شبکه خبری بی.بی.سی، آی.تی.وی و کانال چهار انگلیس واکنش صریح ایران به تهدید رئیس‌جمهوری آمریکا را بازتاب داده و نشانه‌های عقب‌نشینی طرفداران تنش با ایران از جمله مشاور امنیت ملی کاخ سفید و عربستان را برجسته کردند.

به گزارش جماران؛ پاسخ صریح و قاطع محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به رجزخوانی رئیس‌جمهوری آمریکا ، در مطبوعات و رسانه‌های روز دوشنبه انگلیس بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد.

اسکای نیوز گزارش داد: تنش‌ها میان آمریکا و ایران، یک سال پس از خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای همچنان بالاست؛ اما لحن آمریکا پس از اعزام ناگهانی ناو هواپیمابر به خلیج‌فارس، در واکنش به تهدیدهای نامعلوم ایران، نرم‌تر شده است.

بر اساس این گزارش، دونالد ترامپ که سال گذشته تصمیم گرفت از توافق هسته‌ای ایران با سایر قدرت‌های جهان خارج شود، امروز در توئیتی تهدید کرده است که اگر ایران می‌خواهد بجنگد،این پایان رسمی ایران خواهد بود. هرگز دوباره ایالات‌متحده را تهدید نکنید.

بااین‌حال ظریف با انتشار پیامی در توییتر، به سخنان او تاخته و گفته است: دونالد ترامپ به تحریک تیم بی، امید دارد به چیزی دست یابد که اسکندر، چنگیز و دیگر متجاوزین در آن ناکام بوده‌اند. ایرانیان هزاران سال سربلند ایستاده‌اند و متجاوزین همه رفته‌اند. تروریسم اقتصادی و رجزخوانی‌های‌ برای نسل‌کشی، ایران را پایان نخواهد داد. 

وی تصریح کرد: هرگز یک ایرانی را تهدید نکن. احترام را آزمایش کن، جواب خواهد داد

گاردین هم در گزارشی این سؤال را مطرح کرد که آیا ترامپ به‌طورجدی به دنبال درگیری نظامی با ایران است یا جنگ روانی به راه انداخته تا ایرانیان را به مذاکره مجدد درباره توافق هسته‌ای وادار کند.

شبکه خبری بی.بی.سی، آی.تی.وی و کانال چهار انگلیس هم واکنش صریح ایران به تهدید رئیس‌جمهوری آمریکا را بازتاب داده و نشانه‌های عقب‌نشینی طرفداران تنش با ایران از جمله مشاور امنیت ملی کاخ سفید و عربستان را برجسته کردند.

درعین‌حال، وزیر امور خارجه انگلیس هم با اشاره به جدال لفظی ظریف و ترامپ، دو طرف را به آرامش دعوت کرد و گفت: ما خواهان کاهش تنش‌ها در خاورمیانه هستیم، چون در این منطقه بسیاری از اتفاقات به‌صورت تصادفی رخ می‌دهد. 

وی با تأکید بر اینکه «آمریکا به دنبال جنگ با ایران نیست» اضافه کرد: اما اگر منافع آمریکایی‌ها موردحمله قرار گیرد تلافی می‌کنند و این مساله ای است که ایرانی‌ها باید درباره آن خیلی به‌دقت فکر کنند.

وزیر مشاور امور خارجه عربستان، عادل الجبیر هم گفته است که این کشور خواهان درگیری نظامی نیست و از هر اقدامی برای جلوگیری از وقوع آن کوتاهی نخواهد کرد.

رسانه‌های انگلیسی که تا هفته گذشته ساز افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا را کوک می‌کردند، از دیروز تا حد زیادی عقب‌نشینی کرده و حتی نشریه‌هایی مانند 'تایمز ' یا 'سان' که با برجام میانه خوبی ندارند، تلاش ترامپ برای کاهش سطح تنش‌ها با ایران را برجسته کرده‌اند.

آمریکا مدتی است که با هیاهوی فراوان و تغییر آرایش نظامی، ناوهای هواپیمابر خود را برای تحت‌فشار گذاشتن ایران عازم منطقه کرده، اما چون با ایستادگی ایران مقابل سیاست فشار حداکثری روبرو شده، به دنبال راهی است تا از طریق یک کشور میانجی به این قائله پایان دهد. 

نشریه سان هفته گذشته گزارش داد ترامپ در دیدار با رئیس‌جمهوری سوئیس در کاخ سفید، خواستار میانجی‌گری وی در تنش‌های اخیر منطقه با ایران شده است. 

او همچنین در چندین نوبت تأکید کرده در پی جنگ با ایران نیست و امروزهم در گفت‌وگو با فاکس نیوز اعلام کرد قصد درگیری نظامی با ایران را ندارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.