همایش ملی فرهنگ دفاعی ـ امنیتی بر اساس آموزه های مهدوی با سخنرانی آیت الله جوادی آملی در محل سالن همایش بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار گردید.

به گزارش جماران، ظهور منجی موعود یک اعتقاد عمومی در تمامی ادیان است. کتاب های مقدس آسمانی، چه آنها که بخشی یا تمام آنها وجود دارد و چه آنها که منقولاتی از آنان در کتاب های دیگر آمده است، بشارت داده اند که جهان در سیطره ظلم و فساد نمی ماند؛ بلکه جماعت صالحان به امامت "رهبر موعود" عدل و داد را در گیتی حاکم خواهند کرد.

ریشه دار بودن اعتقاد به مهدی و منجی، موجب آماده بودن مردم اعصار گوناگون برای پذیرش و تبعیت وی شده و می شود. از همین رو، این مفهوم موجب سوءاستفاده فریبکاران و شیادانی شده است که در طول تاریخ با ادعاهای دروغین، خود را مهدی یا از یاران او معرفی کردند تا از رهگذر عقیده پاک مردم به نیات آلوده خویش دست یابند. اتفاقاً بسیاری از این مدعیان، در نقشه خود موفق شده و به مقصود خود رسیده اند؛ چه مدعیان کوچکی که اهداف مالی و رمالی داشته اند، و چه مدعیان بزرگی که توانستند با این ادعا حکومت های عریض و طویل یا مذاهب منحرف دیرپا و گسترده ای برای خویش دست و پا کنند.

همچنین دشمنان اسلام و انسانیت که همواره در ترس از حاکمیت عدل و انسان کامل به سر می برند، از یک سو با ساخته و پرداخته کردن سؤالات و شبهات، تلاش دارند که یا اعتقاد به ظهور منجی را در دل آدمیان سست کنند؛ و از سوی دیگر با تحمیق رسانه ای و ساختن فیلم های سینمایی، چهره ای هولناک از آن مرد الهی بیافرینند!

در واکنش به اینگونه اقدامات، خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ در پایان هفته سلسله مطالبی متقن و مستدل در باب مهدویت ــ با عنوان "در انتظار منجی" ــ تولید و منتشر می کند؛ تا هم عرض ارادتی باشد به محضر امام زمان حضرت حجة بن الحسن المهدی(عج) و هم گامی باشد برای روشنگری درباره مسأله مهدویت در عصر هجوم غبارها و فتنه ها.

 

"همایش ملی فرهنگ دفاعی ـ امنیتی بر اساس آموزه های مهدوی" امروز پنج شنبه 29 آذر 1397 در شهر قم برگزار شد.

حضرت آیت الله العظمی «عبدالله جوادی آملی» در این همایش بیاناتی ایراد کردند که در پنجاه و سومین قسمت از سلسله مطالب در انتظار منجی، به خوانندگان ابنا تقدیم می شود:

 

           

**  ویژگی های نظام مهدوی در بیان آیت الله جوادی آملی  **

حضرت آیت الله جوادی آملی در سخنانی در "همایش ملی فرهنگ دفاعی ــ امنیتی بر اساس آموزه های مهدوی"، به تبیین فرهنگ مهدویت در بخش دفاعی مملکت پرداختند.

بخش های مهم سخنرانی ایشان در این زمینه به شرح زیر است:

* ما هم می توانیم مهدوی شویم

به ما گفته اند که شما هم می‌توانید مهدویتی فکر کنید و مهدوی بشوید. برای اینکه مهدوی بشوید از امام دوازدهم شروع نکنید؛ چون مهدویت مهدی(عج) از دوازدهمین امام بودن شروع نشده است.او فرزند رسول گرامی و امیرالمؤمنین و ائمه هدیٰ ــ علیهم السلام ــ است.

به ما گفته اند که مهدوییتان را نه تنها می‌توانید از شناسنامه شروع کنید، بلکه باید از آن شروع کنید. هر انسانی وقتی به دنیا آمد شناسنامه او به عهده پدر و مادر اوست و وقتی بالغ شد شناسنامه اش را خود باید تنظیم کند. وجود مبارک حضرت رسول و امیرالمؤمنین ــ سلام الله علیهما ــ الی یوم القیامه فرمودند: ما حاضریم شما را به عنوان فرزندی قبول کنیم؛ در هر زمان و در هر زمین بگویید "یا رسول الله! یا ولی الله!" و پیوند ناگسستنی با ما برقرار کنید می‌شوید فرزند ما؛، وقتی فرزند ما شدید نه تنها رسولی و علوی فکر می‌کنید، بلکه حسنی و حسینی می‌اندیشید، سجادی و باقری و صادقی و کاظمی و رضوی و تقوی و نقوی و عسکری می‌اندیشید و مهدوی فکر می‌کنید.

این هنر دین‌پروری است که شما می‌توانید فرزند رسول خدا باشید و همانند وجود مبارک آن حضرت، از آغاز تا انجام، دین را با جان بپذیرید؛ نه اینکه فقط در عصر او مهدوی بشوید.

* ویژگی نظام مهدوی چیست؟

خصیصه نظام مهدوی این است که انسان آنچه را که وجود مبارک رسول گرامی و سیزده معصوم دیگر فرمودند عملی می‌کند و "قائم بالعدل" می‌شود.

یک وقت یک کسی می‌خواهد فردی زندگی کند؛ نه بیراهه برود و نه راه کسی را ببندد؛ فقط طمع بهشت دارد یا خوف از جهنم. این شخص، هرگز مهدوی نمی‌اندیشد. او عادل است؛ اما هر عادلی، مهدوی نخواهد بود.

* انسان مهدوی؛ عادل؟ یا قائم بالعدل؟

دین نگفت عادل، مهدوی است؛ دین گفت "قائم بالعدل، مهدوی است".

در سوره حدید(1) فرمود ما به اینها گفتیم شما بایستید؛ تنها روی عدل بایستید، تنها روی قسط بایستید.

* قائم بالعدل کیست؟

کسی که قائم بالعدل و بالقسط است نه تنها اجازه نمی‌دهد کسی به او ستم بکند و نه تنها به خود اجازه نمی‌دهد که به دیگری ستم بکند، بلکه اجازه نمی‌دهد ثالثی به رابعی ستم بکند. این قائم بالقسط است؛ اگر کسی قیام به قسط کرد دیگر اهل قعود نیست.

در بیانات نورانی حضرت امیرالمؤمنین(ع) است که "جز ملت فرومایه کسی ستم‌پذیر نیست". ملتی که نفوذ بیگانه را تحمل می‌کند ذلیلِ محض است.

* چگونه فرزند علی(ع) شویم؟

ما می‌خواهیم شناسنامه بگیریم و علوی بشویم. می خواهیم فرزند علی(ع) شویم. ما را به عنوان فرزند علی می‌پذیرند؛ اگر نمی‌پذیرفتند که اعلام نمی‌کردند اگر پیوند با ما برقرار کنید فرزند ما می شوید. خُب، ما می‌خواهیم بشویم فرزند علی؛ حضرت فرمود: اگر بچه من هستی سنگ را از هر جا آمد برگردان؛ سنگ‌پذیر نباش؛ سنگ‌خور نباش.

اینکه می‌بینید ما سالها جنگ را تحمل کردیم برای اینکه فرزند علی(ع) بودیم. به ما گفت: جز ملت فرومایه، هیچ کس ستم‌پذیر نیست. سنگین‌ترین کار را این مملکت را فرزندان شما انجام دادند.

خون شهید، آلودگی استکبار را پاک می‌کند

مستحضرید که این زیارتنامه‌ها برای ما درس است در این زیارتنامه‌ها می‌خوانیم که «طبتم و طابت الأرض التی فیها دفنتم» شهید درست است که در برابر مرکّب عالم, خون شهید مرجوح است و آن راجح اما در برابر هر باران و تگرگ و برفی، حرف اول را می‌زند چون برف, تگرگ، باران و آب، آلودگی‌ها را پاک می‌کند اما پاک کردن خباثت استکبار از اینها برنمی‌آید، این سگ اگر به ظرفی دهن زد می‌گویند «ولوق» این را خاک پاک می‌کند, آب پاک می‌کند, اما ولوق استکبار را نه خاک پاک می‌کند نه آب, این تنها خون شهید است که این ولوق استکبار امریکا و صهیونیستی را پاک می‌کند، خون شهید استکبار را پاک می‌کند، استعمار را پاک می‌کند، استثمار را پاک می‌کند استعباد را پاک می‌کند، مگر باران می‌تواند این آلودگی را پاک کند، باران فقط همین آلودگی‌ها ظاهری را پاک می‌کند، این زیارتنامه به ما درس مهدویت می‌دهد.

میوه طیب این سرزمین, مردان بزرگ‌اند، مردان عفیف‌اند, مردان منزّه از اختلاس و نجومی‌اند, مردانی که نه بیراهه می‌روند نه راه کسی را می‌بندند، این میوه طیب یک مملکت است اگر شهید, خون داد و این سرزمین را شیار کرد و آماده میوه دادن شد، ما موظفیم شجره طوبای این سرزمین باشیم. قرآن می‌گوید کشور پاک شده, مردان پاک و پاکباخته تحویل می‌دهد.

* قوی بودن در آئین مهدویت

ایشان در ادامه بر ضرورت توانمند بودن نیروهای مسلّح در همه حال نسبت به مقابله با دشمنان اشاره کرده و بیان داشتند: مطلب دیگری که براساس آئین مهدویت است فرمودند شما به کسی حمله نکنید اما طرزی دفاعتان و نظامتان و ارتشتان و نیروی مسلّحتان توانمندانه زندگی کند که احدی طمع در شما نکند، می‌بینید این آیه ﴿ولیجدوا فیکم غلظة﴾ امر غایب است به دشمنان می‌گوید, دشمنان ما به امر حاضر گوش نمی‌دهند، چه برسد به امر غایب, یعنی حتما باید بترسند، این امر غایب به بیگانه است, امر حاضر به آشناست یعنی مرد باش تا احدی طمع نکند، مثل قلّه دماوند باش یعنی طرزی نظامی‌تان و استحکامتان باشد که احدی طمع نکند، یعنی آن‌قدر باید ستبر باشید الآن قله دماوند و سلسله جبال البرز کاری به کسی ندارد ولی احدی به خودش اجازه نمی‌دهد با بیل و کلنگ به جنگ قله دماوند برود. فرمود آن قدر استوار و قائم بالعقل و العدل باشید که کسی در شما طمع نکند، شما که کاری به کسی ندارید؛ بنابراین وظیفه همه ما این است که در ساختار دفاعی‌مان و امنیتمان نهایت علم و عقل داشته باشیم ایستادگی داشته باشیم.

* لزوم وجود شعر حماسی در فرهنگ انقلاب اسلامی

مطلب بعدی آن است که ما در این مملکت گریه زیاد کرده و می‌کنیم کار خوبی است, شعرهای آئینی زیاد داشته و داریم، شعرای آئینی فراوان داریم، کار خوبی است، اما این مملکت همه‌اش مملکت گریه نیست، جای مرحوم فردوسی خالی است، شما حتماً باید بیاندیشید، شعرای فردوسی‌منش تربیت کنید که حماسه را در کشور زنده نگه بدارد، با گریه مشکل حل نمی‌شود، با حماسه مشکل حل می‌شود! ما فردوسی کم داریم، البته مثل فردوسی شدن کار راحتی نیست. فردوسی کسی است که در توحید الهی یک شعر باعظمت فیلسوفانه گفت که مرحوم صدرالمتألهین به عنوان سند از او نقل می‌کند این فردوسی با آن عظمت فلسفی‌اش از یک سو، این ایران را با دست خالی رستم و اسفندیار حل کرد، ما صدها رستم تربیت کردیم صدها اسفندیار تربیت کردیم, رستم کجا این عزیزان ما کجا, اسفندیار کجا این عزیزان ما کجا. یک فردوسی می‌خواهیم که این انقلاب را خوب تبیین کند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1. ﴿ لَقَدْ أَرسَلنَا رُسُلَنَا بِالبَیِّنَاتِ وَأنزَلنَا مَعَهُمُ الکِتَابَ وَالمیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسطِ وَأنزَلنَا الحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِیَعلَمَ اللَّهُ مَنْ یَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَیْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزِیز ــ ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب (آسمانی) و میزان (شناسایی حقّ از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند؛ و آهن را نازل کردیم که در آن نیروی شدید و منافعی برای مردم است، تا خداوند بداند چه کسی او و رسولانش را یاری می‌کند بی‌آنکه او را ببینند؛ خداوند قوّی و شکست‌ناپذیر است﴾ (سوره حدید، آیه 25)

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.