زهرا فتحی مدرس دانشگاه و مدیر انتشارات آستان جانان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هرگاه مطالعه در خانواده به عنوان یک رفتار دائمی توسط والدین نهادینه شود فرزندان هم به تبعیت از پدر و مادر خود به کتابخوانی و مطالعه ترغیب می شوند.
وی با بیان اینکه در ترویج و توسعه فرهنگ کتابخوانی و مطالعه عوامل بسیاری نقش دارد، افزود: خانواده مهم ترین و اساسی ترین نقش را در این راستا بر عهده دارد.
فتحی گفت: سیستم آموزشی و مدرسه به عنوان عامل دیگر در تقویت و ترویج فرهنگ مطالعه در کودکان و نوجوانان موثر است و تجهیز کتابخانه های مدارس به کتاب های تازه و مناسب گروه های سنی با محتواهای جذاب و خواندنی در علاقه مند کردن دانش آموزان به مطالعه تاثیرگذار است.
وی یادآور شد: بیشتر مدارس استان در همه مقاطع تحصیلی دارای کتابخانه هستند که در اغلب این مدارس مدیریت کتابخانه ها با خود دانش آموزان است و استفاده از خود بچه ها برای این امر فرهنگی در تشویق دانش آموزان به کتابخوانی نقش دارد.
ناشر انتشارت آستان جانان تاکید کرد: امروزه یکی از ابزارهای سنجش توسعه یافتگی و میزان رشد فکری و فرهنگی در جهان میزان مطالعه و خواندن کتاب، مجله، نشریه و ... در بین شهروندان هر جامعه ای است.
وی افزود: لازمه داشتن جامعه ای رو به پیشرفت و بالندگی و توسعه یافته افزایش نرخ و سرانه مطالعه در بین مردم است که در این میان کتاب به عنوان محوری ترین ابزار مطالعه نقش تعیین کننده ای در رشد و شکوفایی جوامع دارد.
این مدرس دانشگاه های استان ایلام با اشاره به نقش ناشران در ترویج کتاب و فرهنگ کتابخوانی اظهار کرد: ناشران به عنوان محوری ترین بخش در تولید و توزیع و انتشار کتاب تاثیر گذاری انکارناپذیری دارند.
به گفته وی هدف ناشران شناسایی نیازهای جامعه هدف و تلاش برای برآورده کردن خواسته های مطالعاتی مخاطبان و چاپ و نشر کتاب هایی با محتوای مناسب و با کیفیت برای گروه های سنی مختلف است و در ترویج کتابخوانی سه ضلع مثلث ناشر، مولف و محتوای کتاب نقش تعیین کننده ای دارند.
وی در ادامه به وجود برخی از مشکلات در میان ناشران اشاره و ابراز امیدواری کرد دولت توجه ویژه ای در رفع مشکلات این قشر فرهنگی داشته باشد.
فتحی در پایان از انتشار چند عنوان کتاب جدید تا پایان سال خبر داد.
بنا بر بررسی های انجام گرفته سرانه مطالعه در ایران از بین 2 تا 72 دقیقه متغیر است.
32 هزار نفر در استان ایلام در 40 کتابخانه عمومی و هشت کتابخانه مشارکتی عضویت دارند که بیشتر این اعضا را زنان تشکیل می دهند که با احتساب این تعداد اکنون اکنون از هر 100 ایلامی پنج نفر در کتابخانه های عمومی عضویت دارند.
خبرنگار: زهرا موسوی ** انتشاردهنده:شهریار حیدری فر
7172/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.