معصومه جایدری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بیشتر معلولیت های مادرزادی علت ژنتیکی با منشا ازدواج فامیلی دارند که با مشاوره و ازمایش ژنتیک تا سطح بسیار زیادیس قابل پیشگیری هستند.
وی با ذکر تاکید بهزیستی برانجام مشاوره و آزمایش ژنتیک گفت: بهزیستی هزینه های انجام مشاوره و ازمایش ژنتیک مددجویان زیر پوشش و افراد نیازمندغیر تحت پوشش را پرداخهت می کند.
وی گفت: این اقدام در اجرای طرح غربالگری ژنتیک و با هدف کاهش معلولیت انجام می گیرد که در قالب آن زوج هایی که نیاز به انجام آزمایش ژنتیک پیش از ازدواج دارند، بصورت رایگان آزمایش می شوند.
وی ادامه داد: در این زمینه پارسال 2 میلیارد و 80 میلیون ریال به عنوان کمک هزینه ژنتیک به زوج های مددجوی بهزیستی و افراد نیازمند استان که خارج از ایلام آزمایش ژنتیک انجام داده اند پرداخت شد.
وی همچنین به انعقاد قرارداد 900 میلیون ریالی بهزیستی با یکی از آزمایشگاه های داخل استان خبر داد و گفت: سال گذشته این قرارداد برای زوج هایی که داخل استان آزمایش انجام می دهند منعقد شده است.
جایدری با ذکر اینکه انجام آزمایش پیش از ازدواج ژنتیک کاهش خطر تولد فرزندان معلول را بدنبال دارد افزود: انجام این آزمایش از تولد فرزندان دارای معلولیت به شکل قابل توجهی جلوگیری می کند.
وی از جمله علل انجام این آزمایش برای زوج ها را داشتن سابقه معلولیت در خانواده و یا ازدواج های فامیلی عنوان کرد و افزود: زوج ها در این طرح قبل از ازدواج می توانند این آزمایش را با حمایت بهزیستی انجام دهند.
وی همچنین از افزایش تعداد افرادی که مشاوره ژنتیک انجام داده اند در سال 96 خبر داد و گفت: در سال گذشته یک هزار و 385 نفر در این مرکز مشاوره ژنتیک بصورت رایگان انجام دادند در حالیکه این شمار در سال 95 یک هزار و 181 مورد بوده است.
کارشناس مرکز مشاوره ژنتیک بهزیستی ایلام افزود: این افراد با مراجعه به این مرکز از مشاوره های قبل از ازدواج، قبل از بارداری و پس از بارداری بهره مند شدند.
وی اجرای طرح غربالگری اختلالات ژنتیک بین افراد 15 تا 25 سال با مشارکت آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی در سال گذشته را از دیگر اقدام های بهزیستی برشمرد.
به گزارش ایرنا، ارائه خدمات مشاوره ای از جمله ژنتیک، اورژانس اجتماعی، مداخله در بحران و پیشگیری از معلولیت ها بخشی از خدمات تخصصی بهزیستی استان ایلام به عموم مردم است.
25 هزار نفر از جمعیت استان ایلام زیر پوشش خدمات حمایتی بهزیستی قرار دارند.
7171/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.