دکتر راضی ناصری فر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: جوش شیرین (بی کربنات سدیم) در اثر واکنش با حرارت و رطوبت در جریان پخت نان به کربنات سدیم (سودا) تبدیل می شود که دارای خاصیت قلیایی بالا و اثرات بد بهداشتی خواهد بود و استفاده از آن در پخت نان ممنوع است.
وی تاکید کرد: در همین راستا تشدید نظارت برای حذف جوش شیرین از نان به عنوان یکی از مهمترین برنامه‌های گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی ایلام به طور جد پیگیری می شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان اینکه استفاده از ابزارهای تشخیصی به رفع مشکل استفاده از جوش شیرین در پخت نان کمک می کند، اضافه کرد: در تمامی شهرستان های استان آزمایشگاه سنجش جوش شیرین فعال است و نسبت به سنجش نان های پخت شده در نانوایی ها اقدام می شود.
دکتر ناصری فر یادآور شد: تا کنون 90 درصد از تمامی نمونه های سنجش شده فاقد جوش شیرین بوده است و با پیگیری های انجام شده بیشتر نانوانی های استان نسبت به حذف جوش شیرین و استفاده از خمیر مایه اقدام کرده اند.
وی با بیان اینکه در نتیجه کنترل مستمر کارشناسان بهداشتی سطح استان، بیشتر نمونه برداری ها فاقد جوش شیرین است، تاکید کرد: گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی بر حذف جوش شیرین در تمامی نانوایی های استان مصمم است.
وی یادآور شد: اقدامات، پایش ها و نظارت ها برای حذف کامل جوش شیرین از چرخه تولید نان ادامه دارد و برنامه حذف جوش شیرین از نان، از جمله اولویت های وزارت بهداشت است.
به گزارش ایرنا، 700 واحد نانوایی در استان ایلام فعال است که 13 نوع مختلف نان پخت می کنند و از نانوایی هایی 10 درصد آزادپز و 90 درصد را نانوایی های با آرد یارانه ای تشکیل داده است.
بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95، جمعیت استان ایلام 580 هزار و 158 نفر معادل 73 صدم درصد جمعیت کل کشور است و رتبه آخر میزان جمعیت را در میان استان ها دارد.
خبرنگار: معصومه امیدی**
6032
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.