آیت الله محقق داماد گفت: در صد سال قبل یک شیخ فقیه از بعد اجتهادی یک دموکراسی برای ایران درست کرده که در آن زمان از پیشروترین دموکراسی های منطقه بود که هنوز ترکیه و کشور های دیگر به آن دموکراسی نرسیده بودند و این را برای ما آخوند خراسانی در نظر گرفته بود. ای کسانی که از عمامه و لباس روحانیت گله مندید ولی بدانید که یک روزی روحانیت دموکراسی را برای شما خواست.

سخنرانی آیت الله محقق داماد(مولف کتاب) در مراسم رونمایی از کتاب «مکتب اجتهادی آخوند خراسانی»

به گزارش جماران؛ آیت الله محقق داماد در مراسم رونمایی از کتاب خود به نام «مکتب اجتهادی آخوند خراسانی» که عصر امروز در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد، گفت: من به این بیت از شعر حافظ رسیدم و آن را لمس کردم که «از دم صبح ازل تا آخر شام ابد / دوستی و مهر بر یک عهد و یک میثاق بود». واقعیت این است که همه فضلایی که در این مراسم سخنرانی کردند، تنها به دلیل مهر و محبتی که در قلبشان هست، این کار را کردند.

وی افزود: کتاب های زیادی درباره آخوند خراسانی نوشته شده، اما کتاب استاد اکبر ثبوت را مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی توسط آقای دعایی فرستادند و خواندن آن را به من پیشنهاد کردند که متاسفانه هنوز هم منتشر نشده است.

وی در پاسخ به این پرسش که چه امری باعث شد که او به فکر نوشتن چنین اثری بیفتد، اظهار داشت: این اثر تنها نیست و تازه آغاز کار من است و چندین کتاب دیگر نیز در این باره آماده شده که بزودی منتشر می شود. علت آن هم این است که ما در کشوری زندگی می کنیم که نامش جمهوری اسلامی است و چهل سال قبل قانون اساسی آن نوشته شد و بعدها نیز اصلاحاتی روی آن انجام شد، اما به یک نکته در قانون اساسی توجهی نشده و آن این است که 10 پست کلیدی به شخصی به نام مجتهد داده شده است.

علامه محقق داماد افزود: رهبری، رئیس دیوان عالی کشور، دادستان کل کشور، رئیس قوه قضاییه و شش فقیه شورای نگهبان باید مجتهد باشند. بعدها یکی از شروط انتخاب وزیر اطلاعات را نیز مطابق قوانین عادی اجتهاد دانستند. یعنی شما اگر میخواهید نماینده مجلس شوید باید مجتهدین تایید کنند و همچنین قانونی که در مجلس تصویب یا تفسیر می شود، نیاز به تایید مجتهدین دارد و همین طور قوه قضاییه و...

وی بیان کرد: با توجه به این نکته مهم، کشور را اجتهاد اداره می کند. بنابراین چه باید کرد که مشکلات برای این کشور به وجود نیاید؟ هر روز با هر مسأله کوچک شرعی، چه مشکلاتی که برای کشور به وجود نمی آید. برای نمونه سفیر کشور باید دستش را باند ببندد تا با یک خانم دست ندهد.

محقق داماد گفت: در صد سال قبل یک شیخ فقیه از بعد اجتهادی یک دموکراسی برای ایران درست کرده که در آن زمان از پیشروترین دموکراسی های منطقه بود که هنوز ترکیه و کشور های دیگر به آن دموکراسی نرسیده بودند و این را برای ما آخوند خراسانی در نظر گرفته بود. ای کسانی که از عمامه و لباس روحانیت گله مندید ولی بدانید که یک روزی روحانیت دموکراسی را برای شما خواست. من به این جهت این کتاب را نوشتم که بدانید آنی که روزی دغدغه دموکراسی برای شما داشت، روحانیت بود.

وی گفت: یک فقیه در آن زمان از چارچوب فقاهت مشکلات را حل کرده و اجتهاد را تحقق بخشیده و در چارچوب اجتهاد پویای شیعی، دموکراسی و مردم سالاری به تمام را برای ما آورده است. امروز ما به یک آخوند خراسانی و یک فقیهی نیاز داریم که کسی روی حرفش حرف نزند. من طلبه جوانی بودم که مدرس هم بود. زمانی که کتاب حجاب آیت الله مطهری منتشر شد، یک عده دگم متحجر شروع به سروصدا کردند که این کتاب بی حجابی را پرورش می دهد، یک فقیه که مرحوم پدرم بود، سرکلاس درسش گفت که هر کسی حرف دارد با من  صحبت کند. این فرد آثار مرا به زبان فارسی نوشته است. بعد از آن دیگر کسی حرفی نزد. بنابراین ما به یک آخوند خراسانی قوی نیازمندیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.