاریجانی تلاش کردند و در چهل سال پس از پیروزی انقلاب همه قضات شریف و قانون گزاران در ادوار مجلس و دولت تلاش کردند دادگستری مبتنی بر فقه و حقوق اسلامی تشکیل دهند اما با نقطه مطلوب فاصله داریم.

رئیس قوه قضاییه افزود: با وجود همه تلاش ها باید تلاش مضاعفی صورت گیرد تا برخی مشکلات دستگاه قضایی که هم مردم و هم قضات را رنج می دهد ، برطرف شود و از کار مردم گره گشایی صورت گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: بر اساس سند تحول قضایی و در گام دوم انقلاب وجود این مشکلات در دادگستری ها زیبنده نیست و قطعا امکان رفع آن وجود دارد.

وی افزود: در حکمی که مقام معظم رهبری بیان فرمودند که از آن به عنوان منشور یاد می کنم همه بخش ها در کشور ماموریت دارند این منویات را به عنوان حکمی جامع اجرا کنند و تحولی باید در دستگاه قضایی صورت گیرد که نخستین گام، شناخت وضع موجود و شناسایی مشکلات موجود است.

رئیس قوه قضاییه یکی از مشکلات موجود را افزایش ورودی پرونده ها به دستگاه قضا خواند و گفت: این میزان روز به روز در حال افزایش است و زیبنده نیست و برای کاهش ورودی باید تلاش کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: این موضوع نیاز به کارشناسی دارد و مدت هاست انجام شده و ما از نتایج آن استفاده و البته تیمی هم خودمان تعیین کرده ایم.

وی گفت: برای کاهش ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی باید بررسی کنیم که چه پرونده هایی می تواند به دادگستری وارد نشود و باید راه دیگری برای حل و فصل خصومت ها پیدا کرد.

رئیس قوه قضاییه افزود: برخی دعاوی خانوادگی به دادگستری می آید اما خانواده ای که بر اساس آیات قرآن اساسش بر مبنای مودت و رحمت است اگر به هر دلیلی آسیب دید ایا راهکارش حکم دادگاه است؟ اگر حکم دادگاه سازش یا عدم سازش بود حتما اتفاق می افتد؟ باید راهکار دیگری پیدا کرد و موضوع را به حکمیت و ریش سفیدان سپرد.

وی گفت: چرا به سهولت به طلاق و جدایی راضی می شویم ؟و در این بخش آخرین راهکار، حکم دادگاه است نه اولین راهکار .

 برای کاهش ورودی پرونده ها کمک همه دستگاه ها نیاز است

رئیس قوه قضاییه گفت: برای کاهش ورودی پرونده ها کمک همه بخش ها و دستگاه ها نیاز است و این قابل تحقق است.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در ارتباط زنده تلویزیونی درباره زمینه ها و بسترهای کاهش ورودی پرونده ها به محاکم قضایی افزود:اولین مسئله ، قانون است ما باید قانون را اصلاح کنیم و از قوانین قضازدایی و جرم زدایی کنیم و همه مسائل به دستگاه قضایی ارتباط پیدا نکند و همه تخلفات یا کجی ها و خلاف قانون عمل کردن ها جرم تلقی نشود و حل همه مسائل با دستگاه قضایی نباشد.

وی گفت: می توان برخی از مسائل را به صورت صنفی حل کرد اگر اختلاف صنفی باشد یا بین دو سازمان اختلاف به وجود بیاید که این راهکار دارد و راهکارش حل اختلاف بین دو سازمان است البته آخرین راهکار دستگاه قضایی است اما راهکار اول این نیست و می شود خیلی از مسائل را حل کرد اما اینکه در یک دوره ای شورای حل اختلاف را فعال کردیم و شورای حل اختلاف اکنون با مصالحه و سازش برخی دعاوی را حل می کند و طبق آماری که دارم حدود 30 درصد دعاوی در شورای حل اختلاف با صلح و سازش حل می شود بدون اینکه به دادگستری کشیده شود.

رئیس قوه قضاییه افزود: معلوم می شود راهکارهایی به غیر از قاضی و قضاوت و پرونده وجود دارد و این خود یک آمار مثبت است که ما در این خصوص تجربه داریم، شورای حل اختلاف در بخش صلح و سازش بسیار موفق بوده است.

رئیسی گفت: در برخی از جاها ما مشکلاتی در بحث منابع طبیعی یا محیط زیست و بسیاری از مسائل داشتیم اگر کمیسیون هایی باشد و این کمیسیون ها بتواند مسائل را بین طلبکار و بدهکار حل کند تا کمتر به عدلیه کشیده شود ، خوب است و البته نیاز به بستر سازی دارد.

وی افزود: یعنی باید قانون اصلاح شود و ما پیشنهاداتی به مجلس شورای اسلامی دادیم و این پیشنهادات در کمیسیون قضایی مجلس مطرح است برخی از موارد باید از قوانین ما قضازدایی شود و باید جرم زدایی شود تا ما بتوانیم در دادگستری را نسبت به مسائلی که وجود دارد از تمام ظرفیتش استفاده کنیم و این مورد نظر ماست.

رئیس قوه قضاییه گفت: لذا اصلاح قوانین حتما ضرورت دارد و فرهنگ سازی در جامعه از مسائل بسیار مهم است و این لازم است که ما همه مسائل را با دادگاه ها حل نکنیم و این به معنای این نیست که ما نباید آماده شویم بلکه ما باید برای رفع مشکلات آماده شویم.

رئیسی افزود: نکته دوم برخی از مسائلی است که در کشور مطرح می شود و دستگاه قضایی در ایجادش نقشی ندارد و حتما درباره عوارضش کاملا اماده شود مثلا نوسانات اقتصادی، ایجاد چک های بلامحل می کند ما چک های برگشتی و بلامحل مان یک وقتی 15 تا 16 میلیون نیز می رسد که برخی از آنها در شورای حل اختلاف حل و فصل می شود اما یک بخشی حتما به دادگستری می اید.

وی گفت: خیلی از مباحث در حوزه تعلیم و تربیت آموزش و پرروش و آموزش عالی و رسانه و مسائل فرهنگی در اجتماع باید شکل بگیرد که همه اینها تاثیر گذار است، فقر،​ بیکاری، مشکلات فرهنگی همه اینها زمینه های وقوع جرم است و هر چه در جامعه معنویت بالا برود و اخلاق بالا برود ما شاهد کاهش وقوع جرم و جنایت هستیم و هر چه فقر در جامعه کمتر شود ما شاهد کاهش پرونده هستیم و هر چه بیکاری در جامعه کمتر شود و اشتغال بیشتر شود ما شاهد کاهش پرونده خواهیم بود و همه اینها زمینه ها و بستر هاست.

رئیس قوه قضاییه گفت: بسیاری از اینها زمینه ها و بسترهایی است که می تواند زمینه وقوع جرم باشد اما اصلاح ان کاهش ورودی پرونده را به دنبال داشته دارد لذا ما در ارتباط با کاهش ورودی پرونده به دادگستری معتقدیم همه بخش ها باید کمک کنند هم قانون گذار در اصلاح قوانین و هم دستگاه های اجرایی و متولیان امر در دستگاه اجرایی همه باید کمک کنند تا شاهد کاهش ورودی پرونده به محاکم قضایی باشیم.

رئیسی افزود: این کار قابل تحقق است یعنی اگر همه بخش ها در این رابطه فعال باشند امکان کاهش پرونده های وارده به دادگستری وجود دارد البته این را نیز بگویم اماری که در دادگستری ها گاهی مطرح می شود 15 یا 16 میلیون و یا تا پایان سال گذشته می گویند تا 17 میلیون نیز پرونده اعلام شده است این 17 میلیون عدد ورودی پرونده نیست بلکه عدد رسیدگی به پرونده است امار پرونده ها خیلی کمتر از این هاست.

وی ادامه داد: یک پرونده ممکن است در دادسرا رسیدگی شود که می شود یک رسیدگی و می رود به دادگاه یک رسیدگی، تجدید نظر سه رسیدگی و یا به دیوان می رود که چهار رسیدگی در حالی که یک پرونده است و یک پرونده ممکن است مراحل مختلفی را طی کند در واقع این 17 میلیون رسیدگی ( گردش پرونده) است نه 17 میلیون وارده و اصل پرونده ها 5 تا 6 میلیون بیشتر نیست.

رئیس قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در باره انتظارات مردم از این دستگاه گفت : من طلبه ای خدمتگزار برای مردم هستم و انتظار مردم نیز بحق است.

 حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در ارتباط زنده تلویزیونی با بیان اینکه انتظار مردم را کاملا هم از شخص بنده بعنوان خدمتگزار مردم که افتخار نوکری مردم را در بخشی ها مختلف قضایی اداری و سازمانی داشته ام و هم قوه قضاییه و بعداز 40 سال بحق می دانم.

رئیسی گفت: اگر امروز مردم رفع اطاله دادرسی را انتظار دارند کاملا خواسته بحقی است و اگر انتظار دارند که پرونده آنها سیر سالم در قوه قضاییه داشته باشد وهیچگونه ناسلامتی را بر نمی تابند کاملا انتظار بحقی است. 

وی افزود: این انتظارات مردم را کاملا احساس می کنم و بحمدالله قضات خوبی داریم و در دستگاه فراوان هستند و در این دستگاه نیروهای بسیار ارزشمند و کارآمدی داریم و فکر می کنم با همین همکاران خوب قضایی خودم و مساعدتی که ان شاء الله همه بخشها خواهند کرد می توانیم در مدت کوتاهی خواسته های مردم عزیرمان را اجابت کنیم.

رئیسی اضافه کرد:من از همان ابتدای زمان کار یعنی حدود 110 روز سراغ دغدغه های مردم رفته ام از جمله پرونده معوقه که مانده است و از ابتدا از حوزه خودمان شروع کرده ایم که پرونده های که باید تعیین تکلیف می شد مانند پرونده های 477 که رئیس قوه قضائیه باید برای آن تصمیم می گرفت، در اولویت قرار دادیم که بخش قابل توجه آن تعیین تکلیف شده و به دیوان عالی رفته است.

وی گفت: نیروهای خوبی در دیوان هستند و علاوه براین نیروهای خوبی هم جذب دیوان شده اند که این پرونده ها آنجا نماند.

رئیس قوه قضائیه در باره 63 حساب بانکی قوه قضائیه هم گفت: آن 63 حساب نیست و عدد درستی نیست که اعلام شده بود و این حساب ها امکانی بوده است برای قوه قضائیه تا آنجایکه بودجه دولتی و مصوب آن نمی تواند مشکلات را حل کند بتواند از این بودجه استفاده کند و از برای خدمات در قوه قضائیه بهره برداری شود.

رئیسی گفت: به علت همین ذهنیت ها تلاش کردیم این حساب ها را به 5 حساب تقلیل دهیم و سالانه درآمد این حساب ها را و هم محل هزینه کرد آن را به اطلاع عموم می رسانیم و شفاف در پایان هر سال به مردم اعلام می کنیم.

وی گفت : این حساب ها تاکنون در اختیار رئیس قوه قضائیه وقت بوده و مصارف این پول ها درباره خدمات قضایی بوده است. این حساب ها قبلا با امضای رئیس قوه قضاییه بوده است ولی از زمانیکه من آمده ام سه امضا شده است و ترتیبی دادیم تا این مبالغ بیشتر در بخش اداری مالی قوه هزینه بشود. 

رئیس ادامه داد: این بحث حسابها تا حدودی سیاسی شد و از آنجا که در افکار عمومی مطرح شده است اینجانب آمادگی دارم تا حتی نسبت به سنوات گذشته نیز گزارش دهم چون حساب و کتاب درآمد این پول ها مشخص است ولی با این حال در دوره خودم در پایان امسال و هر سال گزارش شفافی ارائه خواهد شد.

برخورد با فساد در دستگاه قضایی متفاوت تر از قبل خواهد بود

رئیس قوه قضائیه تاکید کرد : به هیچ کسی اجازه نمی دهیم که فساد و ناسلامتی را در دستگاه قضایی بوجود آ​ورد و در این زمینه قطعا برخورد ما متفاوت تر از قبل خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در ادامه گفتگوی زنده تلویزیونی افزود : فساد و رانت زیبنده دستگاه قضایی و چه جامعه و همچنین سازمان اداری نظام اسلامی نیست به همین علت مصمم هستیم با مفاسد برخورد قاطع کنیم.

وی تاکید کرد : در پرونده ها نیز اجازه نمی دهیم وکیل ، کارشناس ، قاضی ، کارمند و یا ضابط ناسالمی در روند پرونده حضور یا ناظری داشته باشد و در این زمینه ابزار نظارتی در داخل قوه قضائیه باید فعال تر از قبل عمل کند.

رئیسی گفت : نباید اجازه داد دو قاضی ناسالم باعث خدشه به جایگاه قوه قضائیه و قضاوت شوند البته در روند بررسی پرونده ها ما مشکلی با پول درآوردن افراد نداریم بلکه سخن ما این است که باید تعرفه ها واقعی و در عین حال شفاف باشد.

رئیس دستگاه قضا درباره عزل 60 قاضی در ماه های اخیر نیز گفت : این آغاز راه است و مبارزه با فساد در هر جایگاهی در درون دستگاه ادامه خواهد داشت و ما این را به سخنرانی ، شعار و مصاحبه خلاصه نمی کنیم بلکه در عمل مردم این مهم را مشاهده خواهند کرد.

رئیسی در عین حال نقش مردم در مبارزه با فساد را محوری دانست و گفت : از مردم می خواهم در مبازه با فساد به ما کمک کنند و خود مردم هم اجازه نفوذ دلالان یا رشوه خواری ،​پارتی بازی را در روند رسیدگی به پرونده ها را ندهند.

مجتمع مبارزه با مفاسد اقتصادی بزودی تشکیل می شود

رئیس قوه قضائیه گفت : مجتمع ویژه مبارزه با مفاسد اقتصادی همین روزها در تهران و دیگر استانها برپا می شود.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در ادامه سخنانش در برنامه زنده تلویزیونی افزود : در گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری تاکید کردند که هر کدام از قوا مجموعه ای را برای مبارزه با فساد تشکیل دهند و من در دستگاه قضایی مطالعه کردم و در این چهار سال که توفیق خدمتگزاری در آستان قدس رضوی را داشتم در خصوص مبارزه با فساد تمرکز کرده بودم.

وی گفت : نخستین اقدام ما در این خصوص تشکیل مجتمع مبارزه با مفاسد اقتصادی است که باید همه فرآیندهای قضایی در آن دیده شود به این ترتیب که دادسرا ، دادگاه و تجدید نظر در آن متمرکز باشد و این تمرکز هم به لحاظ مکانی و هم مدیریتی است.

رئیسی افزود : گام دوم ما این است که با همه دستگاههای اطلاعاتی ، انتظامی و بخش هایی که زمینه ساز پرونده ها هستند ارتباط پیدا کنیم و این ارتباط سازمان یافته باشد و در گام سوم باید مجموعه ای به هم پیوسته را تشکیل دهیم که همه بخش های قضایی و غیر قضایی را بتواند قانونمند به هم مرتبط کند که البته این موضوع نیاز به قانون دارد که از طریق مجلس دنبال می کنیم.

رئیس دستگاه قضا گفت : پس در گام نخست تشکیل مجتمع مبارزه با مفاسد اقتصادی در تهران و استانها در دستور کار ماست و همین روزها این تشکیلات برپا می شود .

آقای رئیسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در جلسه سران قوا چه تصمیماتی گرفته می شود؟ افزود: تلاش شده است در این جلسه مسائلی مطرح شود که از مشکلات زندگی مردم گره گشایی کند چرا که برخی تصمیم گیری ها با کندی مواجه می شود و در این جلسه از این معضل جلوگیری می شود.

وی گفت : مواردی هم هست که اجازه مقام معظم رهبری را می خواهد که خوشبختانه ایشان اختیارات لازم را به این جلسه داده و به نوعی اتمام حجت کرده اند به این معنا که دیگر برای هیچ مسئولی بهانه ای پذیرفته نیست که بخواهد بگوید اختیار ندارم.

رئیس قوه قضائیه افزود : مقام معظم رهبری هرجا نیاز به تصویب و تایید باشد راه را باز گذاشته اند.

آقای رئیسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رابطه شما با سایر قوا چگونه است ؟گفت : سیاست جدی ما تعامل با مجلس و دولت است چرا که پیشرفت کشور را در گرو همکاری سه قوه می دانیم و بنا داریم با آقای رئیس جمهور محترم و رئیس محترم مجلس و دیگر دستگاهها نشست های مشترکی داشته باشیم.

رئیس قوه قضائیه به نشست مشترک با مجلس در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت : در این جلسه رئیس مجلس و برخی اعضای کمیسیون ها حضور داشتند و مشکلات از ناحیه نمایندگان مجلس و برخی معاونان قوه قضاییه مطرح شد.

وی افزود : بزودی نشست مشترک کاری با دولت و رئیس جمهور و دولتمردان خواهیم داشت و معتقدیم موضوع تعامل قوا باید از سطح گفتن و شنیدن به عمل نزدیک شود.

آقای رئیسی گفت : امروز مقام معظم رهبری از بنده و سایر قوا می خواهند که مسائل و مشکلات مردم حل شود و برخی از این مشکلات ، دشمن ساخته و برخی به سبب ندانم کاری های گوشه گوشه ادارات است و مردم انتظار دارند در مقابل مشکلات بایستیم و کشور را به نحو شایسته اداره کنیم.

دفاع از ازادی های مشروع جزء افتخارات نظام اسلامی است 

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه باید از آزادی های مشروع صیانت کنیم ، گفت: همیشه سعی کرده ام با مردم ارتباط داشته باشم و بدانم که زندگی مردم چگونه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در ارتباط زنده تلویزیونی افزود: در این مسئولیت ها هفته ای چند بار با حضور در مسجد و در دیدار و گفتگو با مردم با مشکلات آنها اشنا می شدم و اکنون نیز با ارتباطات مردمی که دارم در جریان معیشت مردم هستم.

وی گفت: به ویژه در این دورانی که در آستان قدس رضوی مسئولیت داشتم به صورت بسیار مستقیم با مردم، زائران، مجاوران و عزیزانمان در استان خراسان رضوی ارتباط داشتم که همین امر باعث می شد اطلاعات من از زندگی مردم بیشتر شود.

رئیس قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا مردم در جنگ اقتصادی احساس می کنند که فرماندهانشان همانند جنگ تحمیلی جلوتر از مردم در خط مقدم بودند و هستند ؟افزود: احساس مردم به اینکه مسئولین هم درد آنها می شناسند و هم همدردی واقعی با آنها دارند نکته بسیار مهمی است.

وی گفت: من از قیمت کالاها کاملا مطلعم و برای خودم به عنوان یک طلبه توفیق خدمتگزاری مردم را دارم و همیشه در زندگی اینها مورد تاکید خودم و خانواده ام و اطرافیانم بوده که واقعا با مردم در میان مردم و از مردم باشیم و این موضوع را نه در ادعا بلکه در عمل اثبات کنیم که زندگی ما زندگی مردم است و به صورت واقعی از وضعیت مردم مطلع هستیم نه به صورت گزارش هایی که اعلام می شود.

رئیسی گفت: تلاش بنده همین بوده است که از مشکلات مردم اطلاع داشته باشم ، از این پس نیز تلاشمان همین گونه خواهد بود که مثل مردم زندگی کنیم و همیشه همراه با مردم باشیم.

رئیس قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در خصوص موضوع حقوق شهروندی گفت: این موضوع قانونی است که در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و مسئولیت آن بر اساس قانون بر عهده قوه قضاییه است و بازرسی از زندانها، بازرسی از دادسراها و دادگاه ها، کلانتری ها، بازداشتگاه ها، تحت نظر گاه ها به این قانون محول شده است.

وی افزود: سعی کردیم در این سه ماه شورای حقوق شهروندی را که متشکل از مسئولین قضایی و غیر قضایی است ، فعال کنیم و بازرسانی را که باید به شهرهای مخلتف اعزام شوند فعالیتشان را بیشتر کنیم و مشکلاتی را که دبیرخانه حقوق شهروندی دارد حل کنیم.

رئیسی گفت: بنا داریم موضوع حقوق شهروندی را نه در یک ادعا و سخن بلکه در عمل رعایت کنیم چرا که حق شهروندی را خداوند به مردم داده است و این حقوق شهروندی را زن و مرد در کشور دارند و موظفیم آن را رعایت کنیم.

وی با اشاره به اینکه در دستگاه قضایی هیئتی تحت عنوان حقوق شهروندی وجود دارد و مدت ها بود که این هیئت تشکیل نشده بود، افزود: در این حال دوستان ما کارهایی را در سراسر کشور انجام می دادند که ما آن را در این سه ماهه متمرکز و فعال کردیم که ان شاءالله پیگیری کنیم.

رئیس قوه قضاییه همچنین با اشاره به مشکلات قانونی و ابهاماتی که در این زمینه وجود دارد گفت: این موضوع به معاونت حقوقی اعلام شده است که حتما با همکاری دولت و مجلس نواقص رفع شود.

وی موضوع آزادی های مشروع را از جمله نواقص قانون ذکر کرد که باید رفع شود و در این زمینه افزود: ما باید از آزادی های مشروع صیانت کنیم که مسئولیت آن در قانون اساسی بر عهده قوه قضاییه است و در حکم مقام معظم رهبری بر دفاع از آزادی های مشروع نیز تاکید شده است.

رئیسی تصریح کرد: مسئله دفاع از آزادی های مشروع در دستور کار قرار دارد و در این قسمت قانون دارای ابهاماتی است که باید سریعاً از طریق قانون دنبال کند.

رئیس قوه قضاییه مسئله دفاع از ازادی های مشروع را از افتخارات نظام اسلامی دانست و گفت: امروز صیانت از آزادی وظیفه همه است به ویژه دستگاه قضایی تضمین کننده صیانت از آزادی های مشروعی است که باید در کشور همه اقشار و شهروندان داشته باشند و به صورت قانونمند تضمین شوند.

با موضوع قتل در زندان فشافویه برخورد قاطع و سریع می شود

رئیس قوه قضاییه گفت : با عاملان و غافلان موضوع قتل در زندان فشافویه به سرعت و قاطعیت برخورد خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در ادامه سخنانش در برنامه زنده تلویزیونی افزود : چند نکته اساسی در این زمینه وجود دارد اول اصل قتل و جنایت است ، دوم غفلت از این حادثه و سوم اینکه باید تدبیری اندیشید که در آینده چنین مسائلی بوجود نیاید.

وی افزود : درباره قاتل پرونده کیفرخواست سریع صادر و موضوع رسیدگی شده و به سرعت به نتیجه خواهد رسید.

رئیسی ادامه داد : در این زمینه اگر مامور یا مامورانی غفلت کرده باشند حتما با آنها برخورد خواهد شد بویژه اینکه اگر مسئولی در این زمینه غفلت کرده باشد دستور دادیم که سریع برکنار شود.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد : مردم از ما انتظار برخورد همراه با سرعت دقت وحق خواهی در پرونده ها دارند و ما نیز از این مهم غافل نخواهیم بود.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص ابلاغ قانون رسیدگی به دارایی مسئولان نیز گفت : من حتما دارایی ام را به رهبر معظم انقلاب و هم به مردم به صورت شفاف اعلام خواهم کرد و همه کسانی که در کشور سمت دارند نیز باید فهرست دارایی خود را به صورت خوداظهاری در سامانه ای که مشخص می شود، اعلام می کنند که این اقدام می تواند هم باعث افزایش اعتماد مردم به مسئولان و هم باعث ایجاد جلوگیری از شایعات شود.

رئیسی افزود: وقتی مسئولان در هر سمتی دارایی خود را اظهار کنند این خود به خود باعث بازدارنده می شود چرا که احساس می کنند که یک دستگاه قوی آنها را رصد می کند تا خدای ناکرده اموالشان غیر حق افزایش پیدا نکند هر چند باید خداوند را به عنوان بالاترین ناظر در مسئولیت ها ببینیم.

گزارش سازمان بررسی در بحث سیل آماده است

رئیس قوه قضاییه گفت : گزارش سازمان بازرسی در بحث سیل اخیر آماده شده است.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در ادامه سخنانش در برنامه زنده تلویزیونی در پاسخ به سوالی مجری برنامه مبنی بر اینکه مردم دوست دارند مسئولان در بلایا و سیل اخیر در کنارشان باشند و شما در سیل اخیر سفری به استانهای سیل زده داشتید از کدام استانها بازدید کردید آیا خود شما مستقیم این مسائل را رصد می کردید ؟ گفت : حضور ما و حضور همه مدیران در کنار آسیب دیدگان در سیل و زلزله یک حرکتی است که از باب وظیفه برای التیام خاطر و آرامش آنهاست و از باب مسائل اسلامی و انسانی انجام می دهیم.

وی افزود : حضور ما مدیران و مسئولان در این مسائل فراتر از این حضور فیزیکی است و آن اینکه در واقع یک حرکت واکنش سریع نسبت به این موضوع انجام شود و اقدام کنند یعنی دولت تمام بخش ها را بسیج کند تا امداد رسانی کند و کار امداد رسانی هم با حضور بسیار گسترده مردم انجام شد.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد : بخش بعدی مسئله جبران خسارتها و بازسازی خانه هاست که انجام می شود و بخشی نیز انجام شده و بخشی نیز در دست اقدام است.

وی گفت : بخش سوم که من این بخش را مهم تر از دو بخش می دانم بخش آسیب شناسی است یعنی آیا این سیل و نزولات آسمانی که در همه جا اتفاق می افتد آیا به یکسری از تخریب ها منجر می شود یعنی کجای کار ایراد داشته است که در اینجا به خاطر اینکه نزولات آسمانی یک مقدار بیشتر بود یا یک مقداری احیانا در برخی از مناطق بارندگی بیشتری داشتیم مشکلاتی برای مردم بوجود آمد؟

رئیسی ادامه داد : یک بررسی نیاز داریم که اگر زیرساخت ها در بعضی جاها درست بود ما حتما خسارت هایمان کمتر از این بود یعنی آیا وزارت نیرو مثلا مسیل ها را در جایی که باید لایروبی و رسوب زدایی می کرده لایروبی کرده است یا خیر ؟ آیا وظیفه اش را انجام داده ؟ بخش هایی که باید پیش بینی هاو پیشگیری های لازم را می کردند این اقدامات را انجام داده اند یا باید برخورد متناسب با یک پدیده می کردند مثل سیل ایا وظیفه خود را انجام داده اند؟ 

وی تصریح کرد : از همان ابتدا سازمان بازرسی را مامور کردم که باید نسبت به این بخش سوم بررسی های خود را انجام دهد اما مهم تر از دو بخش اول و دوم این بخش سوم برای ما بسیار مهم است یعنی می تواند از حوادث آتی پیشگیری کند اول معلوم می شود آیا مسئولان در زمان خود کارها را درست انجام داده اند یا خیر؟ لذا بنده آن موقع اعلام کردم و اکنون نیز می گویم ما فقط فعل ها را نباید بررسی کنیم که تخلف صورت گرفته یا خیر؟.

رئیس دستگاه قضا افزود : بسیاری از ترک فعل ها خسارتش از فعل ها بیشتر است یعنی یک مدیر یا مسئولی مسئولیت دارد اما وظیفه خود را در زمان خودش انجام نمی دهد و این قابل پیگیری است لذا گزارش سازمان بازرسی آماده است و نسبت به بخش سوم یعنی کوتاهی هایی که بخش های مختلف در این رابطه انجام داده اند ما این را ان شاء الله دنبال خواهیم کرد.

جت الاسلام والمسلمین رئیسی درباره فضای مجازی هم گفت : مسئله فضای مجازی یک امکان و یک فرصتی است و به عبارت دیگر این نیز یک دست ساخته بشر است همانند دست ساخته های دیگر بشر که در خدمت بشر قرار گرفته است اما فضای مجازی با دست ساخت های دیگر بشر تفاوتش این است که بسیار سریع تمام لایه های زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داد به نحوی که خیلی از این ارتباطات در زندگی فردی و اجتماعی و ارتباطات و نظام مالی پولی و بانکی در همین فضا تنظیم می شود.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد : در این فضا و فرصتی که ایجاد شد و باید کاملا از این فضا استفاده کرد اما از این فضا برای اینکه به صورت امن استفاده کرد باید از هرگونه ناامنی در این فضا نگران بود.

وی گفت : امنیت زندگی خصوصی مردم باید حفظ شود امنیت اقتصادی ، روانی ، اخلاقی و امنیت اجتماعی باید حفظ شود ، این فضا نباید بستری برای حضور مجرمان ، متخلفان و افراد فاسد باشد و به هیچ عنوان نباید اجازه داد کسانی که امروز از این فضا بهره برداری می کنند ایجاد ناامنی کنند و باید بدانند که امنیت در این فضا ایجاد شود تا از هر گونه ناامنی جلوگیری و با آن برخورد شود و نسبت به هر گونه ناامنی حساسیت داشت اگر حساسیت نداشته باشیم مشکلاتی که افراد متخلف ، قانون شکن و مجرمان ایجاد می کنند فضا را خیلی برای کسانی که می خواهند استفاده سالم از این فضا داشته باشند، تنگ می کند.

رئیسی گفت : امروز مسئولان وظیفه مهمی که دارند این است که به نحوی مدیریت کنند که بشود کاملا از این فضا بهره برداری درست شود و در مقابل با افراد مجرم و متخلف برخورد شود و نتوانند حیاط خلوتی برای خود درست کنند.

وی افزود : ما در قوه قضانیه در ارتباط با پرونده ها و در ارتباط سازمانی و تسهیل در نظام دادرسی حتما از این فضا استفاده می کنیم مثلا ما برای ابلاغ به افراد بهترین سامانه را در اینجا راه اندازی کردیم و سامانه های بهتری در قوه قضانیه راه اندازی می شود که ان شاء الله بهترین استفاده را از این فضا داشته باشیم.

وی گفت : البته خود من نیز اعلام کردم در این فضا علاوه بر نامه هایی که می نویسم در فضای دیجیتال و مجازی نیز افراد می توانند با من ارتباط برقرار کنند و ایده هایی را که دارند در این فضا می توانند به بنده منتقل کنند البته من دلیل کثرت جلسات خیلی نمی توانم برای این کار وقت بگذارم.

جذب پذیرفته شدگان آزمون استخدامی 96 از چند روز آینده 

رئیس قوه قضاییه گفت: از چند روز آینده جذب تعدادی از پذیرفته شدگان آزمون استخدامی سال 96 آغاز می شود.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در ارتباط زنده تلویزیونی درباره اینکه چه اقدامی برای تعیین تکلیف پذیرفته شدگان آزمون استخدامی سال 96 قوه قضاییه شده است؟ افزود:​ همه درخواست این افراد را می بینم و استخدام آنها دغدغه من هم هست و از درخواست آنها غافل نیستم و از روز نخست تلاشم این بود که این مشکل را حل کنم.

وی گفت: برای حل موضوع با سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه و بودجه مذاکراتی داشتیم و خود من هم بارها دنبال کردم تا مشکل حل شود و این نوید را می دهم که قرار است جذب این افراد را شروع کنیم.

رئیس قوه قضاییه افزود: البته نه جذب هر 6 هزار نفر اما به هر میزانی که امکان جذب وجود داشته باشد و به تعداد کسانی که بازنشسته شده یا پایان کار داشته اند جذب خواهیم کرد و این روند جذب از چند روز آینده آغاز می شود.

رئیسی گفت: سعی کردیم با صرفه جویی هایی در داخل قوه قضاییه در گام نخست تعدادی را جذب کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با کسانی که در ارائه مجوزهای کسب و کاربه وظایفشان عمل نمی کنند چه برخوردی می کنید؟ افزود: وظیفه دستگاه های اجرایی، رونق تولید و فضای کسب و کار است و باید مسئولان و وزرا نظارت کنند و از دستگاه های نظارتی هم خواسته ایم که نظارت کنند و در همین خصوص به سازمان بازرسی کل کشور ابلاغ کردیم بخشی را برای حمایت از سرمایه گذاران و کارآفرینان و حمایت از تولید فعال کنند و اگر تولید با موانعی روبرو شد دنبال شود.

رئیس قوه قضاییه گفت: سازمان بازرسی کل کشور موظف است با کسانی که در برابر تولید موانع ایجاد می کنند مقابله و برخورد کنند و فضای تولید و کسب و کار را باید همه دستگاه ها راه بیندازند و ما خود را از سرمایه گذاران و تولید کنندگان جدا نمی دانیم.

رئیسی افزود:​ ما در کشورمان هر جا که ایستادگی و مقاومت کردیم آثارش را دیدیم و امروز دشمن در مقابل اراده پولادین ملت و نیروهای مسلح ما مستاصل شده و دنیا این موضوع را لمس کرده است که با وجود همه تنگناها، مقاومت جواب داده است نه تسلیم شدن.

وی گفت: ما باید با توجه به داشته های معنوی خود و نیروی کارآمد جوان تولید را رونق دهیم.

رئیس قوه قضاییه در خصوص توجه به جوانان به خاطره ای از آیت الله بهشتی اشاره کرد و افزود: زمانی که در سن 20 سالگی دادستان کرج بودم با آیت الله بهشتی رئیس وقت دیوان عالی کشور دیداری داشتم و ایشان چنان با سعه صدر با من به عنوان یک قاضی جوان برخورد کردند و مرا مورد محبت قرار دادند که احساس انگیزه بسیار زیادی کردم.

وی گفت: باید به جوانان توجه شود و این خواسته مقام معظم رهبری است و همه مسئولان مخاطب این خواسته هستند.

لایحه حقوق زنان در اولویت است 

رئیس قوه قضاییه توجه به لایحه حقوق زنان رااز اولویت های دستگاه قضایی بر شمرد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در ادامه گفتگوی تلوزیونی خود با بیان اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران اصلی ترین مدافع حقوق زن است ، گفت: افتخار نظام جمهوری اسلامی این است که از ابتدای انقلاب تا امروز بزرگترین مدافع واقعی حقوق زنان بوده است بر خلاف ادعاهای غربیها جمهوری اسلامی اجازه نداده است که زنان مثل خیلی از جاهای دیگر دنیا به یک ابزار تبدیل بشوند. 

وی گفت: امروز در نظام اسلامی زن در جایگاه نقش آفرینی در مسائل اجتماعی ،سیاسی فرهنگی و تربیتی و آموزشی است.

رئیسی افزود : امروز زنان ما بیشترین حضور دانشگاهی و علمی را دارند و در قوه قضائیه همکاران خانم در حوزه قضایی حضور دارند و داداسراهای سراسر کشوراز حضور و همکاری بانوان بویژه در داداگاههای خانواده استفده می کنند و وجود آنها بسیار ارزشمند است برای گره گشایی از زندگی مردم و رفع خصومتها و نقشی که ایفا می کنند به برکت نظام اسلامی است.

رئیسی گفت : لایحه ای که در دولت مصوب شده چون صبغه قضایی دارد به قوه نیز امده است و از وقتی که امدم از دولت پیگری کردم که این لایحه دوسال است در دستگاه قضایی مانده است و قول دادند ظرف چند ماه تمام شود.

وی ادامه داد یک معاونت اصلی در قوه معاونت حقوقی بود که فعال شدو سایر معاونتهای دیگر نیز در این خصوص فعال شده اندو از قضات و صاحب نظران، نظر خواهی کرده اند و جلسه ای نیز برگزار شد تا بتوانیم در باره لایحه تامین امنیت زنان و منع خشونت که معتقدیم بهترین تضمن کننده امنیت توجه نظام به حقوق زن در جمهوری اسلامی است ، پیش برویم و این لایحه بتواند سیر خودش را سریع طی کند.

سلامت دستگاه قضا در گرو مبارزه با فساد است 

رئیس قوه قضاییه گفت: سلامت دستگاه قضا در کشور در گرو مبارزه با فساد و ناهنجاری هاست که این در حرف محقق نمی شود بلکه مردم از ما عمل می خواهند.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در ارتباط زنده تلویزیونی درپاسخ به پرسشی در خصوص میزان اعتماد به دستگاه قضا افزود: قبل از مسئولیتم نظر سنجی سازمان های معتبر نشان می داد که اعتماد مردم به بخش هایی از دستگاه قضا دچار خدشه شده است که البته با اقدامات صورت گرفته در چند ماه اخیر احساسم این است که این اعتماد افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: البته باید اقدامات ما به گونه ای عملیاتی شود که این افزایش اعتماد مستمر باشد که اگر غیر از این باشد فایده ای ندارد و مردم باید احساس کنند که با متجاوزان به قانون و مفسدان برخورد می شود.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: اینکه در تیتر روزنامه ها خبرهای مفسدان را می بینیم و بگوییم دزد- دزد ، فایده ای ندارد مهم برخورد با مفسدان است که باعث افزایش اعتماد خواهد شد.

رئیسی افزایش اعتماد به دستگاه قضا را افزایش اعتماد به نظام دانست و گفت: در کشور ما اعتماد سازی یک موضوع نمایشی نیست بلکه یکی از مولفه های اصلی امنیت ملی است و اینکه دشمن می گوید نمی خواهد حمله کند درست نیست بلکه نمی تواند حمله کند چون مردم به حکومت اعتماد دارند و ما در قوه قضاییه نیز در افزایش اعتماد سازی و اصلاح رویه ها و مشکلات باید بکوشیم.

 تاکید برتلاش همه دستگاهها در پیشگیری از جرم

رئیس قوه قضائیه درخصوص اقدامات صورت گرفته در حوزه پیشگیری از وقوع جرم گفت: پیشگیری از وظایف قوه قضائیه است، معاونت پیشگیری تشکیل شد تا هم دستگاههای مسئول در امر پیشگیری به خط شوند و هم دستگاه قضایی بتواند پیگیری و نظارت کند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: مجازات سریع مجرمان را یکی از کارهای قوه قضائیه است که می تواند در پیشگیری از وقوع جرم موثر باشد. رفع اطاله دادرسی یکی از زمینه های پیشگیری از جرم است که این در دست کار است.

وی با اشاره به اینکه یکسری از کارها را باید دولت انجام دهد گفت : رسیدگی به جرم با قوه قضائیه است اما زمینه های ان در جاهای دیگر انجام می شود .

رئیسی با اشاره به حضور در اولین جلسه شورای عالی پیشگیری از جرم که اخیرا انجام شد ادامه داد : این شورا همکاری همه بخش ها از جمله دولت ، مجلس و بخش های مختلف دستگاه قضایی را می طلبد .

رئیس قوه قضائیه گفت : من هیچ دستگاهی را در کشور نمی شناسم جز اینکه وظیفه پیشگیری از وقوع جرم را دارد .

وی با اشاره به اینکه صدا وسیما و بخش های اقتصادی وظیفه جلوگیری از وقوع جرم را دارند گفت : تصمیم سازان و تصمیم گیران در کشور باید به نحوی عمل کنند که کار آنها منجر به کاهش جرم و جنایت ، کاهش ناهنجاریهای اجتماعی و اقتصادی شود.

رئیسی گفت: انشا الله این شورا بتواند مجموعه دستگاههای کشور را در پیشگیری از وقوع جرم فعال کند .

وی همچنین در خصوص برخی پرونده های اقتصادی در قوه قضائیه گفت: بسیاری از پرونده هایی که ما داریم محصول تفاوت قیمت ارز 4200 تومانی و قیمت آزاد است و ما دادگاههای فساد اقتصادی را به صورت علنی برگزار می کنیم .

رئیس قوه قضائیه گفت: تصمیم گیران و تصمیم سازان باید کاری کنند که ما تولید پرونده نکنیم و پرونده های اقتصادی ما از همین دست است و افرادی وام گرفته اند به جای این که در جای خودش مصرف کنند در جای دیگر مصرف کرده اند.

وی افزود: افرادی باید تسهیلات را برای تولید دریافت می کردند اما این تسهیلات را در دلالی استفاده کرده اند افرادی تسهیلاتی را گرفتند که باید در داخل انجام می شد اما سر از جای دیگر درآورد.

رئیسی گفت: پرداخت تسهیلات باید به سمت تولید برود چرا که اگر حجم نقدینگی در کشور به سمت تولید حرکت نکند مشکلات افزایش پیدا خواهد کرد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به جلسه خود با مدیران بانک ها افزود: در این جلسات تاکید شد که تسهیلات باید به تولیدکننده ها داده شود به شعبات بانک اجازه داده نشود که بیشتر از حد مجاز اوراق استفاده کنند.

وی گفت: تصمیم ما در دستگاه قضایی این است که از همه ظرفیتی که در قوه قضاییه در شوراهای تصمیم گیر و تصمیم ساز دارد از خود بنده به عنوان رئیس قوه قضاییه، دادستان کل، معاون اول، دادستان های شهرستان ها، روسای کل و از همه ظرفیت در جهت پیشگیری استفاده شود.

رئیسی افزود: من در سال 74 رئیس بازرسی کل کشور بودم ما آن موقع پرونده های اختلاس داشتیم بحث 124 میلیارد یا 123 میلیارد مطرح بود و بعد از مدتی عدد و ارقام پرونده های دیگر بالا رفت و بعد سه هزار میلیارد و این یعنی افراد این پرونده ها فرق کرده ، میزانش بیشتر شده اما جنس پرونده ها یکی است و نباید چنین اتفاقاتی بیفتد و ساختارها باعث این نشود که ما هر روز شاهد پرونده ای روی میز قاضی باشیم.

وی گفت: یکی از اقدمات مهم ما باید این باشد که ساختار ها اصلاح شود و دولت ساختارها را اصلاح کند و مجلس قوانینی را که منفذی برای فساد یا افراد فرصت طلب و سوداگر است اصلاح کند و ما هر روز شاهد یک پرونده جدید روی میز قاضی نباشیم.

رئیسی افزود: اگر پرونده ایجاد شد ما باید سریع به آن رسیدگی و با مفسد اقتصادی برخورد نماییم اما باید کاری کرد که زمینه های جرم از بین برود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1203360
  • منبع: خبرگزاری صداو سیما
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.