مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: همان گونه می دانید برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصمیماتی در خصوص فروش سلاح به کشورهایی که در جنگ یمن دست دارند اتخاذ کردند و این مساله در حال حاضر در سطح کشورها باقی مانده است.

به گزارش جماران؛ «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوشنبه شب اعلام کرد که در حال حاضر خواست مشترکی در این اتحادیه برای توقف فروش سلاح به عربستان وجود ندارد.

به گزارش روسیا الیوم، موگرینی افزود: مساله توقف فروش سلاح به عربستان در شرایط کنونی که تمرکز بر وضعیت یمن و ارائه کمک های بشر دوستانه به این کشور معطوف است در دستور کار اتحادیه اروپا نیست.

وی که در یک کنفرانس خبری صحبت می کرد، گفت: همان گونه می دانید برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصمیماتی در خصوص فروش سلاح به کشورهایی که در جنگ یمن دست دارند اتخاذ کردند و این مساله در حال حاضر در سطح کشورها باقی مانده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اضافه کرد: ما در حال حاضر می خواهیم تا از تلاش های مارتین گریفیتس فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن که برای از سرگیری مذاکرات سیاسی تلاش می کند حمایت کنیم.

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه پیش تر گفته بود که پاریس به زودی در مورد اعمال تحریم بر افراد مرتبط با قتل «جمال خاقشچی» تصمیم گیری خواهد کرد.

این در حالی است که «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان روز دوشنبه از تحریم هجده تبعه عربستان به دلیل ارتباط با قتل خاشقچی خبر داد. وی گفت: ممنوعیت ورود به کشورهای شنگن، از جمله مجازات هایی است که ما برای سعودی های مرتبط با قتل خاشقچی درنظر گرفته ایم. این تصمیم پس از هماهنگی نزدیک با فرانسه و انگلیس اتخاذ شده است.

پس از قتل خاشقجی بسیاری از مقام های اروپایی و آمریکایی مواضع تندی علیه عربستان اتخاذ کرده و خواستار اجرای اقداماتی از جمله تحریم فروش سلاح به ریاض شدند. جنگ علیه یمن نیز از جمله عواملی بود که باعث شدت یافتن فشارها بر عربستان شد.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان ماه گذشته گفته بود که دولتش تا اطلاع ثانوی قراردادهای جدید فروش تسلیحات به عربستان را تائید نخواهد کرد اما فرانسه و انگلیس که بزرگترین کشورهای اروپایی فروشنده سلاح به سعودی ها هستند، تاکنون مواضع مشابهی اتخاذ نکرده اند.

خاشقچی 59 ساله، سردبیر پیشین روزنامه سعودی «الوطن» و نشریه واشنگتن پست، دوم اکتبر گذشته (10 مهرماه) برای انجام امور اداری مربوط به ازدواج خود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد اما هرگز از آن خارج نشد.

این قتل توسط عوامل سعودی انجام شده و آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به این نتیجه گیری رسیده که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی دستور این قتل را داده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.