به گزارش ایرنا، حوزه سد ایلام (چم گردلان) در فاصله 18 کیلومتری مرکز شهرستان ملکشاهی از جمله مناطق گردشگری استان است که به ویژه در فصل بهار و تابستان خانواده های زیادی اوقات تفریحی خود را در حاشیه این سد می گذرانند.
دریاچه این سد به همراه درختان بلوط و تپه های اطراف چشم انداز منحصر به فرد و چشم نوازی را ایجاد کرده است و از نظر دارا بودن جنگل های بلوط در حاشیه دریاچه جزو نادرترین دریاچه های پشت سد کشور است.
هر چند این سد مخزنی برای تأمین آب شرب استان و شهرستان های اطراف احداث شده و شنا کردن در آن ممنوع است، اما در عمل به محل مراجعه جوانان برای شنا مبدل شده است.
از طرفی نداشتن شرایط خاص شنا و قابل پیش بینی نبودن فضاهای عمقی دریاچه ایلام باعث غرق و مرگ جوانان شناگر در این دریاچه شود.
ایجاد پایگاه هایی امدادی و استقرار غریق نجات در سواحل سد از راهکارهایی پیشگیرانه و ضروری است که بودن آنها به یقین در پیشگیری و کاهش شمار قربانیان سد ایلام موثر است ، ضرورتی که بنا به اهمیت می بایست سال ها پیش محقق می شد.
رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان ملکشاهی در این رابطه به خبرنگار ما می گوید: طبق قانون وظیفه حراست از دریاچه سدها بر عهده مدیریت آن سد بوده و سدها موظف اند غریق نجات و غواص داشته باشند.
کریمی نژاد افزود: سدها می توانند با احداث استخرهای روباز در کنار دریاچه سد و ایمن سازی دریاچه برای علاقه مندان به ورزش شنا علاوه بر کسب درآمد از غرق شدن جوانان و علاقه مندان به شنا پیشگیری کنند.
کریمی نژاد ادامه داد: طبق قانون حراست و ارائه خدمات در پشت سد و کنار سدها بر عهده مدیریت سد است که باید نسبت این موضوع اقدام کند.
فرماندار ملکشاهی در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: هر چند سد ایلام برای تأمین آب شرب منطقه است اما با توجه به ظرفیت های گردشگری این منطقه و حضور خانواده ها در نزدیکی سد لزوم ایمن سازی محوطه سد یک ضرورت است که باید در دستور کار قرار گیرد.
محمد تاسمه افزود: در این راستا مسئولان آب منطقه ای به عنوان متولی نگهداری سد و آبفای شهری به عنوان بهره بردار باید اقدامات پیشگیرانه لازم از جمله نصب علائم هشدار دهنده ، ایجاد حفاظ و فعال کردن پایگاه امدادی را در دستور کار قرار دهند.
وی همچنین از مردم شهرستان ملکشاهی و دیگر گردشگران خواست ضمن استفاده از طبیعت و چشم انداز اطراف سد از شنا کردن در مناطق ممنوعه اجتناب کنند.
سد چم گردلان در فاصله 18 کیلومتری از مرکز شهرستان ملکشاهی قرار دارد و تامین کننده آب شرب شهر ایلام است
6034/7179
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.