به گزارش ایرنا، شهرستان ملکشاهی به لحاظ موقعیت کوهستانی و داشتن پوشش درختی و گیاهی مناسب و وجود چشمه زارها و رودخانه های متعدد روزگاری بهشت حیات پرندگان و دیگر جانوران وحشی منطقه بود.
در میان تنوع حیات جانوری زیستگاه های بکر بیوره ، کبیرکوه ، نشاط ، ویژدرون ، باجک وجود پر تعداد کبک و تیهو نگین زیبایی و نشاط این مجموعه را صد چندان کرده بود.
کبک و تیهو سازگارترین پرندگان و جانواران منطقه به اقلیم کوهستانی و جنگلی شهرستان ملکشاهی است که در صورت مراقبت و حفاظت می تواند باعث جذب هزاران مسافر و گردشگر به منطقه باشد.
هر چند تعداد پر شمار این پرندگان روزگاری محل معیشت تعداد اندکی از مردم بی بضاعت منطقه بود که به لحاظ فقر مالی و به ناچار مجبور به شکار این پرندگان بودند، اما امروزه به دلیل شکار بی رویه و از روی تفنن برخی افراد فرصت طلب و سودجو باعث انقراض این گونه های باارزش در زیستگاههای حیات وحش شهرستان ملکشاهی شده است.
امروزه مناطق کوهستانی و جنگلی ملکشاهی دیگر از تحرک و جست و خیز این پرندگان زیبا خبری نیست و تعداد بسیار اندک باقی مانده نیازمند نظارت و حمایت های قانونی ویژه هستند.
یک فعال محیط زیست و کارشناس منابع طبیعی در این خصوص می گوید: با انقراض کبک و تیهو در زیستگاه های ملکشاهی دیگر هیچ گونه نشاطی وجود ندارد و انگار این جانداران زیبا روح لطیف جنگل و کوهستان هستند.
علی اکبر خلیلی حمایت های مردمی و قانونی را از این گونه های با ارزش لازم دانست و تاکید کرد: باید با اطلاع رسانی به مردم از انقراض کامل آنها جلوگیری شود.
یکی دیگر از فعالان محیط زیست نیز اعتقاد دارد زیست همه جانداران همچون چرخه ای به همدیگر وابسته است و در صورت انقراض یک یا چند نوع باعث نابودی تدریجی همه جانداران منطقه خواهد شد.
مهدی مامی افزود: برای جلوگیری از انقراض نسل این پرنده های زیبا باید ضوابط قانونی مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع به شدت رعایت شود و ضمن تلاش برای بازگرداندن امنیت به محیط زیست این گونه های جانوری ارزشمند برای کوتاه کردن دست افراد سودجو از محیط طبیعی زندگی این پرنده ها کوشش شود، نه این که با ثبت فنون شکار این پرنده، عملا تیر خلاص را به سوی او نشانه برویم.
وی ادامه داد: بهترین و عملی‌ترین راه حفاظت از گونه‌های جانوری در معرض خطر انقراض همچون کبک و تیهو آگاهی ‌رسانی به مردم و مسئولین مربوطه است، لازم است همه اعم از مسئولین و مردم برای شناخت ارزش‌های زیستی گونه‌های جانوری و راه‎های درست حفاظت از آن‎ها گامهای اساسی بردارند.
مدیر محیط زیست ملکشاهی نیز خبرنگار ایرنا گفت: این شهرستان دارای مناطق بکر حیات وحش همچون دره زیبای باجک ، منطقه ویژدرون ، کبیرکوه ، نشاط و بیوره است که انواع جانداران در این مناطق زندگی می کنند.
رضا عدالت جو افزود: خرس قهوه ای ، پلنگ ، کاراکال ، گرگ ، گربه وحشی ، کفتار و انواع پرندگان وحشی از جمله گونه های جانوری هستند که در زیستگاه های طبیعی این شهرستان مشاهده می شوند.
وی با بیان اینکه حیات وحش ملکشاهی نیازمند ایجاد پاسگاه های محیط بانی است، یادآور شد: اداره محیط زیست ملکشاهی با 2 نفر نیرو و نبود امکانات مناسب توانایی حفاظت و حراست از زیستگاه های حیات وحش متعدد منطقه را ندارد.
مدیر اداره محیط زیست ملکشاهی با اشاره به وجود پدیده شکار غیر مجاز در این شهرستان تاکید کرد: با وجود کمبود نیروی حفاظتی طی چند ماه اخیر چندین مورد با شکارچیان غیر مجاز در مناطق حیات وحش باجک و ویژدرون برخورد شده و افراد متخلف به دستگاهای قضایی معرفی شده اند.
وی اضافه کرد: مکاتباتی با مسئولان محیط زیست استان در راستای ضرورت ایجاد پاسگاه های محیط بانی و ایجاد مناطق حفاظت شده صورت گرفته که امیدورایم هر چه زودتر این امر محقق شود.
عدالت جو کبک و تیهو را شاخص ترین گونه های جانوری سازگار با اقلیم و آب و هوای زیستگاه های بکر ملکشاهی دانست و اضافه کرد: متاسفانه به دلیل شکار بی رویه شاهد انقراض این گونه های باارزش از حیات وحش منطقه هستیم.
وی یادآور شد: با پیگیری های انجام گرفته سال گذشته زیستگاه حیات وحش ویژدرن با وسعت 50 هزار هکتار به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد و پیگیری را نیز برای سایر مناطق در دست اقدام قرار دارد.
شهرستان 22 هزار نفری ملکشاهی در 35 کیلومتری جنوب ایلام قرار دارد ، بیش از 90 درصد این شهرستان را مناطق کوهستانی و منابع طبیعی تشکیل می دهد و وسعت عرصه های طبیعی این شهرستان بیش از 150 هزار هکتار است که تاکنون در محدوده مناطق حفاظت شده قرار نگرفته اند.
7179/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.