به گزارش ایرنا، زندگی بر پایه دامداری و دامپروری باعث شده که مسئولان بر لزوم ایجاد کشتارگاه های صنعتی و نیمه صنعتی در استان ایلام تاکید و اجماع نظر داشته باشند و همین ایجاب کشتارگاه صنعتی احداث یک واحد کشتارگاهی در استان را در پی داشت.
راه اندازی و شروع به فعالیت این کشتارگاه ایلام که می توانست منشا تحولاتی در زمینه کشتار احشام و تامین گوشت سالم و بهداشتی در استان باشد، اما اعمال برخی سیاست های غیر کارشناسی شده از سوی سازمان خصوصی سازی کشور موجب بروز مشکلاتی برای این واحد صنعتی در استان ایلام شد.
واگذاری کشتارگاه صنعتی ایلام به یک مالک خصوصی غیر بومی و خارج کردن این واحد از مالکیت شرکت پشتیبانی امور دام باعث شد که روند فعالیت آن به علت پاره ای از موانع و مشکلات دچار ابهام و اختلال شود.
به گونه ای که هر بار از سوی برخی مسئولان یا رسانه های جمعی خبر تعطیلی یا اعتصاب کارکنان این مجتمع به گوش می رسد و همین امر موجی از تشویش و نگرانی را برای مصرف کنندگان و حتی صنف قصابان به وجود می آورد.
هرچند کشتارگاه در طول ماه های اخیر چندین بار به علت اعتصاب کارکنان آن تعطیل یا نیمه تعطیل بود اما در حال حاضر همه قرائن بر فعالیت این واحد صنعتی دلالت دارد و تنها کشتارگاه استان همچنان به کشتار احشام سبک و سنگین اقدام می کند.
وجود کشتارگاه صنعتی ایلام و فعالیت مداوم آن می تواند عاملی موثر برای جمع آوری مراکز غیر مجاز ذبح دام در حاشیه شهر ایلام شود و همه قصابی های غیر مجاز به سمت کشتار در این واحد صنعتی سوق داده شوند.
نکته حائز اهمیت اینکه همه مسئولان استان بر لزوم فعالیت دائمی این کشتارگاه تاکید دارند اما لازمه این امر ساماندهی وضعیت آن و تلاش برای رفع مشکلات این واحد صنعتی است.

** کشتارگاه صنعتی ایلام همچنان فعال است
سرپرست کشتارگاه صنعتی ایلام در این خصوص گفت: کشتارگاه ایلام با وجود برخی مشکلات از جمله سودآور نبودن این واحد خدماتی، کمبود منابع مالی، وجود بدهی های مختلف و تاخیر در پرداخت قبوض حامل های انرژی همچنان به فعالیت و کشتار احشام مشغول است.
پوریا ملک خطاوی افزود: این واحد تنها می توان گفت سه روز به علت اعتصاب کارکنان به خاطر عدم پرداخت دستمزد تعطیل بود و در باقی روزهای گذشته تاکنون کماکان به فعالیت خود ادامه داده است.
وی اظهار کرد: بدون شک انتشار اخبار ضد و نقیض در مورد تعطیلی این واحد موجب بروز مشکلاتی برای مصرف کنندگان، صنف قصابان و کارکنان کشتارگاه می شود و تشویش اذهان عمومی را در پی دارد.
ملک خطاوی تاکید کرد: یکی از مهمترین عواملی که باعث بروز موانع بر سر راه فعالیت کشتارگاه صنعتی استان شده وجود دست های پشت پرده و به نوعی مافیای گوشت است که تمایلی به فعال بودن کشتارگاه ایلام ندارند.
وی توضیح داد: به علت اینکه بخش عمده ای از گوشت مصرفی استان ایلام (70 درصد) از قصابی های غیر مجاز حاشیه شهر تامین می شود این گروه برای جلوگیری از کساد شدن بازار خود به طرق مختلف سعی در به تعطیلی کشاندن کشتارگاه دارند.
وی گفت: این قصابان غیرمجاز با مانع تراشی و سنگ اندازی خواهان رکود در فعالیت کشتارگاه هستند که خنثی کردن برنامه های آنها نیازمند عزم جدی مسئولان به ویژه مراجع قضایی ونیز فرهنگ سازی در بین مردم برای عدم خرید گوشت از این واحدهای غیرمجاز است.
سرپرست کشتارگاه صنعتی ایلام به مصرف کنندگان و قصابان اطمینان خاطر داد: در ایام تعطیلات نورزوی این کشتارگاه همچنان به ذبح احشام مشغول است و با شیفت بندی برای نیروهای خود هیچ گونه تعطیلی نخواهد داشت.
وی همچنین از پرداخت دستمزد، مزایا و عیدی کارکنان کشتارگاه خبر داد و افزود: مطالبات کارکنان کشتارگاه پرداخت شده و این افراد مشکلی برای ادامه کار در این واحد تولیدی ندارند.

** گوشت قصابی های ایلام از مراکز معتبر تهیه می شود
مدیرکل دامپزشکی ایلام گفت: گوشت موجود در قصابی های دارای مجوز ایلام در مدت تعطیلی کشتارگاه صنعتی ایلام از لحاظ سلامت مورد تایید کارشناسان دامپزشکی است.
دکتر وهاب پیرانی اظهار کرد: در زمان هایی که کشتارگاه صنعتی ایلام به دلایل مختلف تعطیل یا نیمه تعطیل است بخشی از گوشت قصابی های شهر ایلام از کشتارگاه های دیگر نقاط استان از جمله ایوان و ملکشاهی تامین می شود.
وی افزود: همچنین در قسمتی از کشتارگاه صنعتی ایلام محلی به عنوان کشتارگاه اضطراری وجود دارد که خود قصابان در مواقع تعطیلی و فعال نبودن کشتارگاه با حضور در این مکان اقدام به ذبح احشام با نظارت کارشناسان دامپزشکی می کنند.
پیرانی یادآور شد: ابهام در تداوم فعالیت کشتارگاه ایلام به نوعی باعث بروز معضلاتی برای مسئولان، قصابان و خریداران گوشت خام در استان شده است و پایان دادن به این مشکل نیازمند اتخاذ تدابیر جدی از سوی مسئولان است.
وی گفت: استاندار ایلام به طور جدی در حال پیگیری برای ارجاع دوباره این واحد خدماتی به بدنه دولت و تحت نظارت و مالکیت شرکت پشتیبانی امور دام است که با تعیین تکلیف کشتارگاه وضعیت کشتار احشام نیز به ثبات برسد.
وی افزود: چندی پیش برای جلوگیری از فعالیت قصابی های غیرمجاز، علیرغم مقاومت های صورت گرفته اما این واحدها مجاب شده اند که در کشتارگاه صنعتی ایلام احشام خود را زیر نظر کارشناسان دامپزشکی ذبح کنند اما عدم فعالیت کشتارگاه فرصتی مجدد برای تداوم فعالیت قصابی های غیرمجاز منطقه مهدی آباد ایلام فراهم ساخته است.
پیرانی تاکید کرد: تا زمانیکه وضعیت کشتارگاه ایلام روشن نشود اعمال هرگونه برنامه برای جلوگیری از فعالیت قصابی های غیر مجاز سطوح شهر با دستاورد قابل توجهی مواجه نمی شود.
به گزارش ایرنا، کشتارگاه شهر ایلام سال 1375 توسط رییس جمهور وقت افتتاح شد و با ظرفیت اسمی 1000 راس دام سبک و 100 دام سنگین در یک شیفت، یکی از پنج کشتارگاه بزرگ آسیا و بزرگترین کشتارگاه صنعتی ایران است.
این کشتارگاه شامل قسمت‌های سالن کشتار صنعتی در 2 خط همزمان گاوی و گوسفندی ، سردخانه، دیگ بخار، تبدیل ضایعات، تصفیه خانه، اصطبل 24 ساعته، ساختمان اداری ، ساختمان رفاهی، منبع آب مهمانسرا ، انبار مرکزی، اصطبل های روباز و سالن بسته‌بندی است.
سردخانه شامل پنج سالن زیر صفر و بالای صفر و تونل انجماد و سالن سردخانه نگهداری 18 درجه زیر صفر است و در قسمت تبدیل ضایعات ، خون کشتار شده به پودر خون و گوشت‌های ضبط شده و اندام‌های اصلاح شده از لاشه‌ها و لاشه‌های معدوم شده به پودر گوشت تبدیل می‌شود.
تصفیه خانه شامل حوضچه‌های هوازی و بی‌هوازی‌ ، لحن تصفیه اولیه و ثانویه و کلر زنی است.
این کشتارگاه چندین بار به سازمان خصوصی‌سازی جهت واگذاری رفته که در نهایت 19 بهمن 1395 در اقساط بلند مدت به فروش رسید و خریدار آن ظاهرا یک وام بلند مدت به مبلغ 2 میلیارد ریال جهت راه‌اندازی از بانک کشاورزی دریافت کرده و کشتارگاه در 20 قسط با پرداخت هر 6 ماه یک قسط واگذار شده است.
این واگذاری کاملا قانونی بوده و با نظارت سازمان خصوصی‌سازی و نمایندگان قانونی شرکت پشتیبانی امور صورت گرفته است،
کشتارگاه با حدود 21 سلاخ 13 نیروی فنی و خدماتی و در مجموع با 34 نیرو واگذار شد و خریدار متعهد شده که تا پایان قرارداد، هیچکدام از نیروها اخراج نشوند و پایان قرارداد نیروها نیز 30 آذر 1396 است.
7172/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.