شاخه نظامی حزب‌الله در سال 2008 میلادی توسط وزارت کشور انگلیس ممنوع اعلام‌شده بود، اما مقام‌های انگلیس برای حفظ روابط خود با دولت لبنان، شاخه سیاسی این گروه را تحریم نکرده بودند.

به گزارش جماران؛ دولت انگلیس امروز جمعه با انتشار بیانیه‌ای رسماً اعلام کرد که ممنوعیت فعالیت جنبش حزب‌الله که دوشنبه گذشته از سوی وزیر کشور اعلام‌شده بود به اجرا درآمده و ازاین‌پس طرفداری از این گروه جرم محسوب می‌شود.

به نقل از وزارت کشور انگلیس، این قانون پس‌ازآن به اجرا درآمد که نمایندگان پارلمان از دوشنبه گذشته درباره تروریستی خواندن به گروه حزب‌الله، انصار الاسلام و جماعت نصرت الاسلام و المسلمین بحث و بررسی کردند. 

بر اساس این بیانیه، هر سه گروه یادشده از امروز در فهرست گروه‌های تروریستی قرارگرفته و طبق قانون تروریسم سال 2000 عضویت و یا دعوت به طرفداری از این گروه‌ها جرم و 10 سال زندان دارد. 

ساجد جاوید دوشنبه گذشته مدعی شده بود که حزب‌الله به اقدامات خود برای بی‌ثبات کردن وضع شکننده خاورمیانه ادامه می‌دهد و 'ما نمی‌توانیم تفکیکی بین شاخه نظامی تحریم شده این گروه و شاخه سیاسی آن قائل شویم.'

وی افزود: «به همین جهت، تصمیم گرفته‌ام که کل گروه را ممنوع اعلام کنم.»

جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس هم اظهار کرد که تمایزی بین شاخه نظامی و سیاسی حزب‌الله وجود ندارد و با تحریم کردن حزب‌الله به هر شکل ممکن، دولت پیامی آشکار می‌دهد که فعالیت‌های این گروه در منطقه کاملاً غیرقابل‌قبول و زیان‌بار برای امنیت ملی انگلیس است. 

این اقدام لندن در حالی صورت گرفته است که حزب‌الله لبنان در این کشور فعالیت سیاسی داشته و در دولت جدید سعد حریری 3 وزیر دارد.

شاخه نظامی حزب‌الله در سال 2008 میلادی توسط وزارت کشور انگلیس ممنوع اعلام‌شده بود، اما مقام‌های انگلیس برای حفظ روابط خود با دولت لبنان، شاخه سیاسی این گروه را تحریم نکرده بودند. 

در حال حاضر مجموعاً 77 نهاد بین‌المللی بر اساس قانون تروریسم سال 2000 انگلیس در فهرست نهادهای ممنوعه قرار دارند.

بر اساس گزارش المیادین، جنبش حزب‌الله در واکنش به‌قرار گرفتن این حزب در فهرست گروه‌های تروریستی توسط انگلیس تأکید کرد که لندن در اتخاذ این تصمیم، از آمریکا دنباله‌روی کرده است.

752533

نعیم قاسم: انگلیس خود حامی تروریسم است

شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان در واکنش به اقدام انگلیس در درج نام حزب الله در فهرست تروریسم تاکید کرد: انگلیس خود یکی از حامیان تروریسم و عضو ائتلاف های متجاوز علیه ملت های منطقه است و شایستگی ندارد که تعیین کند چه کسی در فهرست تروریسم قرار بگیرد.

به نقل از خبرگزاری لبنان ، وی در مراسمی در شهر بعلبک لبنان افزود: انگلیس شایستگی آن را ندارد که تعیین کند چه کسی یا طرفی در جهان تروریست هست یا نیست؛ زیرا انگلیس خود حامی اسرائیل است و از تروریسم تکفیری پشتیبانی می کند. همچنین این کشور عضو ائتلاف های تجاوزگر علیه ملت ها از جمله یمن و سوریه است.

این مقام حزب الله لبنان تاکید کرد: خود انگلیس نیاز به حسن رفتار دارد؛ اما حزب الله از دید مردم خود و ملت های منطقه، مقاومتی شریف است که همواره به آزادی و کرامت و استقلال شناخته می شود. حزب الله جزء لا ینفک ملت شریفی هست که مخالف هرگونه تجاوز و اشغالگری است.

معاون دبیرکل حزب الله لبنان تصریح کرد: درج نام حزب الله در فهرست تروریسم از سوی انگلیس، محکومیتی برای این کشور است و نشانگر آن است که این کشور به دنبال بازیابی تاریخ تاریک استعماری خود و تاسیس رژیم اسرائیل با وعده 'بلفور' است؛ از این رو با این اقدام اخیرش نشان داد که حامی تروریسم است و شایستگی آن را ندارد که در موقعیت بین المللی تعیین کند چه تشکیلات و احزاب و جریان هایی را در فهرست تروریسم قرار دهد.

نعیم قاسم گفت: این اقدام انگلیس, یک نشان افتخار دیگری برای حزب الله به شمار می رود و بیانگر آن است که حزب الله در ارائه الگو و تصویری از آزادگان جهان موفق عمل کرده است. آنها می خواهند این تصویر را مخدوش کنند اما هرگز نخواهند توانست. ظلمت نمی تواند جلوی نور را بگیرد و نور می آید تا تاریکی را از بین ببرد. 

سوریه: انگلیس حق اتهام زنی به دیگران را ندارد

وزارت خارجه سوریه اعلام کرد که انگلیس سال هاست که از تروریست ها حمایت می کند و شایستگی اتهام زنی به دیگران ندارد.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه(سانا) یک مقام مسئول در وزارت خارجه سوریه جمعه شب اقدام انگلیس در گنجاندن نام حزب الله لبنان در لیست گروه های تروریستی را به شدت محکوم کرد.

وی که نامش در خبر ذکر نشده افزود: این اقدام انگلیس تاکیدی بر دشمنی تاریخی این کشور با امت عربی است. 

این مقام سوری بیان کرد: انگلیس دلال تقسیم کشورهای عربی از طریق پیمان های سایکس پیکو و بالفور است که به غصب فلسطین و آوارگی میلیون ها فلسطینی منجر شد و همواره شریک اصلی در تجاوز به کشورهای عربی از تجاوز به مصر تا تجاوز به سوریه در سال 2018 به سوریه بوده است که نشانه دنباله روی از آمریکا در منطقه است.

وی تصریح کرد: برکسی پوشیده نیست انگلیس میزبان گروه های مختلف دارای اندیشه های تکفیری است و از گذشته تاکنون در راستای خدمت به سیاست های خصمانه اسرائیل از گروه های تروریستی حمایت و پشتیبانی کرده است.

این منبع رسمی در وزارت خارجه سوریه گفت: طرفی که چنین سیاستی را در پیش گرفته کم ترین شایستگی برای اتهام زنی به دیگران را ندارد بویژه اتهام زنی به حزب الله لبنان که یک حرکت مقاومت ملی در مقابل اشغالگری اسرائیل است.

وی افزود: فعالیت حزب الله براساس قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل متحد قانونی است و نیازی به اجازه کشوری ندارد که خود تاریخی سیاه در آوارگی ملت ها و غصب حقوق آن ها دارد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.