دکتر سعید صیدیوسفی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بیماری هایی چون لمپی اسکین و تب برفکی با وجود آنکه در زمان شیوع طی سال های گذشته موجب از بین رفتن تعدادی از احشام ایلام شد اما این بیماری ها بعد از شناسایی کانون های بیماری در کوتاه ترین مدت ممکن مهار و از شیوع گسترده بیماری به دیگر نقاط استان جلوگیری شد.
وی افزود: هرچند در بیشتر استان های کشور بیماری تب کریمه کنگو و آنفولانزآی فوق حاد پرندگان بروز و شیوع پیدا کرد اما هیچ گونه نشانه هایی از شیوع این بیماری ها در استان ایلام به خاطر برنامه های پیشگیرانه دامپزشکی و دیگر دستگاه های مرتبط مشاهده نشد.
صیدیوسفی تاکید کرد: هم اکنون نیز که طرح جلوگیری از فعالیت قصابی ها و کشتارگاه های غیر مجاز در حال اجراست، کارشناسان دامپزشکی بدون هیچ مماشات و اهمالی با واحدهای غیرمجاز برخورد می کنند تا گوشتی سالم به مصرف کندگان عرضه شود.
وی یادآور شد: بهداشت فرآورده ها و مراکز عرضه فرآورده های خام دامی، تایید سلامت دام قبل، حین و بعد از کشتار، جلوگیری و پیشگری از شیوع بیماری ها و یا مبارزه با بیماری های دامی از مهمترین وظایف کارشناسان دامپزشکی است که دامپزشکی ایلام از استان های پیشرو در این زمینه است.
وی گفت: علاوه بر فعالیت های روزانه اداره کل دامپزشکی و شبکه های دامپزشکی شهرستان ها در طول سال، اما در زمان های خاصی چون اربعین، عید قربان، ماه محرم، نوروز ، ماه رمضان و شیوع بیماری ها فعالیت کارشناسان گروه های نظارت و پیشگیری افزایش می یابد.
رئیس بخش نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان ایلام اظهار کرد: برای نخستین بار نظارت بر مراکز عرضه ماهی های زینتی نیز در دستور کار کارشناسان این اداره کل قرار گرفته است تا سلامت این ماهی ها قبل از فروش آنها مشخص شود.
۸۰۰ بیماری مشترک بین دام و انسان وجود دارد.
خبرنگار: زهرا موسوی ** انتشاردهنده: حسن کهزادیان
7172/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.