به گزارش ایرنا، محمود حجتی شامگاه چهارشنبه در نشست اقتصاد مقاومتی استان ایلام با بیان اینکه ایجاد و توسعه زیرساخت های عمرانی چون گاز، راه، برق، ... به توسعه مناطق محروم کمک می کند، قول مساعد داد: طرح های زیرساختی همچون راه ها و گلوگاه های مهم استان ایلام را در سطح ملی پیگیری می کند.
وی به موضوع احداث خط راه آهن در استان ایلام اشاره کرد و گفت: راه آهن در صورت وجود کارخانه ها و‌ واحدهای کلان تولیدی و صنعتی برای استان های مبدا سودآوری و صرفه اقتصادی خواهد داشت، باید احداث راه در اولویت قرار بگیرد.
وی با ذکر ضرورت باور داشتن به توان خود برای توفیق در مسیر پیشرفت و رفع مشکلات تاکید کرد: از نوار مرزی، آب و خاک، ارزش افزوده محصولات و کالا ها، پتروشیمی، زیرساخت های حمل و نقل و گردشگری باید به عنوان پیشران توسعه بهره گرفت.
حجتی گفت: ظرفیت آب و خاک با طرح ‌های ناظر بر مدیریت بهینه آب مرزی و تجهیز و توسعه اراضی، توسعه کشت های اقتصادی نظیر گل نرگس برای توسعه استان استفاده شده و موجب رونق و توسعه کسب و کارها و سبب تحول در اقتصاد کشاورزان و روستاییان خواهد شد.
وی اولویت قراردادن طرح های پتروشیمی به جای عرضه خام نفت و گاز ، ایجاد زنجیره های تولید در حوزه های مختلف صنعت و کشاورزی و خدمات، ایحاد کریدورهای مرزی برای افزایش رونق صادرات کالا را از راه های توسعه کشور برشمرد و بر شناسایی منابع و ‌ظرفیت ها و ‌استعدادهای کشور در زمینه های مختلف تاکید کرد.
وزیر جهاد کشاورزی بهره وری بهینه از منابع آب و خاک را از ظرفیت های عمده رشد تولیدی و اقتصادی ذکر کرد و افزود: با حمایت رهبری، دولت و مجلس در سال های اخیر پروژه های کلان متعددی در حوزه آب و خاک اجرا شد که در تاریخ کشاورزی ایران بی سابقه است که این بیانگر برنامه دولت در خصوص استفاده بهینه از منابع و ظرفیت های داخلی است.
حجتی افزود: دولت به منظور ایجاد مشاغل کوچک و زودبازده در مناطق روستایی یک و نیم میلیارد دلار تسهیلات در نظر گرفته است که تخصیص این منابع برای ایجاد واحدهای تولیدی موجب رونق صنایع کوچک تولیدی، صنایع دستی، گردشگری، کشاورزی و ... در مناطق روستایی کشور می شود.
وزیر جهاد کشاورزی با ذکر اینکه میزان سرمایه گذاری های کنونی چندان چشمگیر و قابل توجه نیست تاکید کرد: باید سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه های صنعت، کشاورزی و سایر بخش ها افزایش یابد.
وی با تاکید بر لزوم تنوع بخشیدن به منابع رونق تولید ، تصریح کرد : با توجه به شرایط اقتصادی کشور و نیز نیاز مالی بخش تولید ، توان مالی بانک ها محدود است و نمی توان از بانک ها انتظار چندانی داشت.
در پایان این نشست وزیر جهاد کشاورزی پاسخگوی برخی نیازها و مشکلات مطرح شده صنعتگران و کشاورزان شد و بر پیگیری این مشکلات در سطح کلان کشوری و هیات دولت تاکید کرد.
خبرنگار: زهرا موسوی** انتشار دهنده: شهریار حیدری فر
۷۱۷۲/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.