در این یادداشت آمده است:
غیرنظامیان آسیب‌ دیدە در جنگ از جملە بهترین سفیران صلح در جهان شناختە شدەاند.
یکی از اتفاقات نادر در طول همەی جنگ های جهانی و منطقەای، بمباران زمین های ورزشی و کشتار ورزشکاران و تماشاچیان است کە در دوران جنگ تحمیلی، در شهر کوچک و کم‌جمعیت چوار در چند کیلومتری مرکز استان ایلام روی داد.
این مسابقە کە بین تیم منتخب جوانان ایلام و منتخب شهر چوار و در محدودەی زمانی کە با بمباران و موشکباران شهرهای ایران توسط رژیم بعث صدامی، در حالی انجام شد کە بە مدت حداقل شش ـ هفت ماە، اهالی شهرهای استان از جمله شهروندان ایلامی و چواری در زیر چادر و در کنار جادەهای منتهی بە شهر ایلام و در شرایط نامناسب جوی چە در زمستان و چە تابستان سکونت داشتند و در عین حال ادارات و مراکز آموزشی نیز در خارج از شهر و در داخل کانکس و کانتینر مستقر شده و فعالیت های روزمرەی خود را ادامە می‌دادند.
در 23 بهمن ماه سال 1365، هواپیماهای رژیم بعثی، مسابقه فوتبال بین تیم های منتخب چوار و منتخب جوانان ایلام را بمباران کردند که در این فاجعه تاریخی، 9 بازیکن فوتبال، یک داور و 5 تماشاگر به شهادت رسیده و دهها نفر نیز به درجه جانبازی نایل آمدند.
امسال، برخی از جوانان شهر چوار و بازماندگان تیم فوتبال منتخب چوار به سرپرستی دکتر هاشم‌بیگی و با هزینەی شخصی راهی جام جهانی روسیە شدند تا ندای صلح‌طلبانە و مظلومیت شهدای ایلامی را بە گوش جهانیان بە ویژە اهالی فوتبال برسانند.
از جملە نکات قابل توجە این حرکت انسان‌دوستانە، کە در گزارش روابط عمومی باشگاه فرهنگی ورزشی شهدای چوار 65 ایلام آمدە، این است کە 'مهدی حب درویش' رکورددار روپایی و حرکات نمایشی با توپ فوتبال، به عنوان سفیر شهدای چوار، نیز راهی جام جهانی شدە است.
وی دارای رکوردهای اعجاب‌انگیزی در زمینه روپایی و حرکات نمایشی با توپ است که از آن جمله می توان به مواردی همچون؛ 30 ساعت روپایی زدن و ثبت آن در رکورد گینس، روپایی در یک دقیقه با توپ تنیس و ثبت آن در کتاب رکورد گینس، روپایی با توپ تنیس در حدود 14 ساعت مداوم و بدون استراحت، روپایی با تیله و ساچمه به مدت 10 ساعت مداوم و بدون استراحت، روپایی با توپ پینگ پنگ به مدت 8 ساعت مداوم و بدون استراحت، روپایی با هر شی گرد و غیرگرد (دسته کلید، پیچ، سکه، تکه کاغذ مچاله‌شده، آدامس، پرتقال، سیب، گردو، لیموترش و ...)، روپایی در مسافت های 20 کیلومتری و... اشاره کرد.
در سال 87 مهدی محب‌درویش فاصله بین شهر ایلام تا زمین فوتبال چوار را بەصورت روپایی طی و در پایان، به شهدای چوار ادای احترام کردد.
علاوە بر نکات مثبت پیش‌گفتە، سە نکتەی عبرت‌آمیز در پس این حرکت مردمی پنهان بود:
**عدم پوشش این حرکت توسط صدا و سیما
در حالی کە صدا وسیما بسیاری از رخدادهای ریز و درشت جام جهانی و حواشی آن را پوشش دادە است ولیکن در این رابطە همکاری لازم را نداشتە است.
** عدم همکاری فدراسیون فوتبال ایران، دراین رابطە
چند ماە پیش، فیلم سینمایی مستطیل قرمز کە بە 'دربی ٦٥' نیز معروف است، اکران خصوصی شد.
یکی از این اکرانها، در حضور رییس فیفا و در تهران انجام گرفت و از قول ایشان اعلام شد کە در صورت درخواست فدراسیون فوتبال ایران، فیفا این فیلم را در جام جهانی نمایش خواهد داد، اما در پی چاپ انتقادی غیرمنصفانە و غیرواقع در یک روزنامه کشوری و تشکیک در این امر و یا بە هر علت دیگر، گویا فدراسیون فوتبال این امر مهم را پیگیری نکرد و متاسفانە این رخداد دلخراش کە ظرفیت جهانی شدن را دارد، فرصت جهانی شدن را نیافت.
** عدم اشارە بە این موضوع توسط تیم ملی فوتبال ایران کە انتظار می‌رفت با حمل عکس شهدا و درخواست سکوت در ابتدای بازی و یا دو نیمە، در یکی از مسابقات، بە جهانی‌شدن این موضوع کمک کنند.
و هنوز هم فرصت هست کە فدراسیون فوتبال ایران، درخواست نمایش این فیلم و جهانی شدن آن را در بازی فینال جام جهانی پیگیری کند و حتی خانوادەی محترم شهدا را بە این مسابقات اعزام کند، چرا کە این رویداد، موضوعی انسانی است و پتانسیل جهانی شدن را دارد و ایلامیان و خانوادەهای شهدا نیز این انتظار برحق را دارند کە برکت خون بە ناحق ریختە شدەی شهدا، ایلام نیز جهانی شود.
این حرکت مردمی جوانان ایلامی و بازماندگان آن مسابقە باز هم این مهم را ثابت کرد کە مردم، هموارە پیش از دولتها حرکت می‌کنند و امید است با گسترش این روحیە، از همەی ظرفیتها برای مطرح شدن ایلام در همەی عرصەهای ملی و بین‌الملی استفاده شود.
منبع: غرب آنلاین
6032
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.