سرهنگ غلامرضافتحی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در این طرح نوروزی 120 نفر نیروی یگان حفاظت و نیروهای قرارداد طرح پیشگیری در همه عرصه های طبیعی حضور دارند و مابقی افراد ناظر را پرسنل اداره کل منابع طبیعی تشکیل داده اند.
وی افزود: این افراد در قالب گروه های نظارتی و گشتی از تاریخ 29 اسفند امسال تا 15 فروردین سال 97 با حضور در تفرجگاه های طبیعی به ویژه مناطق پر تراکم ضمن برخورد با متخلفان، آموزش ها و توصیه های لازم در برخورد با طبیعت را به گردشگران ارائه می دهند.
فتحی اظهار کرد: با مراجع قضایی و نیروی انتظامی هماهنگی های لازم انجام گرفته و همچنین برای برخورد با متخلفان احتمالی که سعی در خروج هیزم، گیاهان داروییو خوراکی به مقدار زیاد، چوب و دیگر فرآورده های جنگلی با تعزیرات حکومتی هماهنگی صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه عمده نظارت ها بر مناطق پرتردد است، گفت: آموزش و تنویرافکار عمومی با هدف حفاظت و حراست از عرصه های جنگلی از سوی مردم مهترین برنامه نیروهای گشت و کنترل منابع طبیعی، یگان حفاظت و انجمن های مردم نهاد زیست محیطی در مدت تعطیلات نوروزی است.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام در مورد برداشت گیاهان دارویی و خوراکی افزود: برداشت گیاهان طبیعی چون تره، پیچک و ... ممنوعیت دارد و مشکل اصلی حضور متخلفانی از استان های کردستان و کرمانشاه است.
وی توضیح داد: این متخلفان همه ساله در فصل بهار و هنگام رویش گیاهان طبیعی خوراکی - دارویی با حضور در عرصه های طبیعی استان با برداشت مقادیر بسیار زیاد این گیاهان موجب آسیب رسانی به طبیعت و رویشگاه ها می شوند.
وی گفت: با توجه به وضعیت رویشی گیاهان خوراکی - دارویی برداشت این گیاهان به خصوص در مقادیر زیاد ممنوع بوده و با متخلفان برخورد جدی و پرونده آنها تحویل محاکم قضایی می شود.
** حضور 60 نفر از نیروهای یگان حفاظت محیط زیست در طبیعت ایلام در ایام تعطیلات نوروزی
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست ایلام نیز گفت: در ایام نوروز 15 گروه متشکل از 60 نفر در مناطق تحت مدیریت و نیز نقاط طبیعی آزاد دارای اهمیت وظیفه گشت و کنترل عرصه های طبیعی را بر عهده دارند.
عبدالصاحب بازیار افزود: این نیروها از 26 اسفند تا 17 فروردین در مناطق طبیعی و تفرجگاه های استان حضور دارند و با نصب بنر در مسیرها و کانون های جمعیتی و توزیع بروشورهای متنوع آموزش های لازم به مردم را برای حفاظت از عرصه ها ارائه می هند.
به گزارش ایرنا، یک میلیون و 700 هزار هکتار از گستره 2 میلیون هکتاری ایلام را عرصه های ملی و طبیعی تشکیل داده است.
7172/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.