تازه ترین گزارش دفتر مطالعات پایه آب شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان می دهد حجم بارش های کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته که 140 میلی‌متر بود، 128 درصد و نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (220 میلی متر) 45 درصد رشد کرد.

به گزارش جماران؛ میزان بارندگی های کشور از ابتدای مهرماه گذشته تا پانزدهم اردیبهشت ماه امسال در حالی با 128 درصد رشد نسبت به پارسال 319.3 میلیمتر ثبت شد که طبق پیش بینی سازمان هواشناسی، بارش‌های بهاری تا آخر هفته ادامه می یابد.

بارندگی های شدید و سیل از بیست و هشتم اسفندماه گذشته آغاز شد و همه استان های کشور را درگیر کرد.

این بارش ها استان های گلستان، مازندران، ایلام، کرمانشاه، لرستان، خوزستان، چهارمحال بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد را در شرایط اضطراری قرار داد.

تازه ترین گزارش دفتر مطالعات پایه آب شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان می دهد حجم بارش های کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته که 140 میلی‌متر بود، 128 درصد و نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (220 میلی متر) 45 درصد رشد کرد.

** بارش ها در حوضه های اصلی

کشور ما 6 حوضه اصلی شامل دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، مرزی شرق و قره قوم دارد.

بر اساس این گزارش، میانگین حجم بارش ها در حوضه خلیج فارس و دریای عمان 525.1 میلی متر بود که نسبت به میانگین سال آبی پارسال (189.9 میلی متر) از 176 درصد رشد برخوردار بوده و نسبت به میانگین دوره 50 ساله (344.5 میلی متر) رشد 52 درصدی داشت.

بر اساس این گزارش، میانگین حجم بارش ها در حوضه دریای خزر در سال آبی جاری 485.8 میلی متر گزارش شد که نسبت به میانگین دوره مشابه پارسال(303.2 میلی متر) 60 درصد رشد را نشان می دهد.

میانگین بارش های این حوضچه آبی کشورمان در دوره درازمدت 323.1 میلی متر بوده است که با رشدی 51 درصدی همراه شده است.

میانگین حجم بارش ها در حوضه دریاچه ارومیه در سال آبی جاری 459.6 میلی متر بود که نسبت به میانگین دوره مشابه پارسال(334.8 میلی متر) 37درصد رشد و نسبت به میانگین دوره 50 ساله (284.8 میلی متر) از رشدی 37 درصدی برخوردار بود.

حجم بارش ها در حوضه دریاچه ارومیه در دوره یازده ساله 276.3 میلی متر بود که رشد 66 درصدی برای آن گزارش شده است.

حجم آب دریاچه تا چهاردهم اردیبهشت‌ماه به چهار میلیارد و ۷۱۰ میلیون مترمکعب رسید.

براساس این گزارش، حجم بارش های حوضه قره قوم نیز 262.3 میلی متر گزارش شد که نسبت به میانگین دوره مشابه پارسال(107.4) با 144 درصد رشد کرد و نسبت به دوره 50 ساله (192.1)نیز رشد 37 درصدی داشت.

حجم بارش ها در سال آبی جاری در حوضه فلات مرکزی ایران 199.8 میلی متر بود که نسبت به دوره مشابه در سال آبی پارسال(82.4) 142درصد رشد یافت. این درحالی است که در دوره درازمدت این حوضه 147.7 میلی متر بارش با رشد35درصدی داشته است.

براساس این گزارش، حجم بارش ها در حوضه مرزی شرق 100 میلی متر بود که نسبت به دوره مشابه پارسال (34.4 میلی متر) 191 درصد رشد کرد و نسبت به میانگین دوره 50 ساله (93.9 میلی متر) هفت درصد بیشتر شد.

سال آبی از ابتدای مهرماه هر سال آغاز می شود و تا پایان شهریور ماه سال بعد ادامه دارد.

طبق اعلام سازمان هواشناسی امروز برای سواحل دریای خزر، ارتفاعات و دامنه‌های البرز مرکزی، شرق و شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، دامنه‌های زاگرس مرکزی، جنوب و بخش‌هایی از شرق و شمال شرق مانند قسمت‌هایی از استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، کرمان و بخش‌هایی از یزد بارش پراکنده باران گاهی به‌صورت رگبار و رعدوبرق و وزش باد پیش‌بینی شده است.

فردا برای نیمه شرقی کشور انتظار افزایش ابر وجود دارد و از بعدازظهر بارش پراکنده گاهی همراه با رگبار و رعدوبرق و وزش باد رخ می دهد. 

سه‌شنبه علاوه بر نیمه شرقی، برای نواحی شمال غرب و غرب نیز افزایش ابر و بارش پراکنده پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.