به گزارش خبرنگار ایرنا، شاید بسیاری از جوانان یکی از دلایل تن ندادن به مسئولیت های زندگی مشترک و به تاخیر انداختن ازدواج را هزینه های سرسام آور عقد، جشن عروسی، مسکن و ... بدانند که در سال های اخیر به طور غیرعادی تغییر کرده و از مراسم جشن ساده ای که برای شروع یک زندگی می گرفتند به مراسم های بسیار مجلل و پر زرق و برق مبدل شده است.
بی گمان جز چشم و هم چشمی و زیاده خواهی برخی خانواده ها در عروسی جوانان و خرج تراشی اطرافیان ازدواج برای جوانان را به عنوان یک سد بزرگ و نفوذ ناپذیر مبدل نکرده است.
این در شرایطی است که بعضی از افراد حتی توانایی برگزاری یک مهمانی ساده برای شروع زندگیشان را ندارند اما تنها به خاطر چشم و هم چشمی از همان ابتدای زندگی با وام و قرض گرفتن خود را به زیر انبوهی از بدهی برده و زندگی مشترک را به جای شیرینی و حلاوت برای خود با توجه به خرج تراشی و بدهکاری که به بار آورده اند، زهر می کنند.
بی گمان با کم کردن بسیاری از هزینه های غیرضروری مراسم عروسی می توان زندگی ساده و کم هزینه ای را شروع کرد که عشق و محبت در خانه موجب آرامش عروس و داماد شود و روزهای خاطره انگیز یک زندگی مشترک با قناعت و سادگی و خاطره شیرین وسایلی که خود کم کم تهیه می کنند، در زندگی آنها ماندنی شود.

** راهبردهای اجتماعی برای ازدواج آسان
بهترین جایگاه کمک به ایجاد خانواده و فراهم ساختن ازدواج جوانان، خود خانواده ها هستند که می توانند برای حل مشکل ازدواج جوانان و جلوگیری از افزایش سن ازدواج، چاره ای بیاندیشند و با فراهم کردن ازدواج آسان و پرهیز از تجملات زندگی جوانان خود را سامان دهند.

** حذف چشم و هم چشمی و پرهیز از مراسم های مجلل
خانواده ها می توانند با حذف مراسم های مجلل و پر زرق و برق که جز یک نمایش زودگذر چیزی نیست، فرصت را به جوانان بدهند تا به راحتی و کمترین هزینه زندگی مشترک خود را شروع کنند.
برخی خانواده ها اکنون با به راه انداختن مراسم های نازیبا نظیر چیدن جهیزیه عروس، شاباش داماد، جشن های مجلل در تالارهای بزرگ و سرو انواع غذا ، چندین نوع میوه و ... موانع ازدواج را پیش پای جوانان بزرگ و بزرگتر می کنند.
همچنین بسیاری از خانواده های دختر در این شرایط اقتصادی انتظار دارند که داماد از نظر خرید طلا، مسکن و شغل مناسب به گونه ای تامین باشد که دخترشان تا سالهای سال هیچ نوع نگرانی اقتصادی نداشته باشد در صورتی که این افکار و تصورات جز به تاخیر انداختن سن ازدواج جوانان و بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی چیزی به دنبال ندارد.

** اختصاص تسهیلات ارزان قیمت ازدواج به جوانان
مسئولان کشور می توانند با اتخاذ تدابیر ویژه ای برنامه کابردی برای حل مشکل جوانان ارائه دهند که یکی از این برنامه ها اختصاص تسهیلات ارزان قیمت به میزان مناسب با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کنونی که یک زوج بتوانند زندگی مناسبی را شروع کنند، تخصیص دهند.

** گسترش مراکز مشاوره ازدواج
یکی از دلایلی که جوانان را از ازدواج دور کرده است، نداشتن اطلاعات صحیح از ازدواج و وجود بدبینی های بی مورد است، بسیاری از جوانان نسبت به اصل ضرورت ازدواج بی اطلاع اند و برخی هم از افکار ناصحیح و خرافی در این مورد رنج می برند، وجود مراکز مشاوره ازدواج ، کمک شایانی به جوانان می کند و دغدغه های بی مورد آنان را برطرف می سازد.

** کنترل مهاجرت روستاییان به شهرها و جلوگیری از حاشیه نشینی
بی گمان مهاجرت بی رویه روستاییان به شهر و حاشیه نشینی نقش مهمی در ایجاد مشکل ازدواج جوانان و همچنین بروز پدیده طلاق در جامعه دارد.
یک فرد روستایی با درک شرایط مکان زندگی خود فارغ از شرایط سخت سعی می کند زندگی ساده ای را شروع کند اما همین فرد وقتی وارد شهر شود به دلیل تغییر مکان و فرهنگ و شرایط زندگی توقع های زیادتری در زندگی پیدا می کند که با معیار واقعی زندگی روستایی وی تفاوت زیادی دارد.
اگر بتوان با افزایش امکانات زندگی در روستاها، فرهنگ سازی و ایجاد اشتغال برای آنان، از مهاجرت آن ها جلوگیری کنیم و آنان را به ماندن در روستا و تولید محصولات کشاورزی و دامی و امثال آن تشویق نماییم، علاوه بر حل بسیاری از مشکلات اجتماعی، از افزایش سن ازدواج نیز جلوگیری خواهد شد.

**ترویج ازدواج آسان و پیشگیری از فساد در جامعه
بی گمان بسیاری از وسایل ارتباط جمعی و فضای مجازی موجب شده که ارتباطات از حدو مرز عادی در بسیاری مواقع عدول کند و نظم و قانون خاص خاکم بر شرایط اجتماعی و ساختار اجتماعی فرو ریزد و منجر به دامن زدن به آسیب های اجتماعی شود.
امروز کم نیستند جوانان پاک و مؤمنی که شریک زندگی مناسبی برای خود نمی یابند زیرا به دلیل گسترش فساد و فحشا و ابتذال و بخصوص مواد مخدر و ... کانون خانواده دچار تزلزل شده و نوعی بدبینی در بین افراد جامعه به وجود آورده است که تصمیم گیری برای زندگی مشترک را با مشکل مواجه می کند.
با مراجعه به دادگاه می توان این معضل اجتماعی را به خوبی درک کرد که حجم عظیم پرونده های درخواست طلاق فساد و اعتیاد افراد که در همان ابتدای ازدواج مشخص می شود، تشکیل می دهد.

** فرهنگ سازی برای ضرورت ازدواج آسان و تشکیل اساس خانواده
بی گمان اگر صدا و سیما به عنوان یک رسانه پر مخاطب از تبلیغ و ترویج انواع مراسم های عروسی در فیلم ها و سریال های خود پرهیز کند و سعی کند با فرهنگ سازی برای ازدواج آسان جوانان تبیلغ کند مردم نیز با بازاموزی از این فرهنگ برای سامان دادن به زندگی فرزندان خود بیشتر ترغیب می شوند.
اهمیت و ضرورت سلامت جامعه و حفظ کانون گرم خانواده و برپایی مراسم ازدواج آسان موجب برکت و پایداری بیشتر زندگی مشترک و حفظ آرامش و امنیت خانواده و تقویت آن در جامعه می شود که امیدواریم همه مسئولان و مردم با همراهی بیشتر نهادهای فرهنگی و اجتماعی برای ترویج و احیا این سنت حسنه دست بکار شوند.
7177/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.