به گزارش ایرنا، افرادی که واژه های مختلفی به آنها لقب گرفته، از صاحبان اندیشه تا سفیران آگاهی، از سربازان عرصه خبر و اطلاع رسانی تا نمایندگان افکار عمومی و ...
خبرنگارانی که تمام هم و غم آنها اطلاع رسانی و انعکاس رویدادهای جامعه اعم از شیرین و تلخ است تا مردم را در جریان فرآیندهای جامعه قرار دهند.
شغلی که نه شب و روز و نه روز تعطیل و غیر تعطیل برای آن وجود دارد، خبرنگاری یعنی دنیایی از احساس مسئولیت پذیری در کنار استرس های مضاعف که تو را به سمت آگاهی افراد جامعه پیش می برد.
خبرنگاری یعنی شروع همواره ، نوشتن بی وقف و قلم زنی، خبرنگاری یعنی زیبا کردن واژه ها در کنار هم و تجسم یک رویداد با بازی کلمات و خلق یک اثر خواندنی که برای همه اقشار جامعه قابل فهم باشد.
خبرنگاری یعنی از درد مردم نوشتن، از کاستی ها و نیازها، از بودن ها و باید ها، از انتظارها، از امیدها و آرزوها که در دنیای واژه ها غرق شوی و تصویری زیبا از آنچه باید بگویی را با کلمات برای خواننده مجسم کنی و شاید به همین خاطر است که این حرفه در ردیف مشاغل سخت و زیان آور قرار گرفته است.
خبرنگار باید آنچنان دغدغه های اقشار مختلف جامعه را درک کند که بتواند خود را در نقش های مختلف قرار داده و قلم بزند، از کشاورز گرفته تا راننده، از بیمار گرفته تا دانشجو و دانش آموز و حتی کودک، چه از مشکلات چه موفقیت ها!
خبرنگاری در هر جامعه در واقع نمادی از مردمسالاری است، نمادی از یک حکومت که حق آزادی بیان و آزادی گفتار در آن رعایت شده تا این قشر به عنوان زبان گویای مردم به عنوان نمایندگان افکار عمومی مشکلات را به مسئولان منتقل کنند.
اما در عصر کنونی که عصر اطلاع رسانی و ارتباطات است بی شک رسالت یک خبرنگار واقعی فراتر از اطلاع رسانی یعنی امانتداری و پاسداری از قلم و آگاهی است.
خبرنگاران بی شک باید در نخستین گام انجام وظیفه خود صداقت را سرلوحه کار خود قرار داده و حرمت قلمی را که خداوند در قرآن کریم به آن قسم یاد کرده را نگه دارند.

***خبرنگاران پیشتازان توسعه در جامعه هستند
رئیس خانه مطبوعات استان ایلام در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: رسالت حقیقی خبرنگاران آگاهی بخشی به جامعه و داشتن جامعه ای پویا و بالنده در مسیر رشد و تعالی و پیشرفت همه جانبه در تمامی زمینه هاست.
حمید کرمی افزود: خبرنگاران مشعلان فروزانی هستند که زوایای پنهان و تاریک جامعه را با آگاهی و بصیرت و دانایی خود روشن می کنند که در این مسیر باید صداقت و امانت را رعایت کنند.
وی با بیان اینکه خبرنگاران پیشتازان توسعه و حامیان حقوق اساسی مردم در جامعه هستند گفت: تلاش این قشر در آگاهی بخشی به جامعه قابل تقدیر و ستایش است.
*** خبرنگاران باید صدای مردم را به گوش جامعه برسانند
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام نیز با بیان اینکه خبرنگاران باید از رسالت خود آگاهی کافی داشته باشند گفت: خبرنگار واقعی باید صدای مردم بی صدا باشد.
عمران خودآموز افزود: آنچه رسالت خبرنگاران را مضاعف می کند، فعالیت خبرنگاری بصورت حرفه ای است چراکه در جامعه امروز مساله شهروند خبرنگار مطرح و عمومی شده درحالیکه خبرنگاران حرفه ای متفاوت از جامعه باید فکر و عمل کنند.
وی نخستین و مهم ترین رسالت خبرنگاران را انعکاس مسائل و مشکلات اساسی جامعه بر شمرد و افزود: اهالی رسانه برای ایجاد امید، انگیزه و شفاف سازی در جامعه در این حوزه باید اهتمام جدی داشته باشند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام گفت: در نظام مردم سالار ایران که لازمه اصلی آن شفافیت نظام در حوزه های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... است، رسالت خبرنگاران بسیار سنگین است.
به گفته خودآموز، خبرنگاران باید با اشراف به حقوق خود و دستگاه های اجرایی جامعه را از عملکرد حوزه های مختلف کشور آگاه کنند.
وی با بیان اینکه مقوله خبری و رسانه ای در ایلام نوپا است، گفت: خبرنگاران این استان به تناسب این مساله حداقل های حرفه ای خود را آموخته و بکار بسته اند هرچند فضای مجازی وارد این عرصه شده که می تواند تقویت کننده باشد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام یادآور شد: بی شک خبرنگاران رسانه هایی که اصول اخلاقی و منشور اخلاقی را در جامعه رعایت کنند، می تواند در جامعه صاحب نقش و اثر شوند.
خودآموز با ذکر اینکه خبرنگار حرفه ای مسایلی را باید مطرح کند که جامعه آنرا نمی بیند، افزود: یک خبرنگار باید تحلیل درستی را به جامعه ارائه تا مردم قضاوت بهتری از مسایل کشور داشته باشند.
وی تاکید کرد: خبرنگاران با وجود مشکلات زیاد ولی باید با احساس مسوولیت پذیری وارد این عرصه شده و به رسالت خود عمل کنند.
17 مردادماه سالروز شهادت محمود صارمی خبرنگار ایرنا در مزار شریف افغانستان به عنوان روز خبرنگار نامگذاری شده است.
7171/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.