در این یادداشت آمده است: به اعتقاد اندیشمندان و صاحبنظران، فرهنگ هدف نهایی توسعه است لذا باید برای توسعه در عرصه‌های مختلف به موضوع فرهنگ توجه و نگاهی ژرف داشته باشیم چرا که انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود.
از سوی دیگر مقوله رسانه و ارتباطات نیز محور توسعه و عامل رشد فرهنگی جامعه و نیز به عنوان بستر نوین نظام تعلیم و تربیت شناخته شده است.
همانگونه که دکترعبدالعظیم عظیمی می گوید: 'رسانه به قوه چهارم دموکراسی و عصر نا محدود ارتباطات نامگذاری شده است که در تمام جوامع بشری به طور فزاینده ای جایگاه، مقام و ارزشمندی خاصی را به خود اختصاص داده است'
اما این مهم چه میزان در دستور کار متولیان امر و خاصه در محتواهای برنامه ها و اهداف نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفته است؟
به نظر می رسید که مقوله فرهنگ و رسانه مرکز ثقل گفتمان مناظرات نامزدها می بود اما چرا حتی در اولویت چندم هم قرار نگرفت؟
با نگاهی به اهم گفتگوهای افراد مذکور در مناظره نخست که با موضوع اجتماعی برگزار شد، پی می بریم که فرهنگ و رسانه ناباورانه مهجور و مظلوم بود و در عوض، سیاست، فساد ستیزی، محیط زیست، نیروی انسانی و حاشیه نشینی و... تکرار و فراوانی داشت.
هر چند که به گفته مجری این مناظره، مناظره اول به ‌لحاظ محتوا، حوزه مسائل اجتماعی از مهمترین و گسترده‌‌ترین حوزه‌های هر جامعه‌ای است که ارتباط تنگاتنگ و وسیعی با همه حوزه‌های سیاسی اقتصادی فرهنگی و حتی امنیتی دارد به همین دلیل و با توجه به تاکیدات مکرر ارکان عالی نظام بر حوزه احتمالی سوالات برنامه مناظره عمدتا حول مسائل اجتماعی خواهد بود و طبعا با توجه به ارتباط آن به سایر حوزه‌ها می‌تواند وارد سایر حوزه‌ها بشود.
اما این دلیل نمی شود که ما در حساس ترین مقطع تاریخی کشور، در مناظره دوم با موضوع سیاست و فرهنگ، مقوله فرهنگ و رسانه را کمرنگ ببینیم و نسبت به آن حساس نباشیم.
چرا که در این مبحث، مزید بر نفس فرهنگ و رسانه، موضوع هایی نظیر حقوق و معیشت هنرمندان، سینماگران، نویسندگان و مولفان، مترجمان، روزنامه نگاران، خبرنگاران، اصحاب چاپ و نشر و...
حائز اهمیت و در خور تامل است که متأسفانه مورد پرسش و پاسخ و یا نقد و بررسی در مناظرات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری قرار نگرفت و تنها جَسته و گُریخته گاه گاهی از سَر ناچاری به حوزه فرهنگ گریزی زده می شد. گذشته از اینکه که حوزه رسانه بشدت مغفول واقع شد و کمتر نامزدی به ضرورت های رسانه و مطبوعات در عصر کنونی پرداخت.
در مناظره سوم نیز شکل و ساختار، نظیر مناظرات قبلی بود و باز هم در این مرحله هم به فرهنگ و رسانه التفاتی نشد بلکه برنامه ها و اهداف از سوی برخی نامزدها بی رمق عنوان شدند و تهمت ها و دروغ ها، فاجعه ای ناباور را در حوزه اخلاق رقم زدند.
منبع: روزنامه مهران
9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.