انتصاب نطق دو نماینده اصلاح‌طلب به افرادی در نظام دلیلی بر شکایت سایر نمایندگان ندارد. چون اگر صحبت‌های آن‌ها را توهین به برخی از ارکان نظام بدانیم مطمئناً مدعی‌العموم بدون شکایت شاکی خصوصی می‌تواند شخص را احضار کند و درنهایت برخوردهای لازم و قانونی را انجام دهد.

به گزارش جماران؛ نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: در نطق دو نماینده اصلاح‌طلب بیشتر نهادهای حاکمیتی زیر سؤال رفتند و شکایت نمایندگان از آن‌ها ازنظر حقوقی، مؤثر در مقام نیست چون شاکی خصوصی باید کسی باشد که شخصاً از کلام و عمل شخص دیگری متضرر شده باشد.

یحیی کمالی پور نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد و نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به نطق دو نماینده اصلاح‌طلب و شکایت تعدادی دیگر از نمایندگان از آن‌ها، گفت: نطق نمایندگان باید در راستای نمایندگی‌شان باشد. هر نماینده‌ای خارج از وظایف نمایندگی‌اش صحبت‌هایی را کند که بار حقوقی داشته باشد نتیجه آن صحبت‌ها زیر سؤال رفتن، تشویش، هتک حیثیت و یا هر عنوان دیگر مجرمانه‌ای می‌شود که قابل‌پیگیری است و امکان شکایت وجود دارد.

او ادامه داد: انتصاب نطق دو نماینده اصلاح‌طلب به افرادی در نظام دلیلی بر شکایت سایر نمایندگان ندارد. چون اگر صحبت‌های آن‌ها را توهین به برخی از ارکان نظام بدانیم مطمئناً مدعی‌العموم بدون شکایت شاکی خصوصی می‌تواند شخص را احضار کند و درنهایت برخوردهای لازم و قانونی را انجام دهد.

نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تاکید کرد: در نطق دو نماینده اصلاح‌طلب بیشتر نهادهای حاکمیتی زیر سؤال رفتند و شکایت نمایندگان از آن‌ها ازنظر حقوقی، مؤثر در مقام نباشد چون شاکی خصوصی باید کسی باشد که شخصاً از کلام و عمل شخص دیگری متضرر شده باشد که در اینجا نطق دو نماینده بیشتر حاکمیت را زیر سؤال برد و این موضوع نیاز به شاکی خصوصی ندارد و مدعی‌العموم می‌تواند ورود کند.

کمالی‌پور افزود: در غیر این صورت ازنظر حقوقی نماینده‌ای نمی‌تواند از دیگری شکایت کند و بگوید که ایشان به سپاه یا شورای نگهبان توهین کرده است. در این موارد شورای نگهبان یا سپاه می‌توانند شاکی باشند و نمایندگان نمی‌توانند از قبل آن‌ها که شخصیت حقوقی مستقل دارند شکایت کنند.

این نماینده مجلس گفت: آزادی باید مبتنی بر وظایف نمایندگی باشد. من معتقد به این نیستم که اگر ما در مسائل کشور مشکل‌داریم عموم و اطلاق را زیر سؤال ببریم. ممکن است که من به عملکرد نهادی از نهادهای انقلابی انتقاد داشته باشم اما اینکه کلیت آن را زیر سؤال ببریم و نابود کنیم خلاف قانون اساسی است که در قانون اساسی پیش‌بینی‌شده و رسمیت پیداکرده است و نباید انتقادات تعمیم به‌کل شود.

کمالی پور تاکید کرد: آنچه از بیان این دو نماینده بزرگوار در جامعه نشر پیدا کرد این است که آن‌ها عموم و کلیت را زیر سؤال بردند. نمایندگان از نهادهای مختلف انتقاد می‌کنند و اگر امکان تذکر باشد تذکر می‌دهند. اگر امکان سؤال باشد سؤال می‌کنند یا تحقیق و تفحص می‌کنند. این‌ها وظایف نمایندگی است که تاب حال کسی به دلیل آن احضار، محاکمه و یا مجازات نشده است.

او ادامه داد: اگر ما در یک کشور زندگی می‌کنیم الزاماً باید چارچوب حاکم بر آن کشور را بپذیریم و نمی‌توانیم به آن خدشه وارد کنیم و زیر سؤال ببریم و تخریبش کنیم. اگر جایی ایراداتی داشته باشیم جایگاه و شرایطی وجود دارد که بتوانیم ایراداتمان را مطرح کنیم و پاسخ بگیریم و اگر پاسخ نگرفتیم عموم و اطلاقی دارد و ما نمی‌توانیم بگوییم در اینجا چون این مشکل وجود دارد بنابراین حاکمیت مشکل دارد. چون ما حاکمیت را پذیرفته‌ایم و به آن رأی دادیم.

این نماینده مجلس در خصوص سرانجام شکایت 21 نماینده از سلحشوری و حیدری، گفت: همکارانمان یک مقدار تند رفتند گرچه از این شکایت‌ها چیزی درنمی‌آید. چون تابه‌حال ندیدم از شکایت‌هایی که غالباً چه در حوزه نظارتی و چه در حوزه شکایت خصوصی می‌شود، چیزی بیرون بیاید. خواه یا ناخواه بعد از مدتی یک عده واسطه می‌شوند مشکل حل می‌شود و یک عده‌ای چون شکایتشان مبتنی بر مسائل حقوقی نیست رد می‌شود.

کمالی پور در خصوص اینکه آیا ایراد از هیات نظارت بر نمایندگان است که پرونده‌های شکایت به‌جایی نمی‌رسد؟ گفت: ایراد هم بر هیات نظارت و هم دستگاه قضایی است. چون نه هیات نظارت خوب عمل می‌کند و نه قوه قضاییه خوب برخورد می‌کند. البته شاید گاهی اوقات مصلحت‌اندیشی ما بسیار بیشتر از توجهمان به شرایط کشور و حاکمیت است. اگر در کلان کشور ما مصلحت‌اندیشی نمی‌کردیم شاید امروز در این حد گرفتاری در کشورمان نداشتیم. دستگاه قضایی آنجا که تشخیص می‌دهد البته نه با نگاه سیاسی بلکه آنجا که تشخیص می‌دهد ازنظر قانون کسی مرتکب جرم شده به‌تناسب آن باید با مجرم برخورد کند. اگر استثنا قائل شود موجب انحراف و بی‌عدالتی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 1027562
  • منبع: اعتمادآنلاین
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.