پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

پنجمین جلسه متهمان پرونده موسسات مالی غیرمجاز برگزار شد؛

پای استاندار اسبق، استاندار فعلی و رییس اسبق بانک مرکزی به پرونده باز شد+ اسامی

نماینده دادستان در پنجمین جلسه رسیدگی به پرونده متهمان تعاونی‌ البرز ایرانیان گفت: نمی دانیم تسهیلاتی که متهم ردیف اول مدعی است در میان مردم توزیع شده، به کجا رفته است و در واقع معتقدم با این تسهیلات پولشویی می کرده تا منشأ پول ها مفقود شود.

به گزارش جماران، ایرنا نوشت: نماینده دادستان روز دوشنبه در پنجمین جلسه رسیدگی به پرونده متهمان تعاونی های‌ البرز ایرانیان، ولی عصر(عج)، فردوس و آرمان در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست ابوالقاسم صلواتی با اشاره به اظهارات متهم ردیف اول در جلسه گذشته دادگاه، اظهار داشت: آقای امیرحسین آزاد طی چهار سال توانسته 50 میلیارد تومان درآمد داشته باشد و اگر توانایی داشت باید سپرده‌های مردم را افزایش می داد.
در ادامه جلسه همسر حامد کریمی یکی از مدیران البرز ایرانیان که دو سال پیش کشته شد، با ارائه توضیحاتی درباره نحوه قتل همسرش مطالبی را بیان کرد.
خانم مهرنیا گفت: از ابتدا برای تشکیل این تعاونی قرار بود جذب سپرده صورت گیرد و چون اولین تجربه کاری بود همسرم تلاش می‌کرد تا از اطرافیان سپرده بگیرد و بر همین اساس همه اقوام سپرده گذاری کردند.
وی افزود: هر بار که همسرم از آزاد مسائل تعاونی را پیگیری می کرد او می گفت که در حال گرفتن مجوز هستیم ولی در سال 95 آزاد به همراه پدر خود اعضای شورا را جمع کرد و بسیاری از سپرده‌گذاران به پشتوانه پدرش اقدام کردند.
مهرنیا ادامه داد: آزاد فقط می گفت ما به وجوه و سپرده نیاز داریم تا اینکه در بهمن ماه سال 95 عقد کردیم و در اسفند به کیش رفتیم ولی از تعاونی البرز تماس گرفتند که مردم در مقابل موسسه تجمع کرده اند.
وی افزود: همسرم حدود 40 دقیقه تلفنی صحبت کرد و آزاد به او وعده می داد که اوضاع درست می شود و جای نگرانی نیست ولی وقتی از کیش برگشتیم، دیدیم آزاد دستگیر شده است. البته با توجه به عملکرد حبیب نبی نیا رئیس شعبه های کرج تعاونی او نیز باید یکی از متهمان این پرونده می بود، ولی نمی دانم چرا نامی از وی برده نمی شود.
وی گفت: از آن به بعد هیچ سپرده ای از امیر جذب نکردیم ولی چون پشت‌سر آزاد صحبت کرده بود او را به شعبه های مختلف تبعید می‌ کردند.
مهرنیا افزود: قبل از تحویل سال 96 مردم در مقابل شعبه کرج تجمع کرده بودند و برگه ای به شعبه ها فکس شد و در آن پاراف یکی از معاونان بانک مرکزی مبنی بر تایید مجوز موسسه دیده می شد.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط آن زمان به همسرم گفتم که در محل کار خود حاضر نشود ولی او را تهدید کردند که اگر سر کار خود حاضر نشود، حقوقی نخواهد گرفت.
مهرنیا با اشاره به پرونده قتل همسرش گفت: امروز دو سال از قتل همسرم می گذرد و من شاکی اصلی این پرونده هستم.
من و پدرم اولین کسانی بودیم که به بالای پیکر همسرم رسیدیم و دیدیم دستانش را از پشت بسته و به دهانش چسب زده بودند و ظاهرا او را بیرون از منزل به قتل رسانده و پیکرش را به داخل خانه منتقل کرده بودند.
وقتی به آزاد گفتم چطور زنده ای در حالی که دوستت زیر خاک است، او با پوزخندی گفت مگر او را من کشتم. سوال من این است که چه کسانی بانی قتل همسر من بودند.
نماینده دادستان گفت: اظهارات همسر کرمی بیانگر زوایای رفتار آزاد و قریانی است و این دو نفر شعبه های البرز را در شهرستان هایی مانند ایلام و همدان تاسیس می کردند که پدرش زمانی استاندار آنجا بوده و با روابط پشت پرده فعالیت می کردند.

* متهم ردیف اول فقط هشت میلیارد تومان به سپرده گذاران داده است


حسن قریانی متهم ردیف دوم گفت: در زمانی که هنوز موسسه البرز ایرانیان به ثبت نرسیده بود جلساتی تحت عنوان هیات مدیره تشکیل می‌شد و چند جلسه ای با حضور بنده، امیرحسین آزاد و محمد حسن محبیان تشکیل شد البته محبیان تا خرداد ۹۳ حضور داشت.
وی با بیان اینکه ۱۱ میلیارد تومان در زمان تسویه حساب با موسسه به امیرحسین آزاد داده است، افزود: من دو سال است که زندانی هستم اما زمانی که آزاد مراجعه کرد و گفت مشکل نقدینگی دارد، از من خواهش کرد که کمکش کنم و با توجه به ارتباطی که با دیگران داشتم تلاش کردم تا برخی منابع شرکت ولی عصر را با قیمت کارشناسی برای البرز ایرانیان خریداری کنم.
قریانی افزود: اول دی ماه ۹۵ بابت خرید چهار قطعه ملک ۵۰ میلیارد تومان پول نقد به آزاد دادم و اگرچه یک سرمایه گذاری پرخطر بود، ولی تجمعات در مقابل موسسه البرز ایرانیان آغاز شده بود و به دنبال راه حلی برای رفع این مشکلات بودیم.
وی ادامه داد: آزاد اعلام کرده که حساب ۲۴ هزار سپرده گذار را تسویه کرده در حالی که فقط هشت میلیارد تومان از ۵۰ میلیارد تومان در این مساله هزینه شده و بعدها متوجه شدیم که وی ملک پارادیوم را به قیمت ۱۱ میلیارد تومان خریداری کرده است.
وی با اشاره به متواری بودن خود گفت: اگر بنده در مرجع قضایی حاضر نشدم، به دلیل این بود که به دنبال رفع مشکلات بودم تا اینکه در ۲۶ خرداد ۹۶ بازداشت شدم.

* سفر خارجی نداشتم
قریانی هرگونه اتهام حیف و میل و سفرهای خارجی را رد کرد و گفت: هنوز یک مهر خروج از کشور در گذرنامه من وجود ندارد و من اهل مسافرت نیستم.
وی افزود: منزل من از سال ۹۰ تا ۹۶ یک واحد ۲۰۰ متری بوده که بعد از بازداشت من، خانواده ام به شهرستان منتقل شدند. البته من چند خودرو خریداری کرده ام که آن را به عنوان سرمایه گذاری در شرکت برای موسسه ولی عصر هزینه کردم.
قریانی گفت: در بحران های اولیه نیز ۲۰ میلیارد تومان از شرکت ولی عصر پرداختم تا یک سرمایه‌گذاری برای موسسه کرده باشم.

* آزاد با زد و بند به دنبال مجوز بود
نماینده دادستان از نحوه شراکت قریانی با آزاد پرسید و این متهم گفت: در سال ۸۹ فکر تاسیس یک موسسه در شرکت لیزینگ مطرح شد که آن ‌زمان نمایندگی لیزینگ خراسان را داشتم و من گفتم که چنین کاری با توجه به مشکلات امکان‌پذیر نیست.
وی افزود: زمانی که با امیرحسین آزاد آشنا شدم او به من گفت که در جلسه استانداران که با حضور بهمنی رئیس وقت بانک مرکزی برگزار می‌شود، صحبت می‌کند و در آنجا مجوز تاسیس موسسه را می‌گیرد. چون او می گفت به این شخص دسترسی دارد در حالی که من چنین دسترسی نداشتم.
وی همچنین محمدحسن محبی را از اقوام فریدون همتی پدر همسر امیرحسین آزاد نام برد که در جلسات موسسه البرز ایرانیان حضور داشت و گفت: پدر امیرحسین نیز در دفتر موسسه حضور پیدا می کرد.
نماینده دادستان درباره نامه بانک مرکزی مبنی بر اخلال اقتصاد کشور از سوی موسسه البرز ایرانیان از قریانی پرسید و این متهم اظهار داشت: در سال ۹۲ که حساب های موسسه البرز بسته شد، تصور می‌کردیم که مانند سایر موسسات همچون فرشتگان می توان حساب هایی به نام رئیس یا نفر دوم شعبه افتتاح کرد و طی اقرارنامه هایی نیز اعلام می‌کردیم که حساب ها مربوط به موسسه است.
وی افزود: من هشت میلیارد تومان مخفیانه را قبول ندارم زمانی که از موسسه خارج شدم، در آن مقطع حضور نداشتم که بتوانم دستوری بدهم و به موجب توافق با آزاد هشت میلیارد تومان به حساب من واریز شده و پس از آن موسسه پول نداشت و قرار بود به صورت اوراق سپرده املاکی را خریداری کنیم و اقدام به سرمایه‌گذاری کنیم و اگر می خواستم پولشویی کنم این پول‌ها را جای دیگر منتقل می کردم.
نماینده دادستان در پاسخ به قاضی صلواتی که چرا هشت میلیارد تومان را به مبلغ یک ‌میلیارد تومان در هشت حساب ریخته است، گفت: من تصور کردم با تقسیم هشت میلیارد تومان در هشت حساب که هر کدام یک میلیارد تومان باشد به شکلی راحت‌تر می توان کار را انجام داد و به همین دلیل پول ها را دوباره تجمیع کردیم و همه این فعالیت ها در همان شعبه صورت گرفت.
وی درباره واریز هشت میلیارد تومان در ۲۸ اسفند ۹۳ به حساب الهه اسدی گفت: سوءتفاهمی در بازپرسی به وجود آمد و هر آنچه را درک می‌کردم، توضیح دادم و آن موقع جزئیات را به یاد نداشتم.
نماینده دادستان افزود: قبول دارم این پول‌ها از سپرده‌های مردم بوده است. البته وضعیت حساب های آن زمان مثل الان نبود و آن دوره ترازی وجود داشت و نماینده بازرسی داشتیم و تلاش می کردیم تا به عنوان ارزش افزوده و سود برای موسسه این کارها را انجام دهیم.
وی گفت: امیرحسین آزاد و قریانی هیچ سرمایه ای نداشته و مجوزی هم برای حضور در موسسه البرز ایرانیان نداشتند. آنان بدون هیچگونه مجوزی و با ارائه مدرک جعلی به موسسه فردوسی ورود کردند و سپس اقدام به اخذ سپرده کردند.
نماینده دادستان افزود: بانک مرکزی برای ساماندهی مجوز می داد نه اخذ سپرده و متهمان با علم به این موضوع و با سوءنیت اقدام می کردند.
قاضی صلواتی ادامه رسیدگی به این پرونده را به فردا ساعت ۱۳ موکول کرد و از اصحاب رسانه و سایر حاضرین جلسه برای کوچک بودن محل برگزاری جلسه عذرخواهی کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.