وزیر خارجه آمریکا مدعی شد: ما کشورهای زیادی را داشته ایم که برای پیوستن به این اتحاد اعلام آمادگی کرده اند که خیلی هم در آینده دور نخواهد بود. ما طرح هایی را ارائه می دهیم که واکنشی نداشته باشد.

به گزارش جماران؛ وزیر خارجه آمریکا که در ایجاد ناتوی عربی علیه ایران با شکست مواجه شده است، بار دیگر اظهار کرد به دنبال ایجاد یک اتحاد علیه ایران است که او آن را تاریخی توصیف کرد.

مایک پمپئو روز چهارشنبه در گفت و گو با شبکه فاکس نیوز که حامی سیاست های ترامپ است، این مطلب را در پاسخ به این سوال که آیا به دنبال ایجاد اتحادی همچون ناتو در خاورمیانه علیه ایران هستید، مطرح کرد.

وی افزود: این گفت و گوها ادامه دارد. ما با همه کشورهای منطقه برای توسعه یک اتحاد تاریخی برای حفظ امنیت آمریکا، مردم منطقه و همچنین اروپا کار می کنیم.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: ما کشورهای زیادی را داشته ایم که برای پیوستن به این اتحاد اعلام آمادگی کرده اند که خیلی هم در آینده دور نخواهد بود. ما طرح هایی را ارائه می دهیم که واکنشی نداشته باشد.

پمپئو که سعی دارد در همه سخنان خود به نوعی ترامپ را فرمانده سیاست خارجی معرفی کند، بار دیگر اظهار کرد: رئیس جمهوری ترامپ نیز این مساله را متذکر شده است که با برنامه باشیم. ما چارچوب استراتژیکی را توسعه خواهیم داد که خاورمیانه را برای سال های آتی با ثبات تر نگهدارد.

وی ابراز اطمینان کرد که می توانند چنین اتحادی را شکل دهند و افزود: فکر می کنم همه کشورها می فهمند که این کار با بهترین منافع آنها همسو است. ما کار بر روی جزئیات این طرح را آغاز کرده ایم.

خبرنگار در ادامه به مساله ولیعهد سعودی و قتل جمال خاشقچی اشاره کرد و پرسید: شب گذشته یکی از سناتورها به من گفت چرا سفیر سعودی در واشنگتن از خاشقچی خواست تا برای گرفتن مدارک مربوط به ازدواجش به استانبول برود، چرا او هنوز در واشنگتن است؟ آیا قرار است اقدام دیگری در نتیجه قتل خاشقچی انجام شود؟

وزیر خارجه آمریکا جواب داد: تعداد زیادی نکته وجود دارد که باید به آن توجه کرد.

این خبرنگار افزود اما سفیر سعودی در واشنگتن برادر ولیعهد است.

پمپئو ادامه داد: حرفه ای نمی دانم که بخواهم درباره اطلاعات آمریکا صحبت کنم اما شما باید به نکات موجود در این ماجرا توجه کنید. آنچه می گویید همه درک عمیق آمریکا از آنچه اتفاق افتاده نیستند.

وی با تاکید بر اینکه رابطه مهمی بین آمریکا و پادشاهی سعودی وجود دارد، اضافه کرد: ما قصد داریم که به بهترین شکل، برای تداوم این رابطه کار کنیم.

وزیر خارجه آمریکا با ادای احترام به خاشقچی اظهار کرد: این دولت قبلا اقداماتی را انجام داده است و ترامپ هم بارها گفته است که برای یافتن حقایق قتل وحشتناک خاشقچی مبادرت می کنیم. ما به پاسخگو کردن تمام افرادی که به این مساله مرتبط هستند، ادامه می دهیم. این یک تعهد آمریکایی است که با مجموعه ارزش های ما سازگار است و آن را دنبال می کنیم.

خبرنگار با اشاره به آنچه که او تهدید ایران نامید، پرسید: من می دانم که ایالات متحده به یک بازیگر قوی که عربستان سعودی است، برای اتحاد علیه ایران نیاز دارد، می توانید این وضعیت را تشریح کنید؟

پمپئو پاسخ داد: رئیس جمهوری شامگاه گذشته (در کنگره) درباره آن صحبت کرد. ما وارد توافقی شدیم که به ایران اجازه می داد به دنبال برنامه اتمی خود برود. ما از این توافق خارج شده ایم و اکنون یک کمپین جدی شروع شده است تا برای آزادی بیان مردم ایران کار کند.

وی با این ادعا که می دانیم آنها نمی خواهند در سوریه، یمن، عراق و لبنان بجنگند، گفت: اکنون چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران است، آن یک شکست تلخ برای مردم ایران بوده است و ادامه می دهد که بزرگترین کشور حامی تروریسم در جهان باشد و ما قصد داریم همه اینها را اصلاح کنیم.

پمپئو در شرایطی ادعای ناروایی را که همه طرف های برجام و همچنین مذاکره کنندگان آمریکایی آن را رد می کنند، تکرار می کند که به طور اساسی جمهوری اسلامی ایران در دکترین دفاعی خود سلاح اتمی را ندیده است، ضمن آنکه برجام دقیقا برای همین منظور گفت و گو شد.

13 بار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی هم موید آن است که ایران به تعهدات خود پایبند بوده است.

خبرنگار اظهار کرد: با این وجود متوجه شدم که بسیار مهم بود که عربستان سعودی یک شریک در این زمینه باشد. آیا هنوز هم آنها را در مبارزه با ایران و تروریست ها شریک می دانید؟

وزیر خارجه آمریکا با صراحت اعلام کرد: بله.

استاندارد دوگانه آمریکا در قبال قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد حاکمان فعلی ریاض که در کنسولگری عربستان در استانبول توسط عوامل محمد بن سلمان ولیعهد سعودی کشته شد، نشان دهنده تاثیر دلارهای نفتی این کشور بر کاخ سفید است که این روزها یک بساز و بفروش هم در آن حکمرانی می کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.