به گزارش ایرنا، تمایل به اشتغال دولتی اگر چه درآمد کمی دارد ولی بخاطر ثبات نسبی آن اصطلاحا آب باریکه ای به زندگی فرد وارد می کند که حاشیه امنیت مناسبی را فراهم می آورد تا در بستر آن و پناه بردن به شغل های دوم و سوم به تامین معاش خود بپردازید.
استان ایلام با وجود همجواری با کشور عراق و بازار بکر و فوق العاده آن و بهره گیری از منابع طبیعی و انسانی بارز می تواند با برنامه ریزی مناسب، جذب سرمایه های بخش خصوصی، تشکیل تعاونی های هدفمند و استفاده از ظرفیت های بالقوه و ناشناخته بخصوص در حوزه کشاورزی و دامداری به محملی برای ایجاد اشتغال و بازگشت مهاجرین از حاشیه شهرها به زادگاه شان شود.
برابر با اصل 44 قانون اساسی کشورمان نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بر پایه سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی با برنامه ‌ریزی منظم و صحیح استوار است.
در ادامه این اصل بخش های مختلف این نظام اقتصادی توضیح داده شده است که بخش دولتی شامل کلیه صنایع بزرگ، صنایع مادر، بازرگانی خارجی، معادن بزرگ، بانکداری، بیمه، تأمین نیرو، سدها و شبکه‌های بزرگ آبرسانی، رادیو و تلویزیون، پست و تلگراف و تلفن، هواپیمایی، کشتیرانی، راه و راه‌آهن و مانند اینها است که به صورت مالکیت عمومی و در اختیار دولت است.بخش تعاونی شامل شرکت‌ها و مؤسسات تعاونی تولید و توزیع است که در شهر و روستا بر طبق ضوابط اسلامی تشکیل می‌شود و بخش خصوصی شامل آن قسمت از کشاورزی، دامداری، صنعت، تجارت و خدمات می‌شود که مکمل فعالیت‌های اقتصادی دولتی و تعاونی است.
دغدغه رهبر معظم انقلاب برای کاهش تصدی گری دولت و حل معضل بیکاری و عوارضی مانند مهاجرت باعث شد ایشان طی دو مرحله در سال های 84 و 85 نسبت به ابلاغ سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی برای باز تعریفی مناسب از آن اقدام نمایند.
این امر نهایتا با تصویب قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی در بهمن ماه 86 و ابلاغ به دولت در خرداد ماه 87 روندی قانونی به خود گرفت.
جمع این دغدغه ها و نامگذاری دو سال اخیر به اقتصاد مقاومتی و توجه به اشتغال و تولید پایدار، ما را به دوری از شغل دولتی و گرایش به شغل های بخش خصوصی و تعاونی رهنمون می سازد.
البته در این راه باید بستر سازی های دولتی و ارائه تسهیلات بانکی در این مسیر، فراهم نمودن شرایط سهل و آسان در صادرات و امور اداری و بانکی را مد نظر قرار داد.
مطابق آمار ارائه شده توسط عبدالرضا عزیزی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به ازای هر 26 تا 28ایرانی یک کارمند وجود دارد که این امر در مقایسه با نرم 600 تا 800 نفری جهانی بسیار بالاست و نشان از تمایل دولت و همچنین مردم به شغل های ثابت دولتی در کشورمان است.
در استان ها و شهرهای کوچک مانند ایلام و شهرستان های تابعه آن بخاطر توسعه نامتوازن کشور و عدم توجه به زیر ساخت ها و عوامل توسعه، مساله اشتغال به شکل حادتری نمودار است و در چند سال اخیر شاهد مهاجرت عده زیادی از خانوارهای ساکن در این استان به حاشیه شهرهای بزرگتر با هدف یافتن کار و در آمد بوده ایم.
دبیر مجمع تولید کنندگان لوله های پلی اتیلن استان ایلام در مورد موانع توسعه استان می گوید: عواملی مانند پراکنش نامتناسب فعالیت های اقتصادی، عدم رفع عوامل دافعه ای از مناطق مرزی، عدم ارتقای متغیرهای جذب سرمایه گذاران و تعمیق شکاف برخورداری و سطح درآمدی استان های توسعه یافته با استان های مرزی مانند ایلام در عدم توسعه و به تبع آن کاهش اشتغال و افزایش مهاجرت موثر هستند.
حشمت اله ملکی به ظرفیت های بالقوه این استان در امر توسعه و اشتغال اشاره کرد و گفت: وجود ذخایر نفت و گاز فراوان، نیروی انسانی، دشت های وسیع، زمینه های دامپروری، کشاورزی و همچنین منابع آبی می تواند در این زمینه موثر و کارساز باشد.
وی اضافه کرد: با توجه به اختصاص منابع مالی مناسب از طرف صندوق توسعه ملی برای ساماندهی و مدیریت آب های مرزی و احیای 402 هزار هکتار اراضی کشاورزی، می توان با چانه زنی مناسب در سطح ملی به اهداف خوبی در توسعه استان و افزایش اشتغال دست یافت.
به هر روی باید پذیرفت زمان آن فرا رسیده که با کاهش تصدی گری دولت در امور اقتصادی و ایجاد زیر ساخت های توسعه ای، زمینه ایجاد اشتغال در بخش خصوصی و تعاونی را تقویت کرد و جوانان بیکار تحصیلکرده را به این مدار سوق داد تا با استفاده از ظرفیت های صادراتی استان نسبت به ایجاد اشتغال پایدار و مهاجرت معکوس اقدام کنند.
به گزارش ایرنا، استان ایلام طبق نتایج آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن که سال 95 انجام شد 580 هزار و 158 نفر جمعیت دارد که کمترین میزان جمعیت در میان استان های کشور است.
بر اساس آمار اعلام شده نرخ بیکاری در استان ایلام در ابتدای دولت یازدهم 13،8 درصد بود که این مقدار در سال جاری به 11،6 رسید و هم اکنون ایلام رتبه بیستم کشور را از نظر تعداد بیکاران دارد.
عادل آذر رییس دیوان محاسبات کشور تعداد آمار بیکار استان ایلام را 23 هزار و 400 نفر اعلام کرده که از این جمعیت 11 هزار نفر تحصیل کرده هستند.
خبرنگار: ناهید ابراهیمی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7177/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.