سرهنگ غلامرضافتحی روز سه شنبه به مناسبت روز ملی جنگلبان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وسعت اراضی جنگلی استان ایلام با تعداد جنگلبانان آن تناسب ندارد و حفاظت از این عرصه های ملی نیازمند عزم و مشارکت عمومی همه اقشار مردم است.
وی با یادآوری اینکه به ازای گستره 642 هزار هکتاری جنگل های این استان تنها 130 جنگلبان وجود دارد، افزود: یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام برای جبران کمبود نیروهای جنگلبانی همواره تعدادی از افراد آزاد را به عنوان نیروهای فصلی دیده بان و قُرُق بان بکارگیری و حقوق این افراد را در قالب اعتبارات طرح هایی چون گشت و مراقبت تامین و پرداخت می کند.
فتحی کمبود تجهیزات و خودرو را از جمله مهمترین معضلات جامعه جنگلبانان استان ایلام برشمرد و گفت: در ماه های اخیر 18 دستگاه خودرو یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری به علت فرسوده بودن از رده خارج شده اما هنوز هیچ خودرویی در ازای آنها دریافت نکرده ایم.
وی مشکلات مالی و پرداختی را از دیگر مواردی دانست که قرق بانان استان ایلام با آن مواجه هستند چرا که پرداخت حقوق این افراد در قالب طرح های مختلف نظارتی است که پرداخت اعتبار این طرح ها معمولا با تعویق همراه است و قرق بانان به موقع حقوق خود را دریافت نمی کنند.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست ایلام با بیان اینکه یکی از مشکلات موجود در استان ایلام حضور مردم در عرصه های جنگلی در ایام عید نوروز و روزهای تعطیل است، تاکید کرد: با ایجاد تفرجگاه هایی همانند پارک جنگلی بلوط واقع در چغاسبز از حجم مراجعه گردشگران به مناطق جنگلی کاسته خواهد شد.
فتحی رویکرد اصلی جنگلبانان با مردم را فرهنگ سازی و آموزش افکار عمومی در خصوص حفظ و نگهداری از انفال طبیعی دانست و اضافه کرد: میزان آگاهی مردم در حراست از عرصه های طبیعی و اهمیت پاسداشت آنها بیشتر از گذشته شده است.
وی جلوگیری از دخل و تصرف اراضی ملی، برخورد با کسانی که اقدام به برداشت بی رویه گیاهان و یا قطع درختان و یا خروج چوب از عرصه های جنگلی می کنند، گشت و پایش مناطق برای جلوگیری یا مهار سریع آتش سوزی، حضور مداوم در مناطق جنگلی و مرتعی و ... را از جمله وظایف جنگلبانان در حفاظت از عرصه های ملی برشمرد.
به گزارش ایرنا، امروز و به مناسبت روز ملی جنگلبان سه نفر از جنگلبانان استان ایلام به اسامی آقایان فرهادی از شهرستان دهلران بخش میمه، صالحی از ملکشاهی و سنجابی از ایلام به عنوان جنگلبان نمونه در آئین ملی تقدیر از جنگلبانان برتر کشور مورد تقدیر قرار گرفتند.
9 مرداد ماه هرسال به روز ملی جنگلبان نامگذاری شده است.
7172/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.